10.6 C
Paris
Friday, March 29, 2024

حسن یزدانی در مسابقات بین المللی فرانسه قهرمان کشتی جهان شد

حسن یزدانی در مسابقات کشتی آزاد قهرمانی جهان به میزبانی فرانسه، و در وزن ۸۶ کیلوگرم به مدال طلا دست یافت و قهرمان جهان شد.

او حالا تنها کشتی‌گیر ایرانی است که موفق شده طی سه سال پیاپی در سه وزن مختلف، به فینال مسابقات جهانی و المپیک راه پیدا کند.

یزدانی که طلای المپیک و نقره جهان را در ویترین افتخاراتش داشت، این بار در فینال به مصاف بوریس ماکوئف روسی‌الاصل از اسلواکی رفت.

نماینده جویباری تیم ملی ایران در مدت دو دقیقه و ۲۴ ثانیه با نتیجه ۱۰بر صفر پیروز شد تا به قهرمانی برسد. این تنها مدال ایران در پایان رقابت‌های چهار وزن اول بود.

کشتی آزاد ایران آخرین بار توسط حسن رحیمی و رضا یزدانی در جریان رقابت‌های جهانی ۲۰۱۳ بوداپست به مدال طلای جهانی رسیده بود.

حسن یزدانی در المپیک ریو در وزن ۷۴ کیلوگرم به نشان طلا دست یافت تا کشتی آزاد ایران را پس از ۱۶ سال صاحب مدال طلای المپیک کند.

یزدانی در پاریس، ابتدا دولت بیکوف از قزاقستان را با نتیجه ۱۲ بر ۲ شکست داد. سپس پیوتر یانولوف از مولداوی را ۱۰ بر صفر مغلوب کرد. او در سومین مبارزه به مصاف الکساندر گوستیف از آذربایجان رفت و ۱۰ بر صفر پیروز شد.

فوق ستاره ورزش ایران در نیمه نهایی مقابل ولادیسلاو والیف قهرمان جوانان جهان از روسیه ۴ بر صفر پیروز شد تا فینالیست شود.

در این وزن پس از یزدانی و ماکوئف، والیف (روسیه) و جی‌دن کاکس (آمریکا) به اتفاق روی سکوی سوم ایستادند.

نشان طلای یزدانی و مبارزه‌های برق آسای او، بازتابی گسترده در شبکه‌های اجتماعی داشت. علاوه بر هزاران کاربر ایرانی، برخی کاربران خارجی هم به تمجید از عملکرد یزدانی پرداختند.

گری لوئیس نماینده سازمان ملل در ایران زودتر از مسئولین ایرانی، پیام تبریکی برای قهرمانی یزدانی منتشر کرد.

در وزن ۵۷ کیلوگرم رضا اطری در دور اول مقابل زهیر اوراکی از فرانسه به برتری رسید اما در برابر توماس گیلمان از آمریکا شکست خورد. اطری قبلاً در جوانان جهان هم مغلوب گیلمن شده بود.

نماینده ایران در گروه بازنده‌ها نیز در برابر یاتسنکو از اوکراین ناکام ماند تا از دور مسابقات حذف شود.

مدال آوران این وزن۱- یوکی تاکاهاشی (ژاپن) ۲- توماس گیلمان (آمریکا) ۳- آندری یاتسنکو (اوکراین) و اردنبات (مغولستان) بودند.

نکته جالب اینکه ژاپنی‌ها با این قهرمانی در پاریس شش طلایی شدند. آنها چهار طلا در کشتی زنان، یک طلا در کشتی فرنگی و یک طلا هم در کشتی آزاد مردان نصیب خود کرده‌اند.

در 61 کیلوگرم بهنام احسان‌پور دارنده مدال طلای آسیا در دور اول مقابل هان سونگ کیم از کره شمالی به برتری رسید.

احسان‌پور در دور دوم به رودریگز کوبایی باخت و برای دومین سال متوالی در رقابت‌های قهرمانی جهان، از دور مسابقات حذف شد.

مدال آوران این وزن ۱- حاجی علی اف (آذربایجان) ۲- قاضی مراد رشیداوف (روسیه) ۳- ولادمیر خینچیگاشویلی (گرجستان) و بونه رودریگز (کوبا) بودند.

در دسته فوق سنگین یدالله محبی دارنده مدال طلای آسیا، ابتدا به مصاف داوید موزمانشویلی نایب قهرمان المپیک لندن رفت و به برتری رسید.

محبی که با غلبه بر کمیل قاسمی نایب قهرمان المپیک به دوبنده تیم ملی رسیده، آلن زاسایف دارنده مدال نقره جهان از اوکراین را نیز شکست داد.

او در مرحله یک چهارم نهایی مغلوب نیکولاس گویازوفسکی از آمریکا شد تا از دور رقابت‌ها کنار برود.

در این وزن ۱- گنو پتریاشویلی (گرجستان) ۲- طاها آق گول (ترکیه) ۳- گویازدوفسکی (آمریکا) و لوان بریانیدزه (ارمنستان) موفق به کسب مدال شدند.

در رده بندی امتیازی و در پایان روز نخست، آمریکا ۲۵ امتیاز دارد. روسیه ۲۳ امتیاز کسب کرده و ترکیه هم ۱۹ امتیاز. ایران با ۱۲ امتیاز فعلاً در رده هشتم تیمی قرار دارد.

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط