10.2 C
Paris
Friday, March 29, 2024

جنگ لفظی اردوغان و نتانیاهو پس از کشته شدن فلسطینی‌ها

بنابه گزارش رسانه ها، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه کشتن فلسطینی‌ها در مرز غزه را محکوم کرد و آن را “حمله‌ای غیر انسانی” خواند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در پاسخ، آقای اردوغان را به کشتار غیرنظامیان متهم کرد و گفت: “اخلاقی‌ترین ارتش دنیا حاضر به شنیدن موعظه از کسی نیست که سال‌ها است غیرنظامیان را بمباران می‌کند.” اشاره آقای نتانیاهو به حمله به کردها از سوی ارتش ترکیه بود.

بعد از این واکنش، آقای اردوغان باز هم آقای نتانیاهو را به باد انتقاد گرفت و او را ” تروریست” و “اشغالگر” خواند. او خطاب به نخست وزیر اسرائیل گفت: ” آنچه تو برای سرکوب فلسطینی‌ها انجام می‌دهی، بخشی از تاریخ خواهد شد و ما هرگز آن را فراموش نخواهیم کرد… مردم اسرائیل از کارهای تو خوشنود نیستند.”

پیشتر آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل، درخواست‌های بین‌المللی برای تحقیقات مستقل درباره کشته شدن دست کم ۱۵ فلسطینی در اعتراضات “روز زمین” در مرز غزه را رد کرده بود.

آقای لیبرمن به رادیو ارتش اسرائیل گفت: “سربازان اسرائیلی کاری را که لازم بوده انجام داده‌اند. به نظر من همه سربازان ما مستحق دریافت مدال هستند.”

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد و فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، خواهان تحقیقات مستقل درباره تیراندازی و کشتن فلسطینی‌های معترض شده بودند.

در جریان تیراندازی سربازان اسرائیلی در اعتراضات روز جمعه در مرز غزه با اسرائیل، صدها فلسطینی هم زخمی شدند.

ارتش اسرائیل می‌گوید دست کم ده نفر از کسانی که روز جمعه کشته شده‌اند “تروریست‌های شناخته‌شده” بودند که در زمان اعتراض در حال “اقدام تروریستی” بوده‌اند.

به گفته اسرائیلی‌ها هشت نفر از این افراد عضو جنبش حماس و دو نفر هم از گروه‌های مسلح دیگر فلسطینی بوده‌اند.

جنبش حماس گفته است که پنج نفر از کشته‌شدگان، از اعضای شاخه نظامی این گروه بودند.

روز جمعه ده‌ها هزار فلسطینی به موازات حصارهای مرز ۶۵ کیلومتری نوار غزه با اسرائیل تجمع کردند. این تجمع آغاز اعتراضی شش هفته‌ای است که در آن معترضان خواهان حق بازگشت پناهجویان و فرزندانشان به زمین‌هایی هستند که اکنون خاک اسرائیل محسوب می‌شود.

اسرائیل به معترضان هشدار داده بود که در جریان این اعتراض‌ها به خطوط مرزی نزدیک نشوند و تعداد زیادی تک‌تیرانداز را در مرز مستقر کرده بود.

ارتش اسرائیل می‌گوید بعضی از معترضان به سمت سربازان شلیک کرده‌اند و سنگ و کوکتل مولوتوف پرتاب کرده‌اند.

فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته است که” استفاده از مهمات جنگی، به طور خاص، باید بخشی از تحقیقات مستقل و شفاف باشد… اسرائیل حق حفاظت از مرزهایش را دارد اما استفاده از زور همواره باید متناسب باشد.”

 

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط