10.2 C
Paris
Friday, March 29, 2024

جو بایدن: به توافق هسته ای برجام باز می گردیم

جو بایدن، رنیس‌جمهوری منتخب آمریکا در پاسخ به سوال نشریه نیویورک تایمز درباره برجام گفته است که به توافقنامه جامع باز خواهد گشت.

خبرنگار نیویورک تایمز از او پرسیده بود آیا پای وعده‌ بازگشت به ⁧‫برجام⁩ که در یادداشت ۲ ماه پیش از انتخابات بر آن تاکید کردی ایستاده‌ای؟
جو بایدن پاسخ داده است: کار سختی خواهد بود ولی بله.

او اضافه کرد: از موشک‌های ایران و دیگر مسایلی که منطقه را بی‌ثبات می‌کند خیلی حرف زده می‌شود ولی بهترین راه برای ایجاد قدری ثبات، تمرکز بر مساله هسته‌ای است. شرایطی که نمی‌توانیم داشته باشیم ساخت سلاح‌های هسته‌ای در آن منطقه‌ است.

پس از بازگشت به برجام در مشورت با متحدانمان برای یک توافق دوم با ایران وارد گفتگو می‌شویم.
تا زمان و محدودیت‌های برجام را تمدید کنیم و در مورد موشکها هم حرف بزنیم.

بنابه گزارش خبرگزاری ها از نیویورک تایمز، توماس فریدمن، شامگاه سه شنبه در مصاحبه ای تلفنی که به مدت یک ساعت طول کشید درباره برنامه‌های بایدن در هفته ها و ماه‌های اولیه دولتش از او سوال کرده است. در حوزه سیاست خارجی، پرسش های عمده فریدمن از بایدن در باره ایران و توافق هسته ای و روابط آینده دولت بایدن با چین بوده است. در اینجا ما فقط به بخش هایی از این مصاحبه که در باره ایران و توافق اتمی است، می پردازیم.

توماس فریدمن در باره این مصاحبه امروز در نیویوک تایمز نوشت: در مورد سیاست خارجی، بایدن دو نکته مهم را بیان کرد. ابتدا از او سوال کردم که آیا به گفته های خود در مورد توافق هسته ای ایران که در مقاله ای در ١٣ سپتامبر در  سایت سی ان ان  گفته، هنوز پایبند است یا خیر؟ وی پاسخ داد: «این کار دشوار خواهد بود، اما بله.»

توماس فریدمن می نویسد:«دیدگاه بایدن و تیم امنیت ملی او این است که وقتی توافق اتمی از سوی دو طرف احیا شد، باید دور بسیار کوتاهی از مذاکرات برگزار شود تا زمان محدودیت‌ها بر تولید مواد شکاف‌پذیر اتمی در ایران که می‌تواند برای ساخت بمب [اتمی] به کار رود، افزایش یابد- زمانی که طبق توافق کنونی ۱۵ سال است- و همچنین به فعالیت‌های منطقه‌ای مخرب و بی ثبات کننده ایران که به صورت نیابتی در لبنان، عراق، سوریه و یمن  انجام می شود نیز پرداخته شود.»

در حالت ایده آل، تیم بایدن ترجیح می دهد که در مذاکرات بعدی با ایران افزون بر امضا کنندگان اصلی توافق نامه هسته‌ای  یعنی ایالات متحده، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه، آلمان و اتحادیه اروپا، همسایگان عرب ایران، به ویژه عربستان سعودی و امارات متحده عربی نیز مشارکت داشته باشند.

توماس فریدمن می نویسد که در اوایل این هفته، من مقاله ای نوشتم و در آن این موضوع را عنوان کردم که عاقلانه نخواهد بود که ایالات متحده از اهرم تحریم های نفتی اعمال شده توسط ترامپ علیه ایران صرف نظر کند. ما باید از این اهرم فشار استفاده کنیم تا ایران از ارسال موشک های هدایت شونده خود را به متحدانش در لبنان، سوریه، یمن و عراق، جایی که اسرائیل و چندین کشور عربی را تهدید می کند، خودداری کند. من هنوز هم این را باور دارم. تیم بایدن هم از این آگاه هستند، اما در حال حاضر آنها اصرار دارند که بزرگترین اولویت در جهت  منافع ملی آمریکا این است که برنامه هسته ای ایران را دوباره تحت کنترل درآورند و  رژیم کامل بازرسی ها بر برنامه اتمی ایران تأمین شود. به گفته آنها، تولید سلاح هسته ای توسط ایران تهدیدی مستقیم برای امنیت ملی ایالات متحده و پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای است.

جو بایدن در این راستا گفت: « در مورد موشک های دقیق ایران و طیف وسیعی از موارد دیگر که منطقه را بی ثبات می کنند، گفتگو خواهد شد.» اما نکته مهم این است که «بهترین راه برای دستیابی به ثبات در منطقه، مقابله  و مهار برنامه هسته ای ایران است.»

بایدن همچنین افزود که «اگر ایران به بمب هسته ای  دست یابد، این  موضوع موجب می شود که عربستان سعودی، ترکیه، مصر و دیگران نیز دنباله روی کنند تا به سلاح هسته ای دست یابند  و این «آخرین چیزی که ما در این بخش از جهان  انتظار داریم که این منطقه وارد یک دور رقابتی برای ساخت و دستیابی به تسلیحات اتمی شود.»

بایدن سپس گفت:« با مشورت با متحدان و شرکای خود، ما برای تشدید و افزایش محدودیت های هسته ای ایران و همچنین برای رسیدگی به برنامه موشکی ایران وارد مذاکره و توافق نامه های بعدی خواهیم شد.» وی افزود: «ایالات متحده هنوز این گزینه را دارد که در صورت لزوم تحریم ها را لغو کند و ایران این موضوع را می داند.»

نیویورک تایمز

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط