8.5 C
Paris
Friday, April 19, 2024

حسن روحانی پیروز انتخابات ریاست جمهوری ایران

بنابه گزارش خبرگزاری ها، آقای حسن روحانی با کسب 23.5 میلیون رأی و 57 درصد آراء و با اختلاف قابل توجهی از آقای رئیسی پیروز انتخابات ریاست جمهوری ایران شد.

وزیر کشور گفت از آرای نهایی حسن روحانی با بیش از 23 میلیون رای و 57 درصد آرا رییس جمهور ایران انتخاب شده است.

رییس ستاد انتخابات کشور در یک نشست خبری، امروز، شنبه بخش دوم آرای نامزدهای ریاست جمهوری دوازدهم را اعلام کرد. با نتایج اعلام شده حسن روحانی با بیش از 23 میلیون رای و با فاصله بسیار زیادی از رقیب خود ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شد.

آقای رئیسی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری
آقای رئیسی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری

نتایج دوم اعلام شده از سوی رییس ستاد انتخابات کشور به شرح زیر اعلام شد:
روحانی ۲۳ میلیون و ۵۴۹ هزار و ۶۱۶ نفر
رئیسی ۱۵ میلیون و ۷۸۶ هزار و ۴۴۹ نفر
میرسلیم ۴۷۸ هزار و ۲۱۵ نفر
هاشمی‌طبا ۲۱۵ هزار و ۴۵۰ نفر
مجموع: ۴۱ میلیون و ۲۲۰ هزار و ۱۳۱ نفر

بدین ترتیب حسن روحانی رئیس جمهوری کنونی ایران برای مدت 4 سال دیگر و با آرای نزدیک به 59 درصد رای دهندگان در این انتخابت پیروز شد.

علی اصغر احمدی در نشست خبری خود گفت: کار تعدادی از صندوق هایی که باید تطبیق داده می‌شد، به زودی به پایان می‌رسد و نتیجه رسمی انتخابات در ساعت 14 امروز اعلام می گردد. او تائید کرد که روند آراء مشخص و نتیجه نیز تقریباً مشخص است و تغییر محسوسی خواهد کرد.

وی این پیروزی را به همه ملت بزرگ ایران چه کسانی که در داخل کشور هستند و چه کسانی که در خارج از کشور دل در گرو ایران دارند تبریک گفت.

واکنش های بین المللی

اتحادیه اروپا

اولین واکنش بین المللی توسط فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به انتخابات در ایران:
ایرانیان در حیات سیاسی کشور خود مشارکت پرشوری داشتند. به رئیس جمهور حسن روحانی بابت پشتوانه قوی کهه به دست آورده، تبریک می‌گویم.
موگرینی: اتحادیه اروپا آماده است برای اجرای کامل برجام، تعامل دوجانبه، صلح منطقه‌ای و برآورده ساختنن توقعات تمامی ایرانیان همکاری کند.

خاویر سولانا، مسئول سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا در توییتر به حسن روحانی برای انتخاب مجدد تبریک گفته است.

آقای سولانا نوشته است این پیروزی فرصت دیگری برای ایران است و افزوده کارهای بیشتری برای ثبات منطقه باید انجام شود.

کویت

پیام تبریک امیر کویت به حسن روحانی
صباح احمد جابر الصباح امیر کویت در پیامی پیروزی حسن روحانی را تبریک گفته است. ولیعهد و نخست‌وزیر کویتت نیز جداگانه به آقای روحانی تبریک گفته‌اند.

روسیه

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، یکی از اولین رهبران خارجی بود که پیروزی آقای روحانی را به او تبریک گفت.
کرملین اعلام کرده است که آقای پوتین با ارسال تلگرافی به آقای روحانی بر ادامه همکاری فعالانه برای “حفظ ثباتت و امنیت خاورمیانه” تاکید کرده است.

بریتانیا
بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا هم انتخاب مجدد حسن روحانی به ریاست جمهوری را تبریک گفته است.

آقای جانسون نسبت به ادامه گفتگو بین دو کشور و دستیابی به پیشرفت‌ در مجموعه‌ای از مسائل، از جمله سیاست‌های منطقه‌ای ایران، حقوق بشر و دو تابعیتی‌ها ابراز امیدواری کرده است.

سوریه
بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، از جمله رهبران منطقه‌ خاورمیانه است که پیروزی آقای روحانی را به او تبریک گفتهه است.

آلمان

رئیس جمهور آلمان پیروزی روحانی را تبریک گفت. فرانک- والتر اشتاین‌مایر در پیام شادباش خود به روحانی نوشت: «به مناسب انتخاب مجدد شما به عنوان رئیس جمهور ایران تبریکات مرا بپذیرید.»

اشتاین‌مایر برای روحانی در راستای انجام تکالیف پیش رو “سلامتی، سعادت و موفقیت” آرزو کرده است.

رئیس جمهور آلمان تاکید کرده است که پس از برجام فرصت جدیدی برای گسترش دوستی میان مردم ایران و آلمان فراهم شده است. اشتاین‌مایر ابراز امیدواری کرده که این دوستی در دوران دوم ریاست جمهوری روحانی نیز تعمیق شود.

فرانسه

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری جدید فرانسه در پیامی به حسن روحانی، همتای ایرانی خود، پیروزی و برگزیده شدن مجدد وی در انتخابات ریاست جمهوری را تبریک گفت.

آقای ماکرون همچنین با تمجید از حضور گسترده شرکت کنندگان در انتخابات ریاست جمهوری و شیوه یِ مطلوب برگزاری آن ابراز امیدواری کرد این دوره جدید با بهبود روابط دیرینه میان دو کشور همراه باشد.»

در این پیام که از سوی دفتر رئیس جمهوری فرانسه منتشر شده ضمن اشاره به توجه خاص فرانسه به اجرای دقیق توافقنامه هسته ای ایران، آمده است: «انتخاب مجدد رئیس جمهور روحانی این امید را تقویت می کند که دولت وی اجرای دقیق توافقنامه تاریخی۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵ را که منجر به حل مسئله هسته ای از طریق دیپلماسی و گشایش مرحله ای تازه از روابط ایران با جامعه بین الملل شد، در دستور کار خود قرار خواهد داد.»

چین
شی جین پینگ، رییس جمهوری چین در پیام تبریک خود دوره اول ریاست جمهوری آقای روحانی را همراه با موفقیتت و پیروزی‌های اجتماعی دانست و تصریح کرد که در طول چهار سال اخیر روابط ایران و چین گسترش چشمگیری داشته است. وی ابراز امیدواری کرد که در سالهای پیش رو روابط دو کشور بیش از پیش گسترش یابد.

ایتالیا
پائولو جنتیلونی، نخست وزیر ایتالیا با انتشار پیامی در توییتر، ضمن تبریک به آقای روحانی بر روابط دوستانه دوو ملت ایران و ایتالیا تاکید کرد.

عمان
سلطان قابوس بن سعید، پادشاه عمان نیز پیروزی آقای روحانی را تبریک گفت و ضمن اشاره به روابط نزدیک دوو کشور بر لزوم افزایش همکاری ها تاکید کرد.

پاکستان
نواز شریف، نخست وزیر پاکستان با ارسال پیامی برای آقای روحانی ضمن ابراز علاقه به افزایش همکاری های میانن دو طرف گفت:‌ «روابط بین دو کشور و دو ملت ریشه عمیق در مشترکات تاریخی، فرهنگی، سنتی و اعتقادی دارد.»

احمد سلامتیان، تحلیلگر سیاسی : انتخابات نشان داده که نقشه بدنه اجتماعی تفاوت کرده و تغییرات اساسی داشته است. قبول کردن انتخابات به عنوان یک لحظه زمانی، که اجازه می‌دهد این تغییرات در بدنه اجتماع خود را بروز دهد، امروز اتفاق افتاده است. سه کاندیدا از آن طرف و سه کاندیدا از آن طرف هرچند محدود به میدان آمدند. جز آن نشانه هایی داریم که در نقشه کنونی ایران علامت ورود ممنوع، ورود مجاز، چراغ سبز و … تغییر کرده و علائم جدیدی آمده است.. این امر بسیار مهمی است. در این فضای جدید، اصلاح طلبی دارد معنای جدید پیدا می کند….در تاریخ هفتاد ساله گذشته ایران، این واحد حساس مثل “تکرار می‌کنیم” که عده زیادی را پای رای آورد، کم داشته‌ایم.

آخرین نتایج اعلام شده
بنا به اعلام عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران، آقای روحانی ۲۳ میلیون و ۵۴۹ هزار و ۶۱۶ رای، معادل ۵۷ درصد رای‌ها را به دست آورده است.
ابراهیم رئیسی، رقیب آقای روحانی، ۱۵ میلیون و ۷۸۶ هزار و ۴۴۹ رای، معادل ٣٨ درصد رای‌ها را کسب کرد. آقای رئیسی گفت که به پشتوانه بیش از ۱۵ میلیون رای خود پیگیر مطالبات در زمینه مبارزه با فساد و تبعیض خواهد بود.
مصطفی میرسلیم ۴۷۸ هزار و ۲۱۵ رای گرفته و مصطفی هاشمی طبا ۲۱۵ هزار و ۴۵۰ رای آورده‌اند. نرخ مشارکت در انتخابات حدود ٧٣ درصد بوده است.
آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، با انتشار بیانیه‌ای گفت پیروز انتخابات مردم ایران هستند. آقای خامنه‌ای از مردم خواسته است که به اتحاد فکر کنند.

جشن پیروزی هواداران
هواداران حسن روحانی عصر و شب شنبه در شهرهای مختلف ایران جشن گرفتند.

 

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط