11.3 C
Paris
Thursday, April 25, 2024

جیل بایدن بانوی اول آمریکا چه کسی است؟

جیل بایدن، همسر جو بایدن، دارای دکتری در رشته علوم آموزشی و دبیر ادبیات انگلیسی در مدارس آمریکا است. جیل بایدن، در تمام مراحل کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰، در کنار همسرش حضور داشت. خانم بایدن که به «دکتر بی» نیز شهرت دارد، به مدت ۸ سال، همزمان با ایفای نقش در مقام بانوی بانوی دوم آمریکاِ در دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباماِ هرگز تدریس را رها نکرد. بدون تردید، این پیشینه‌ و تجربه‌ی ۸ ساله، راه دشوار ایفای نقش در مقام بانوی اولی آمریکا را برای وی ساده‌تر خواهد کرد.

جیل بایدن، از آغاز کارزار مبارزات انتخاباتی جو بایدن، برای کسب نامزدی حزب دموکرات به منظور حضور در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰، در کنار جو بایدن حضور داشت و همسرش را همراهی کرد.

جیل بایدن، در مراسم کنوانسیون حزب دموکرات آمریکا که به معرفی جو بایدن برای نامزدی این حزب، برای شرکت در انتخابات روز سوم نوامبر، اختصاص داشت، همچون برخی از ستاره‌های جهان هنر و سیاست و برخی شخصیت‌های سیاسی که در این مراسم حاضر بودند، در حمایت از همسر خود اظهاراتی را عنوان نمود.

جیل بایدن، همسرش جو بایدن را مردی صدیق توصیف کرد، ایمان مذهبی او را ستایش کرد و او را فردی تسلیم‌ناپذیر معرفی کرد و در عین حال، تاکید کرد که حتی باور چنان مقاومتی برای او که همسرش هست نیز دشوار است.

اما یک ویژگی مهم در مراسم معرفی نامزد رسمی حزب دموکرات آمریکا که از چشم رسانه‌ها دور نماند، حضور جیل بایدن به هنگام سخنرانی در یک «کلاس درس» بود. این کلاس درس در همان آموزشگاه محل تدریس جیل بایدن، در شهر کوچک ویلمینتگون، واقع بود. جایی که او سال‌ها به تدریس ادبیات انگلیسی مشغول بوده است و در حد امکان خود و حرفه‌اش را از نورافکن‌های رسانه‌ها در امان نگاهداشته بود.

جیل بایدن، بانوی ۶۹ ساله، که حدود ۴۵ سال پیش با جو بایدن آشنا و سپس با وی ازدواج کرد، دبیر ادبیات انگلیسی در مدارس آمریکا است. از وی بعنوان تنها بانوی دوم آمریکا نام برده می‌شود که پس از انتخاب همسرش به مقام معاون ریاست‌جمهوری این کشور، هرگز حرفه‌ی خود را ترک نکرد.

اما ورود جو بایدن، بعنوان نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰، منجر به حضور آشکار جیل بایدن در میدان سیاست شد. خانم بایدن، در روز ۱۸ ماه اوت، از کلاس درسی در محل کار خود، که به دلیل بحران ناشی از شیوع ویروس کرونا، خالی از دانش‌آموز بود، به ایراد سخنرانی پرداخت.

جیل بایدن، در سخنرانی اینترنتی خود از محل کلاس درس در همان آموزشگاه محل تدریس خود، خطاب به جامعه آمریکا گفت: اطمینان دارم اگر جامعه آمریکا را به جو (بایدن) بسپاریم، برای این جامعه همان کاری را خواهد کرد که برای خانواده‌اش انجام می‌دهد، تمامی افراد جامعه را به وحدت فراخوانده و همبستگی را میان افراد جامعه آمریکا ایجاد خواهد کرد، همان اتفاقی که جامعه امروز آمریکا به آن نیاز دارد.

این اظهارنظر درباره جو بایدن، پیشگویی نبود بلکه ناشی از شناخت جیل بایدن از همسری سیاستمدارِ کهنه‌کار بود. همانگونه که جیل مدعی شده بود، جو بایدن، در یک سخنرانی، ساعاتی پیش از انتخاب بعنوان چهل وششمین رییس‌جمهوری آمریکا، همزمان با شمارش آراء انتخاباتی، تمامی مردم این کشور را به یکپارچگی دعوت کرد.

جیل بایدن، که پس از پیروزی همسرش در مقام بانوی اول آمریکا به کاخ سفید می‌رود، در یکی از سخنرانی‌های خود در جریان مبارزات انتخابات ریاست‌جمهوری تلاش کرد تا به بهترین وجه نقش یک همسر را ایفا نموده و نشان دهد که قصد ندارد تا نقش یک مشاور سیاسی را برای همسر خود ایفا کند.

جیل، بانویی خونگرم و مهربان اما مقاوم وفعال
جیل بایدن که به عنوان بانویی خونگرم و مهربان شهرت دارد، همزمان چهره‌ای مقاوم از خود را نیز به همگان معرفی کرده است. بعنوان نمونه، کسب درجه دکتری در رشته علوم آموزشی است که به مدت ۱۵ سال به دلیل مشغله‌های خانوادگی، حرفه‌ای و همراهی کردن با شوهری که دارای حرفه‌ی سیاسی است، به طول انجامید. جیل بایدن پس از اخذ مدرک دکتری، در محل کار خود با عنوان «دکتر بی» خطاب می‌شود.

دانش‌آموزان جیل بایدن بر این باور هستند که «دکتر بی»، چنان به حرفه خود علاقمند است که حتی پس از ورود به کاخ سفید و ایفای نقش بانوی اول آمریکا، حرفه‌ی آموزگاری خود را ترک نخواهد کرد.

آنچه مسلم است، جیل بایدن، در جایگاه بانوی اول آمریکا، فعالتر از سلف خود ملانیا ترامپ عمل خواهد نمود.

جو بایدن، در مراسم کنوانسیون حزب دموکرات، پس از پایان سخنرانی جیل، در حالیکه همسرش را در آغوش گرفت، تاکید کرد: تاکنون کسی را تا به این اندازه مقاوم ندیده‌ام. او هم مانند من انسانی مقاوم است.

چندین اتحادیه‌ی صنفی معلمان در آمریکا، در انتظار ورود جیل بایدن به کاخ سفید بودند تا رویای خود برای انجام اصلاحات در نظام آموزشی آمریکا به ابتکار جیل به تحقق برسانند.

جیل بایدن، آموزگار و همسری متعهد
خاطرات متعددی از دلبستگی بانوی دوم پیشین آمریکا به حرفه‌ی آموزگاری زبان انگلیسی نقل شده است اما خانم بایدن، خود تاکید کرده است: این نخستین بار از زمان بدنیا آمدن دخترش «اشلی» است که فعالیت حرفه‌ای آموزگاری را ترک کرده و در مبارزات انتخاباتی، همسرش را همراهی می‌کند.

جیل بایدن، در جریان کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰، که به دلیل شیوع ویروس کرونا به شکلی متفاوت برگزار شد، در ده‌ها نشست مجازی، حضور یافت. خانم بایدن در همین دوران، روابط حسنه خود با جامعه اسپانیایی‌زبان آمریکا را هم که انتظار می‌رفت حمایت خود را از جو بایدن اعلام کنند، تقویت نمود.

اما دلبستگی جیل بایدن به حرفه آموزگاری، در خاطراتی که از دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما نقل شده، زمانی که جیل در مقام بانوی دوم آمریکا همسرش را همراهی می‌کرد، قابل توجه است. در بخشی از این خاطرات آمده است: جیل بایدن که باید به همراه همسرش در ضیافت شبانه به مناسبت پیروزی باراک اوباما در انتخابات ریاست‌جمهوری حضور می‌یافت، در سرویس بهداشتی در مدرسه محل کار خود، لباس شب مخصوص ضیافت را بر تن کرده و برای حضور در مراسم آماده شد.

جیل بایدن در کتاب خاطرات خود در توصیف شغل آموزگاری، تاکید کرده است: آموزگار بودن به این معنا نیست که من چه حرفه‌ای دارم بلکه به این معنا است که من چه کسی هستم.

میشل اوباما هم از خاطرات خود درباره جیل بایدن چنین نقل کرده است که در هنگام سفر با هواپیمای مخصوص رییس‌جمهوری، «ایر فورس وان»، جیل در حال تصحیح ورقه‌های دانش‌آموزان بود.

در عین حال، جیل بایدن در بخشی از خاطرات خود چنین نقل کرده است: در سال ۲۰۰۹، هنگامی که جو به معاونت باراک اوباما برگزیده شد، زندگی ما دچار تغییر شد؛ در زیر نورافکن رسانه‌ها قرار گرفتیم، هلیکوپترها بر فراز خانه ما پرواز می‌کردند، واقعا عجیب بود. اما با وجود تمامی این تحولات، جیل بایدن، فعالیت‌های ورزشی روزانه و حرفه خود، تدریس زبان انگلیسی را ترک نکرد. همزمان به خدمات انساندوستانه برای کودکان بی‌بضاعت و خانواده‌های نظامیان هم ادامه داد.

در سال ۲۰۱۲، کتاب خود برای کودکان، زیر عنوان «فراموش نکنید، خداوند نگهدار سربازان ما است» را با الهام از زندگی ناتالی، فرزند «بو بایدن» و نوه جو بایدن، منتشر کرد. «بو بایدن»، فرزند جو بایدن، که در ماه می ۲۰۱۵ بر اثر بیماری سرطان مغز درگذشت، به همراه ارتش آمریکا، در عملیات نظامی مختلف از جمله در سال ۲۰۰۹ در عراق شرکت کرده بود.

«هانتر بایدن»، فرزند دیگر جو بایدن، به هنگام مراسم خاکسپاری بو بایدن، از جیل بایدن،‌ بعنوان مادری که بار دیگر خانواده آسیب‌دیده خود را بازسازی خواهد کرد، نام برد؛ ستون اصلی خانواده، معلمی که هرگز شکست را نپذیرفته است.

جیل بایدن، در سال ۲۰۱۷، بنیاد بایدن را با هدف مقابله با خشونت علیه زنان و حمایت از خانواده‌های نظامیان آمریکایی تاسیس کرد.

جیل جوان و آشنایی با جو بایدن
جیل بایدن، که بیش از ۵ دهه، جو بایدن را در زندگی مشترک همراهی کرده است، در روز پنجم ژوئن ۱۹۵۱،‌ در ایالت نیوجرسی چشم به جهان گشود. پدر جیل، کارمند بانک و مادرش خانه‌دار بود. جیل که فرزند اول خانواده بود به همراه ۴ خواهر دیگر خود در ایالت پنسیلوانیا دوران نوجوانی را گذراند و در سال ۱۹۶۹، دبیرستان را به پایان رساند.

جیل، پس از پایان دبیرستان برای مدت کوتاهی، ادامه تحصیل را رها کرد و در همین دوران ازدواج کرد اما این زندگی مشترک خیلی به سرعت به پایان رسید.

این دختر جوان، پس از پایان تحصیلات در دوره کارشناسی هنر، به حرفه تدریس زبان انگلیسی در مدارس دولتی آمریکا پرداخت که این دوران ۱۳ سال به طول انجامید.

اما در سال ۱۹۷۵، در سن ۲۴ سالگی، پس از دیدار با جو بایدن، سرنوشتش دچار تغییر شد. جو بایدن، در سن ۳۴ سالگی، برای نخستین بار با جیل دیدار کرد. این دیدار سه سال پس از یک اتفاق تلخ در زندگی جو بایدن رخ داد. آقای بایدن، همسر اول خود به همراه دختر۱۳ ماهه‌اش را در یک حادثه دردناک تصادف رانندگی از دست داده بود. آنگونه که جیل در سال ۲۰۱۶ روایت کرده است: در سن ۲۶ سالگی با مردی ۹ سال بزرگتر ازدواج کردم و باید خانواده‌ای آسیب‌دیده را بازسازی می‌کردم.

جو بایدن، از ازدواج نخست خود، دارای دو پسر به نام‌های «بو بایدن» و «هانتر بایدن» بود. جو بایدن، زمانی که هنوز در مقام معاون باراک اوباما، در دولت آمریکا، در حال خدمت بود، پسر ۴۶ ساله خود،‌ بو بایدن را به دلیل ابتلا به سرطان مغز از دست داد. اتفاق تلخ دیگری که تصمیم جو بایدن برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ را به تعویق انداخت.

جیل بایدن از اتفاقات تلخی که برای خانواده جو بایدن رخ داده است، در جریان مبارزات انتخاباتی ۲۰۲۰ یاری گرفته و تلاش ‌کرد تا چهره مقاوم همسرش را به تصویر بکشد. خانم بایدن گفت: «چگونه بار دیگر می‌توان یک خانواده‌ی از هم پاشیده را دور هم جمع کرد؟ به همان صورت که که یک ملت را گرد هم می‌آوریم: با عشق و درک متقابل، با اندکی رفتارهای مهربانانه، با شجاعت و با استقامت».

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط