9.2 C
Paris
Monday, April 29, 2024

جوزپ بورل: می‌توان گفت حماس را اسرائیل ایجاد و برای تضعیف تشکیلات خودگردان فلسطینی حمایت مالی کرد

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، اسرائیل را به حمایت مالی از حماس برای «تضعیف تشکیلات خودگردان فلسطینی» متهم کرد.

این دیپلمات که نقشه راه ۱۰ ماده‌ای را برای یک روند صلح بالقوه تهیه کرده است، شواهد مشخصی برای ادعای خود ارائه نکرد.

بورل در اظهارات تندی که در طی یک سخنرانی در دانشگاه وایادولید در اسپانیا انجام داد، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل را نیز متهم کرد که «شخصا» هرگونه تلاش برای حل و فصل مناقشه چند دهه‌ای اسرائیل و فلسطین را از مسیر خود خارج کرده است.

بورل افزود: «خبر بد این است که اسرائیل به‌ویژه دولت آن، به‌طور کامل از تشکیل کشور فلسطینی امتناع می‌کند. نتانیاهو دیروز دوباره آن‌ را تکرار کرد.»

سخنان صریح مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا تنها یک روز پس از آن بیان شد که نتانیاهو درخواست‌های واشنگتن برای تشکیل یک کشور فلسطینی پس از جنگ غزه را مورد سرزنش قرار داد.

بورل توضیح داد که معتقد است راه حل دو کشوری باید از بیرون تحمیل شود تا صلح برقرار شود.

اما من اصرار دارم که بگویم اسرائیل با ادامه رد این راه حل، تا آنجا پیش رفت که می‌توان گفت خود حماس را ایجاد کرد. بله حماس از سوی دولت اسرائیل در تلاش برای تضعیف تشکیلات خودگردان فلسطینی به رهبری جنبش فتح تامین مالی شده است.
جوزپ بورل
وی افزود: «اما من اصرار دارم که بگویم اسرائیل با ادامه رد این راه حل، تا آنجا پیش رفت که می‌توان گفت خود حماس را ایجاد کرد. بله حماس از سوی دولت اسرائیل در تلاش برای تضعیف تشکیلات خودگردان فلسطینی به رهبری جنبش فتح تامین مالی شده است.»

راه حل موسوم به دو دولت که فلسطین به یک کشور تبدیل می‌شود، هدف اصلی مورد نظر متحدان غربی در غزه پس از جنگ است.

بورل پیش‌تر این هدف را «بهترین تضمین امنیتی اسرائیل» توصیف کرده بود. وی در جریان سفر اوایل ماه جاری خود به لبنان گفته بود که ایجاد کشور فلسطین تنها راه حل عملی است که می‌تواند صلح و امنیت را برای اسرائیل و فلسطین به ارمغان بیاورد.

بورل با این حال در سخنرانی روز جمعه خود ابراز تاسف کرد که چگونه است که «همه به جز دولت اسرائیل» خواستار راه حل هستند.

از زمان شروع درگیری‌های جدید در خاورمیانه، بورل درخواست‌های اتحادیه اروپا برای کاهش تنش را رهبری کرده است. او همچنین خواستار توقف‌های بشردوستانه جنگ در نوار غزه شده است تا به یک آتش بس دائمی تبدیل و مذاکرات صلح آغاز شود.

بورل در اسپانیا گفت: «اگر ما به‌طور قوی مداخله نکنیم، چرخه نفرت و خشونت از نسلی به نسل دیگر، از یک تشییع جنازه به یک تشییع جنازه دیگر ادامه خواهد یافت.» وی تاکید کرد زمانی خواهد رسید که بذر تنفری که امروز در غزه کاشته می‌شود، رشد می‌کند.

وی همچنین شهرک‌نشینان افراطی اسرائیل در کرانه باختری رود اردن را هدف قرار داد و گفت: «جامعه بین‌المللی شهرک‌نشینان را غیرقانونی می‌داند اما برای رسیدگی به این اقدام غیرقانونی کاری انجام نداده است.»

سرویس اقدام خارجی اروپا، بازی دیپلماتیک اتحادیه به ریاست بورل در حال بررسی تحریم شهرک‌نشینان مسئول خشونت در کرانه باختری است.

با این حال به گفته منابع دیپلماتیک بعید است که وزرای امور خارجی در روز دوشنبه در بروکسل تحریم‌های برنامه‌ریزی شده علیه شهرک‌نشینان را تایید کنند.

 

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط