10.6 C
Paris
Friday, March 29, 2024

جنگ لفظی و واکنش تند ایران به تهدیدهای آمریکا

بنابه گزارش بی بی سی فارسی، وزارت امور خارجه ایران صحبتهای مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا را “مزورانه” و “سخیف” خواند و گفت این سخنرانی ِ “ابزاری و تبلیغاتی”، نشانه “درماندگی” و “انزوای” آمریکا است.

وزیر خارجه آمریکا دیشب در جمع ایرانیان ساکن کالیفرنیا به شکلی کم‌سابقه به حکومت ایران حمله کرد و آن را “مافیایی” خواند. او همچنین روحانیون عالی‌رتبه‌ای از جمله رهبر ایران را به ثروت اندوزی متهم کرد و از “چهل سال دزدی از مردم ایران، اقدامات تروریستی در منطقه و سرکوب بی‌رحمانه در داخل” انتقاد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران امروز به این اظهارات با لحنی تند پاسخ داد و آن را “مصداق بارز دخالت” و “ناقض تعهدات بین‌المللی آمریکا” خواند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین گفت: “اقلیت جنگ طلب فعلی آمریکا به هیج یک از اصول و هنجارهای اخلاقی، انسانی و حقوقی و بین‌المللی پایبند نیستند و حرف‌ها و رفتارهایشان فاقد هرگونه اصالت است.”

آقای پمپئو دیشب همچنین گفته بود: “رهبران حکومت – به خصوص آنهایی که در راس سپاه پاسداران و نیروی قدس آن قرار دارند مانند قاسم سلیمانی – باید پیامدهای دردناک اقدامات خود را بچشند. ما از همه کشورهایی که از رفتار ویرانگر جمهوری اسلامی خسته و بیزار هستند می‌خواهیم که به کارزار فشار ما به ایران بپیوندند.”

در پاسخ، آقای قاسمی امروز آمریکا را به “تزویر، فریبکاری و تناقض” متهم کرد و گفت مردم ایران کودتای ۲۸ مرداد،”حمایت بی‌دریغ از تروریست‌های جنایتکار و گروه‌های تجزیه طلب وابسته”، حمایت از صدام و سرنگونی هواپیمای مسافربری ایران بر فراز آب‌های خلیج فارس را هرگز فراموش نخواهند کرد.

دیروز ساعاتی پیش از سخنرانی پمپئو، حسن روحانی رئیس جمهور ایران در سخنانی به آمریکا هشدار داده بود که از تهدید ایران دست بر دارد و صلح با ایران را “مادر صلح ها” و جنگ با ایران را “مادر جنگ‌ها” خوانده بود.

پس از آن دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در توییتر مستقیما به حسن روحانی واکنش نشان داد و با حروف بزرگ نوشت:

“خطاب به رئیس جمهور روحانی: دیگر هرگز، هرگز آمریکا را تهدید نکنید و گرنه با پیامدهایی روبرو خواهید شد که کمتر کسی در تاریخ دیده است. ما دیگرآن کشوری نیستیم که حرف‌های جنون آمیز شما را درباره خشونت و مرگ تحمل کند. مواظب باشید.”

امروز سرتیپ غلامحسین غیب‌پرور رئیس سازمان بسیج مستضعفین ایران به این توییت واکنش نشان داد و گفت اظهارات آقای ترامپ “جنگ روانی” است و “او غلط می‌کند که بخواهد علیه ایران اقدامی انجام بدهد.”

او رئیس جمهور آمریکا را “دیوانه” خطاب کرد و گفت آمریکا به کمتر از نابودی ایران راضی نخواهد شد اما “مردم و نیروهای مسلح در برابر دشمنان ایستادگی خواهند کرد.”

در همین حال بنیامین نتانیاهو نخست وزیر آمریکا از موضع “محکم” مایک پمپئو و دونالد ترامپ در مقابل حکومت ایران تقدیر کرد و گفت سالیان سال است که قدرت‌های بزرگ حکومت ایران را “لوس کرده‌اند” و اکنون رئیس جمهور آمریکا این “معادله غیر قابل قبول” را تغییر داده است.

اما سخنگوی وزارت خارجه آلمان در واکنش به توییت آقای ترامپ امروز گفت تهدید به جنگ هیچوقت فایده نداشته است.

آمریکا با خروج از برجام فشار بر ایران را افزایش داده و قصد دارد تا ماه نوامبر مانع از فروش ایران در بازارهای جهانی شود.

 

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط