10.2 C
Paris
Wednesday, April 24, 2024

جدایی دومین مؤسس واتس‌اپ از فیسبوک

بنابه گزارش رسانه ها، جان کوم، یکی از دو پایه‌گذار واتس‌اپ و رئیس چندساله این پیام‌رسان پرمخاطب، از فیسبوک جدا می‌شود. فیسبوک مالک واتس‌اپ است. هنوز مشخص نیست کوم چه زمانی راه خود را از بزرگترین شبکه اجتماعی جهان جدا می‌کند.

بنا بر اطلاعات روزنامه آمریکایی “واشینگتن پست”، کوم با فیسبوک بر سر استفاده فیسبوک از اطلاعات شخصی کاربران واتس‌اپ و تحدید رمزگذاری پیام‌های واتس‌اپ به اختلاف خورده است. جان کوم خود در این باره توضیحی نداده است. او یکی از طرفداران پر و پا قرص حفظ حریم خصوصی کاربران است.

مارک زاکربرگ، بنیانگذار و مدیرعامل فیسبوک از کوم ۴۲ ساله تشکر کرده و اطمینان داده که رمزگذاری پیام‌ها همیشه جزو اصلی واتس‌اپ باقی خواهد ماند.

واتس‌اپ در حال حاضر بیش از ۳/ ۱ میلیارد کاربر در سراسر جهان دارد. فیسبوک مدت‌هاست تلاش می‌کند به کمک واتس‌اپ درآمد خود را افزایش دهد.

معامله میلیاردی با فیسبوک
جان کوم و برایان اکتون، پایه‌گذاران واتس‌اپ، مالکیت این پیام‌رسان را در سال ۲۰۱۴ در ازای حدود ۲۲ میلیارد دلار به فیسبوک واگذار کردند. استقلال واتس‌اپ از فیسبوک از مفاد اصلی قرارداد بود. واتس‌اپ به همین دلیل خالی از تبلیغات به فعالیت خود ادامه داد و اطلاعات کاربران آن هم در شبکه همین شرکت باقی ماندند. تنها مدتی است که فیسبوک و واتس‌اپ شماره تلفن کاربران را مقایسه می‌کنند تا جلوی فعالیت اسپم‌ها را بگیرند.

واتس‌اپ همچنین پیام‌های کاربران را از مبدا تا مقصد رمزگذاری می‌کند. به این معنی که فقط گیرنده و فرستنده پیام از محتوای آن خبر دارند؛ نه واتس‌اپ و نه فیسبوک.

برایان اکتون پاییز گذشته از فیسبوک جدا شد. او اخیرا ۵۰ میلیون دلار در بنیادی سرمایه‌گذاری کرد که تصمیم گرفته فناوری رمزگذاری ارتباطات را توسعه دهد.

جمع‌آوری پورشه‌های هواخنک
در پیام جان کوم که شامگاه دوشنبه (۳۰ آوریل/ ۱۰ اردیبهشت – به وقت محلی) در صفحه شخصی او در فیسبوک منتشرشده، آمده که قصد دارد برای فعالیت‌ها و سرگرمی‌هایی خارج از دنیای فناوری وقت بگذارد؛ مثلا مدل‌های کمیاب خودرو پورشه را که موتور آنها با هوا خنک می‌شود، جمع‌آوری کند، به خودروهای خود برسد یا فریزبی بازی کند.

فروش واتس‌اپ به فیسبوک کوم که از اوکراین به آمریکا مهاجرت کرده و خانواده‌اش زمانی محتاج لقمه‌ای نان بود، را میلیاردر کرد.

خروج یکی از چهره‌های سرشناس هوادار حفظ حریم خصوصی در شرایط فعلی برای فیسبوک چندان خوشایند نیست. این شبکه اجتماعی از چند هفته پیش درگیر بزرگترین رسوایی مرتبط با حریم خصوصی کاربران در تاریخ خود است. فیسبوک در ماه مارس اعتراف کرد که شرکت بریتانیایی “کمبریج آنالیتیکا” از اطلاعات خصوصی میلیون‌ها کاربر فیسبوک استفاده کرده است. این شرکت در زمینه داده‌کاوی و تحلیل داده‌ها فعالیت می‌کند و از جمله مشاوره سیاسی می‌دهد.

یکی از کارکنان ارشد پیشین “کمبریج آنالیتیکا” در گفت‌وگو با هفته‌نامه بریتانیایی “آبزرور” فاش کرده بود که این شرکت اطلاعات میلیون‌ها کاربر فیسبوک را برای استفاده در کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ جمع کرده بوده است.

انتشار خبر لو رفتن اطلاعات بیش از ۸۰ میلیون کاربر فیسبوک سبب سقوط چشمگیر ارزش سهام این غول اینترنتی و ضربه مالی شدید به این کمپانی شد. کار به جایی رسید که حتی مارک زاگربرگ برای ارائه توضیح به جلسه پرسش‌وپاسخ نمایندگان سنای آمریکا فرا خوانده شد.

 

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط