11.2 C
Paris
Thursday, April 25, 2024

حاشیه نشینی حدود ۲۰ میلیون نفر در ایران

مجتبی یوسفی، عضو کمیسیون عمران مجلس ایران از “حاشیه‌نشینی” حدود یک چهارم جمعیت ایران خبر داده است.

او گفته: “امروز ۲۰ میلیون نفر در کشور حاشیه نشین شدند و تقریبا یک چهارم جمعیت ایران در حاشیه زندگی می‌کند که این میزان به دلیل اتخاذ سیاست‌های غلط بخشی‌نگری بوده است.”

آقای یوسفی بازار مسکن را متاثر از “تورم ۵۰ درصدی” دانسته و به جمعیت “۶/۵ میلیونی” خانوارهای اجاره‌نشین در ایران اشاره کرده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی همچنین گفته: “سالیانه ۸۰۰ هزار ازدواج جدید صورت می‌گیرد یعنی پی در پی در جمعیت مستاجران کشورمان اضافه می‌شود، این در حالی است که در هشت سال گذشته دولت با افتخار اعلام کرد هیچ مسکنی نساخته است.

بگفته این نماینده مجلس در دهه هشتاد ساخت مسکن ۹۰۰ هزار واحد مسکونی بوده که حالا “به کمتر از ۲۰۰ هزار واحد شهری و روستایی رسیده‌ایم.”

طی سالهای اخیر روند صعودی قیمت مسکن و اجاره بها در ایران و به ویژه در پایتخت بطور نجومی ادامه یافته است.

تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که در دی ماه امسال(۱۴۰۰) متوسط قیمت معامله هر متر مربع خانه در شهر تهران به نزدیک ۳۳ میلیون تومان رسیده است؛ در دی ماه پارسال (۱۳۹۹) این رقم ۲۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بود.

در همین گزارش آمده که نرخ اجاره بها نسبت به دی ماه پارسال در کل مناطق شهری ایران ۵۴ درصد بالاتر رفته است.

عضو کمیسیون عمران مجلس ایران در حالی تعداد خانوارهای اجاره نشین در ایران را ۶/۵ میلیون نفر اعلام کرده که محمود محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی در تیر ماه امسال این تعداد را حدود ۸/۵ میلیون خانوار اعلام کرده بود که به دلیل نبود درآمد کافی، “توان مالی برای خرید مسکن را ندارند.”

یکی از دلایل افزایش قیمت‌ مسکن در ایران کمبود عرضه است؛ تولید فعلی مسکن در ایران متناسب با نیاز بازار آن بویژه در شهرهای پرجمیعت نیست که این وضعیت کنونی را رقم زده است.

به اینها البته باید تورم عمومی و افزایش نرخ مصالح ساختمانی در کنار بالارفتن نرخ ارز را هم اضافه کرد.

قیمت مسکن و اجاره بها در حالی در ایران افزایش یافته که با افزایش نرخ تورم شهروندان ایرانی با مشکلات معیشتی فزاینده‌ای روبرو هستند.

مرکز آمار ایران نرخ تورم سالانه در دی ماه را ۴۲/۴ درصد اعلام کرده است.

گرانی مسکن در ایران در حالی ادامه دارد که وعده ساخت مسکن از آغاز به کار دولت جدید در ایران شدت یافته که بسیاری از منتقدان به عملی شدن آن با دیده تردید می‌نگرند.

طرحی که دولت ابراهیم رئیسی به دنبال عملی کردن آن است، طرح جدیدی نیست؛ در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد هم پروژه مسکن مهر آغاز شده بود.

برنامه آقای احمدی نژاد هم ساخت چهار میلیون واحد مسکونی بود.

این طرح پس از افزایش شدید بهای مسکن در ایران شروع شد و دولت وقت ایران برای تامین مالی این پروژه از بانک مرکزی قرض کرد که رشد نقدینگی و افزایش شدید تورم را در بر داشت.

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط