11.8 C
Paris
Friday, April 19, 2024

جو بایدن برنده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شد

آیا رهبران ایران به جو بایدن تبریک خواهند گفت؟!
اولین سخنرانی جو بایدن پس از پایان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نشان دهنده ظرفیت و مدارای همگانی او در یک استراتژی جدید است.
ترامپ با تجربه ای تلخ برای مردم ایران رفت و کسی وارد صحنه سیاسی آمریکا شد که می توان قبل از شکل گیری دسته بندی های جدید، اثر گذار بود.
مذاکره با تیم بایدن، نه خیانت است و نه تداوم و ترسیم مجدد مرزهای دشمنی. اگر حقی وجود دارد اکنون وقتش رسیده است. با گفتگو و حل و فصل مناقشات می توان به حق مردم ایران رسید.
ایران باید حسن نیت و ابتکار عمل خود را نشان دهد. باید از این فرصت به نحو احسن استفاده کرد. اگر این لحظات طلایی حس نگردد، شرایطی چند برابر سخت تر از دوران دونالد ترامپ در انتظار است.
ابتکار عمل ایران می تواند دشمنی های منطقه ای و بین المللی را بی اثر نموده و چهره ای جدید و جهانی از ایران به نمایش بگذارد.
وقت آن است که همه چیز از همین حالا و از همینجا شروع شود. رهبران ایران به بایدن تبریک بگویند و او را به تهران دعوت نمایند!

***

روز شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۹ – ۷ نوامبر ۲۰۲۰، جو بایدن، نامزد حزب دمکرات در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، رقیب جمهوری‌خواه خود، دونالد ترامپ را شکست داد.

چهار روز پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، نتیجه آرای ایالت کلیدی پنسیلوانیا سرانجام در روز شنبه مشخص شد که حکایت از پیروزی آقای بایدن دارد.

به این ترتیب او با کسب ۲۷۳ رای الکترال به عنوان رئیس جمهور منتخب ایالات متحده شناخته شد. رقیب او، آقای ترامپ تاکنون تنها توانسته است ۲۱۳ رای الکترال کسب کند.

در این حال شمارش آرا در ایالت‌های نوادا، آریزونا و جورجیا نیز به لحظات پایانی خود نزدیک می‌شود که در هر سه آنها جو بایدن پیشتاز است.

دونالد ترامپ تاکنون از پذیرش پیروزی جو بایدن خودداری کرده و گفته است که به اقدام قانونی دراین‌باره دست می‌زند.

دونالد ترامپ در بیانیه‌ای گفته است این انتخابات هنوز تمام نشده است!
آقای ترامپ گفته؛ آقای بایدن برای اینکه خود را برنده جا بزند عجله دارد. او از رسانه‌ها برای اعلام پیروز انتخابات، پیش از رسمیت یافتن نتایج، انتقاد کرده و رسانه‌ها را به جانبداری از جو بایدن متهم کرده است.

همزمان رودی جولیانی، وکیل دونالد ترامپ و فرقه رجوی از پذیرش شکست خود داری نموده و گفته است :

چهار شاهد عینی ازتخلفات در انتخابات دارد. او می‌گوید دونالد ترامپ از حق شمارش آرا که حق قانونی او است محروم شد.
۱.افراد مرده رای داده‌اند: در پنسیلوانیا ترامپ به وضوح جلو بوده است و شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد افراد مرده رای داده‌اند.
۲.از نظر ریاضی غیرممکن است که دونالد ترامپ در انتخابات جلو بود و ناگهان عقب افتاد.
۳.اگر آرای مشکل‌دار باطل شود ترامپ برنده است: دادگاه می‌تواند کل انتخابات را باطل کند یا بعضی از آرای شعب خاص. آقای جولیانی ادعا کرده که اگر آرای مشکل‌دار باطل شود نتیجه انتخابات تغییر خواهد کرد.
۴.چهار شاهد در حمایت از ترامپ: ما ۴ شاهد عینی داریم که اثبات می کند تقلب صورت گرفته است.با تقلب و توطئه دموکرات ها، دونالد ترامپ از حق شمارش آرا که حق قانونی او است محروم شد.

لازم به ذکر است که رهبران فرقه رجوی تا کنون سکوت اختیار نموده و هیچ گونه واکنشی نسبت به این رویداد نشان نداده اند.

در طرف دیگر ماجرا، محمدجواد ظریف که در سفر آمریکای لاتین به سر می‌برد تاکید کرده است که دیگر تحریمی برای آمریکا باقی نمانده و آمریکا باید رویه‌اش را در قبال ایران تغییر بدهد.

وزیر خارجه ایران می‌گوید که بین بایدن و ترامپ تفاوت وجود دارد و آمریکا باید صندلی پشت میز مذاکره برای توافق برجام را به دست آورد.

آقای ظریف همچنین درباره اقدام تقابلی احتمالی ایران درباره کشته شدن قاسم سلیمانی گفته است حمله پایگاه عین‌الاسد پاسخ درخوری بود و بهای نهایی این ماجرا، خروج آمریکا از عراق خواهد بود.

همچنین:
در واکنش به مواضع اخیر دونالد ترامپ در برابر نتیجه انتخابات آمریکا، وزیر خارجه آلمان روز جمعه در مصاحبه‌ای به رئیس جمهور ایالات متحده توصیه کرد که «هیزم‌بیار معرکه‌ای این‌چنینی» نشود.

تبریک وزیر اول اسکاتلند به بایدن و معاون منتخب او
بیل کلینتون: آمریکا حرفش را زد و دموکراسی پیروز شد
نانسی پلوسی: زمان بهبودی و رشد فرا رسید
اوباما: جو بایدن با چالش‌های خارق العاده‌ای روبروست
باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین ایالات متحده آمریکا با صدور بیانیه‌ای به جو بایدن و کامالا هریس تبریک گفت. در بخشی از این بیانیه آمده است: «خوشبختیم که جو آنچه را که برای ریاست جمهور شدن لازم است، دارد… زیرا هنگامیکه در ژانویه وارد کاخ سفید شود، با مجموعه‌ای از چالش‌های خارق العاده‌ای روبرو خواهد شد که تا کنون هیچ رئیس جمهور جدیدی با آن مواجه نبوده است. از جمله یک بیماری همه‌گیر، یک سیستم اقتصادی و قضایی نابرابر، یک دموکراسی در معرض خطر و یک فضای خطرناک.»
جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا در توییتر خود گفت: «تبریک به جو بایدن و کاملا هریس
بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا در پیامی ضمن تبریک به رئیس جمهوری جدید و معاون او نوشت: «ایالات متحده مهمترین متحد ماست و مشتاقیم تا با همدیگر از نزدیک روی اولویتهای مشترکمان، از تغییرات آب و هوایی گرفته تا موضوعات تجاری و امنیتی کار کنیم.»
کیریاکوس میتسوتاکیس، نخست وزیر یونان نیز نوشت: «تبریک به رئیس جمهور آمریکا جو بایدن. بایدن دوست واقعی یونان بوده و من مطمئن هستم که در دوره ریاست جمهوری او رابطه دو کشور محکمتر خواهد شد.»
آن ایدالگو، شهردار پاریس در پیامی نوشت: «آمریکا خوش برگشتی! تبریک به جو بایدن و کاملا هریس برای انتخابشان. در آستانۀ برگزاری پنجمین سالگرد توافق پاریس، این پیروزی نماد نیاز ما برای همکاری با یکدیگر بیش از هر زمان دیگری، با توجه به شرایط اضطراری آب و هوا است.»
نخست‌وزیران مالت، بلژیک، ایرلند، پرتغال، نروژ همچنین رئیس جمهور زیمبابوه از دیگر شخصیتهای سیاسی بودند که تا کنون به این پیروزی واکنش نشان داده و به رئیس جمهور جدید آمریکا و معاون او تبریک گفته‌اند.

امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه نیز در توئیتر نوشت: “آمریکایی‌ها جو بایدن و کامالا هریس را برگزیدند. کارهای زیادی برای پاسخ گفتن به چالش‌های مهم پیش رو داریم. همگی با هم عمل کنیم!”
همچنین رهبران اتحادیۀ اروپا – خانم اورزولا فن درلاین رئیس کمیسیون و شارل میشل رئیس شورای اروپا – خواستار تلاش برای “همکاری‌های محکم میان آمریکا و اروپا” شدند.
نخست‌وزیر هند پیروزی بایدن و هریس را تبریک گفت
نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند در پیامی پیروزی جو بایدن، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا و معاونش را تبریک گفت. کامالا هریس، معاون جو بایدن اصالت هندی دارد. نخست‌وزیر هند از جمله رهبرانی بود که رابطه خوبی با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری کنونی ایالات متحده داشت.
میت رامنی، اولین چهره سرشناس جمهوریخواه که پیروزی بایدن را تبریک گفت
میت رامنی، سناتور ایالت یوتا و نامزد پیشین حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در صفحه توئیتر خود پیروزی جو بایدن و کامالا هریس را تبریک گفت. این چهره سرشناس حزب جمهوریخواه که رابطه پرتلاطمی با دونالد ترامپ داشت در پیام خود از شخصیت جو بایدن و کامالا هریس ستایش کرد.
دراعظم آلمان پیروزی بایدن را تبریک گفت
آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در پیامی پیروزی جو بایدن، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا را تبریک گفت. صدراعظم آلمان که رابطه سردی با دونالد ترامپ داشت در پیام خود برای جو بایدن «شانس و موفقیت» آرزو کرده است. آنگلا مرکل همچنین «اتحاد دو سوی اقیانوس اطلس» (اروپا و آمریکا) را برای رویارویی با چالش‌های کنونی جهان «غیرقابل جایگزین» دانست.

واکنش مقامات ایران
حسام الدین آشنا، مشاور حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی در توییتی نوشت: «ایرانیان مردانه ایستادند تا آن نامرد هم رفتنی شد.»

آشنا پیشتر گفته بود: «در برابر آمریکای ترامپ ایستادیم و سر خم نکردیم. اگر بایدن بیاید به او هم می‌گوییم آزموده را آزمودن خطاست.»

علی مطهری، نماینده پیشین مجلس نیزنوشت: «مقاومت سه ساله ملت ایران در مقابل فشار حداکثری یکی از عوامل شکست ترامپ بوده است. جالب است که ضد انقلاب خارج نشین با آرزوی براندازی و انقلابیون داخلی از ترس احیای برجام، خواهان پیروزی ترامپ بودند.»

همچنین عباس سلیمی نمین، از پژوهشگران حکومتی تاریخ در ایران گفت: «ایران امروز یک مرحله از سیاست‌های خاص ضد ایرانی را سرفرازانه پشت سر گذاشت. بایدن برای ملت ما یک تجربه جدید خواهد بود؛ نه اینکه ملت ما دموکرات‌ها را نمی شناسد، بلکه برای اینکه دولت آینده آمریکا دارای موقعیتی ضعیف خواهد بود.»

پیشتر حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران روز شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا برای دومین بار پس از انتخابات آمریکا درباره آینده روابط تهران-واشینگتن گفت: «امیدواریم تحریم کنندگان متوجه شده باشند که راهشان، نادرست و ناصحیح بوده و به هیچ عنوان به اهداف خود دست نخواهند یافت و تجربه سه ساله، درسی باشد که دولت بعدی آمریکا برابر قانون و مقررات تسلیم باشد و به همه تعهدات خود برگردد.»

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط