7.3 C
Paris
Monday, April 29, 2024

تهدید قوه قضاییه به ادامه برخورد با منتقدان و رسانه‌ها در پرونده قتل مهرجویی و محمدی‌فر

سخنگوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی ضمن اشاره به تشکیل پرونده برای چند رسانه در موضوع قتل داریوش مهرجویی و همسرش، با تاکید بر نقش انحصاری قوه قضاییه در اطلاع‌رسانی درباره این پرونده، تهدید کرد در صورت تکرار «شایعه‌سازی» برخوردها ادامه خواهد داشت.

مسعود ستایشی روز سه‌شنبه، دوم آبان، در نشست خبری هفتگی خود خبر داد که علیه افراد یا رسانه‌هایی به دلیل اظهارنظر درباره پرونده قتل داریوش مهرجویی و وحیده‌ محمدی‌فر تشکیل پرونده داده شده است.

آقای ستایشی این افراد را به «شایعه‌سازی» متهم کرد و گفت: «قوه قضاییه نسبت به افراد و برخی رسانه‌های شایعه‌ساز وارد شده است و ضمن ارائه هشدارهای لازم برای تشکیل پرونده برای برخی از آنها اقدام کرد.»

او نامی از فرد یا رسانه خاصی ذکر نکرد و همچنین اتهام‌های مطرح شده علیه آنان را اعلام نکرد.

اما پیشتر دادستان عمومی و انقلاب تهران اعلام کرده بود علیه خبرگزاری رکنا به دلیل انتشار خبری مبنی بر «نقش باجناق مهرجویی در قتل او» پرونده‌ای تشکیل شده است.

همچنین سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری خود به کسانی اشاره کرد که این قتل‌ها را شبیه قتل‌های زنجیره‌ای روشنفکران و مخالفان جمهوری اسلامی دانسته‌اند.

ستایشی گفت: «عده‌ای از افراد و جریانات خاص سیاسی بدون اینکه سند و مدرک از حادثه داشته باشند در اقدامی هماهنگ و همسو با جریانات ضدمردمی تلاش کردند تا با سرعت ازخون به ناحق ریخته شده فردی که مشهور است، اهداف سیاسی ناپسندی برداشت کنند و نوک پیکان قتل را قبل از پیدا شدن سرنخ‌ها را به سمت نظام اسلامی ببرند.»

داریوش مهرجویی کارگردان مطرح سینمای ایران و وحیده محمدی‌فر، فیلمنامه‌نویس و همسرش، شامگاه شنبه ۲۲ مهر در محل سکونتشان در کرج به قتل رسیدند.

از همان ساعات اولیه پس از این قتل‌ها، برخی فعالان و رسانه‌های ایران احتمال «سیاسی بودن» قتل همزمان مهرجویی و محمدی‌فر را مطرح کردند و گفتند که احتمالا عوامل جمهوری اسلامی در این قتل‌ها نقش داشته‌اند.

جمهوری اسلامی سابقه‌ای طولانی در قتل مخالفان و منتقدان خود در هر صنفی، از جمله هنرمندان، در خارج و داخل ایران دارد.

از جمله، زهرا رهنورد، استاد پیشین دانشگاه الزهرا که در حصر خانگی است، در واکنش به کشتن این دو هنرمند، نوشت: «کاردآجین شدن داریوش و وحیدهٔ هنرمند، یادآور سلاخی داریوش و پروانه فروهر و به مسلخ کشاندن روشنفکرانی چون پوینده و مختاری و شریف و دوانی و خودکشی‌ها و مرگ‌های مشکوک هنرمندان و سایر معترضان است.»

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی می‌گوید که متهم اصلی قتل داریوش مهرجویی و وحیده محمدی‌فر را که «در برهه‌ای از زمان باغبان ویلای» مهرجویی و محمدی‌فر بوده، بازداشت کرده است.

اما به نظر می‌رسد که این اعلام دستگاه قضایی، افکار عمومی و خانواده قربانیان را اقناع نکرده است.

وکیل مونا مهرجویی، دختر مقتولان، درخواست کرد که تا پایان رسیدگی و اتمام روند دادرسی و صدور حکم قطعی و روشن شدن تمامی ابعاد این پرونده، از معرفی قاتل یا قاتلین احتمالی پرهیز شود.

همچنین رسانه‌ها از اظهارات ضدونقیض انتظامی و قضایی در این زمینه خبر داده‌اند و همچنین جمهوری اسلامی محدودیت گسترده‌ای را در زمینه اطلاع‌رسانی این پرونده اعمال کرده است.

ستایشی با تایید این محدودیت‌ها گفت که نهادهای مربوطه (وزارت کشور) کار اطلاع‌رسانی درباره پرونده این دو قتل را به قوه قضاییه منحصر کرده است.

این اولین بار نیست که جمهوری اسلامی در زمینه اطلاع‌رسانی درباره پرونده‌های جنجالی محدودیت اعمال می‌کند.

در ماه‌های گذشته، پرونده مسمومیت‌های مشکوک در مدارس ایران نیز با چنین محدودیتی مواجه شده بود.

ستایشی در بحبوحه مسمومیت‌های سریالی و مشکوک در مدارس، درباره کسانی که احتمال دست داشتن حکومت در این مسمومیت‌ها را مطرح کردند، گفته بود: «نسبت به اشخاصی که با روان و آرامش و سلامت مردم بازی می‌کنند، گذشت نخواهیم کرد.»

رادیوفردا

 

 

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط