12.1 C
Paris
Thursday, March 28, 2024

جایزه نوبل پزشکی سال ۲۰۱۷، به سه پژوهشگر آمریکایی رسید

روز دوشنبه دوم اکتبر ۲۰۱۷ برابر با ۱۰ مهر ۱۳۹۶، جایزه نوبل پزشکی و فیزیولوژی سال ۲۰۱۷ میلادی به سه پژوهشگر آمریکایی، جفری هال ۷۲ ساله، مایکل رُسباش ۷۳ ساله و مایکل یانگ ۶۸ ساله، به خاطر تحقیقات آنان درباره عملکرد و کنترل “ساعت درونی” تعلق گرفت.

جایزه نوبل پزشکی یک میلیون و یکصد هزار دلار است.

این خبر را انستیتوی کارولینسکا، یکی از بزرگترین دانشگاه‌های علوم پزشکی اروپا در شهر استکهلم سوئد منتشر کرد.
این سه پژوهشگر عرصه زیست‌شناسی کرونولوژیک، با تحقیقات خود بر روی مگس‌های میوه، دریافته‌اند که مکانیسم‌های ساعت بیولوژیک چگونه عمل می‌کنند و چه نوع ژن‌هایی تأثیری تعیین‌کننده بر چگونگی خواب و بیداری ما دارند. الگوی تحقیقات آنان برای همه موجودات، از جمله انسان معتبر است.
کشف این سه پژوهشگر می‌تواند به درمان اختلال خواب انسان کمک کرده و به فهم بهتر پدیده‌های مرتبط با ساعت درونی، همچون پرواززدگی، یاری رساند.

برندگان جایزه صلح نوبل چه کسانی هستند؟

جفری هال:

متولد ۱۹۴۵ در نیویورک. او مدرک دکتری را در سال ۱۹۷۱ و از دانشگاه واشنگتن در سیاتل دریافت کرد. او بین سالهای ۱۹۷۱ تا ۱۹۷۳ به تدریس در موسسه تکنولوژی کالیفرنیا در پاسادنا پرداخت. او در سال ۱۹۷۴ به دانشگاه برندیز پیوست و در سال ۲۰۰۲ هم در دانشگاه ایالت مین مشغول به کار شد.

مایکل راسبش

او در سال ۱۹۴۴ در شهر کانزاس سیتی به دنیا آمد. او مدرک دکتری اش را در شعبه دانشگاه ام آی تی در کمبریج اخذ کرد. او پس از همکاری با دانشگاه ادینبورگ در اسکاتلند، در سال ۱۹۷۴ به دانشگاه برندیز در آمریکا پیوست.

مایکل یانگ

او متولد سال ۱۹۴۹ و شهر میامی است. او در سال ۱۹۷۵ مدرک دکتری اش را از دانشگاه تگزاس در شهر آستین به دست آورده و برای دو سال در دانشگاه استنفورد مشغول به کار شد. یانگ از سال ۱۹۷۸ در دانشگاه راکفلر شهر نیویورک مشغول به تحصیل است.

جایزه نوبل پزشکی از سال ۱۹۰۱ میلادی به دانشمندان و پژوهشگران این حوزه اعطا می‌شود. نخستین جایزه این حوزه به باکتری‌شناس آلمانی، امیل آدولف فون بهرینگ، به خاطر کشف سرم‌درمانی برای مقابله با دیفتری داده شد.
برنده نوبل پزشکی سال ۲۰۱۶ یوشینوری اُسومی، دانشمند ژاپنی بود که از او به خاطر تحقیقات در زمینه “مکانیسم خودخواری (اتوفاژی)” تقدیر شده بود.
روز سه‌شنبه و چهارشنبه آینده اسامی برندگان جوایز نوبل فیزیک و شیمی اعلام خواهد شد. مبلغ این معتبرترین جایزه علمی، که در هر حوزه‌ای می‌تواند هم‌زمان به حداکثر تا ۳ نفر اعطا شود، معادل حدود ۹۴۰ هزار یورو است.
آلفرد نوبل ، شیمی‌دان، مهندس و اسلحه‌ساز سوئدی قرن نوزدهم، که دینامیت یکی از مهم‌ترین ساخته‌های اوست، در آخرین وصیت‌نامه خود سرمایه عظیم‌اش را در بنیادی برای تأمین هزینه‌های جایزه نوبل اختصاص داد.
این جایزه طبق وصیت آلفرد نوبل هر ساله به افرادی اهدا می‌شود که “بیشترین خدمت را به بشر” کرده باشند. اوج جوایز نوبل، جایزه نوبل صلح است که نام گیرنده آن در روز جمعه آینده (۷ اکتبر) اعلام خواهد شد.
جایزه نوبل صلح سال گذشته به خوان مانوئل سانتوس، رئیس جمهور کلمبیا، به پاس تلاش‌هایش برای پایان دادن به جنگ در این کشور تعلق گرفت. در سال جاری میلادی (۲۰۱۷) نیز در مجموع ۳۱۸ نفر نامزد دریافت جایزه نوبل صلح شده‌اند.
گفته می‌شود که فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران، به عنوان دو طراح اصلی توافق اتمی قدرت‌های جهانی با جمهوری اسلامی، از بخت بالایی برای دریافت این جایزه برخوردارند.
نیروهای موسوم به “کلاه سفیدها” در سوریه، دنیس موکوگه پزشک کنگویی و از حامیان حقوق زنان، ادوارد اسنودن کارمند سابق سازمان “سیا” و افشاگر عملیات شنود و جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا در سطح جهانی، جان دوندار سردبیر پیشین روزنامه جمهوریت ترکیه و رائف بدوی، وبلاگ‌نویس و فعال حقوق بشر اهل عربستان سعودی، از جمله نامزدهای دیگر نوبل صلح امسال هستند.

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط