8.2 C
Paris
Friday, April 19, 2024

تعلیق ۴۰ دانشجوی دانشگاه امیرکبیر و صدور حکم دوبار اعدام برای معترض ۱۸ ساله

در حالی اعتراضات ایران وارد هفته شانزدهم خود شد که گزارش‌هایی از ناآرامی در شهرستان سمیرم در استان اصفهان از روز گذشته منتشر شده است.

طبق برخی از گزارش‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نیروهای یگان ویژه در این شهر کوچک مستقر شده‌اند. روز گذشته تجمع‌های اعتراضی مقابل ساختمان فرمانداری این شهر گزارش شده بود. شماری از مردم در این تجمع‌ها شعار «فرماندار داعشی نمی‌خواهیم» سر دادند. طبق این گزارش‌ها اعتراض‌ها تا نیمه شب ادامه پیدا کرده است.

از سوی دیگر با آغاز سال نو میلادی به وقت ایران شماری از چهره‌های اپوزیسیون ایران در خارج از کشور با انتشار پیامی مشترک در شبکه‌های اجتماعی سال ۲۰۲۳ را «سال تحقق آزادی و عدالت» در ایران توصیف کردند.

آخرین اخبار و گزارش‌های مرتبط با اعتراض‌ها در ایران

مهدی محمدی‌فرد، معترض ۱۸ ساله به اتهامات «محاربه» و «افساد فی‌الارض» به دوبار اعدام محکوم شد
مهدی محمدی‌‌فرد، معترض ۱۸ ساله بازداشت‌شده در جریان اعتراضات جاری در نوشهر، توسط شعبه اول دادگاه انقلاب ساری به اتهامات «افساد فی الارض» و «محاربه» به دوبار اعدام محکوم شده است.
مهدی هشتم مهر ماه توسط ماموران پلیس اطلاعات و امنیت عمومی در نوشهر بازداشت می‌شود. به ادعای پلیس او عامل آتش زدن یک کیوسک پلیس راهنمایی و رانندگی در ۳۰ شهریور در نوشهر است.
تنها مستند پرونده علیه مهدی «اعترافات اجباری» اوست که از طریق ساعت‌ها «شکنجه و فشار» اخذ شده. دادگاه همچنین در رای خود به فیلمی استناد کرده که اساسا انتساب او به مهدی محل تردید جدی است.
مهدی به طور کامل از دسترسی به وکیل انتخابی محروم بوده و حتی در مرحله دادگاه نیز به او اجازه داشتتن وکیل انتخابی نداده‌اند. دادگاه برای توجیه حکم دو بار اعدام علیه این جوان ۱۸ ساله تمام اتفاقات و اعتراضات روی داده در روز ۳۰ شهریور در نوشهر را حاصل عملکرد او در لیدری دانسته. حال آنکه به مستندات پرونده، مهدی پس از آتش سوزی کیوسک پلیس از محل تجمع اعتراضی دور می‌شود.
در نهایت دادگاه با استناد به «اعترافات اجباری تحت شکنجه» مهدی او را به اتهام محاربه و افساد فی الارض به دو بار اعدام محکوم کرده. حکم دو بار اعدام علیه مهدی بدوی است و قابلیت فرجام خواهی دارد اما صدور حکم دو بار اعدام یعنی تلاش شدید دادگاه انقلاب ساری برای اطمینان از قتل یک جوان ۱۸ ساله.

حدود ۴۰ دانشجوی دانشگاه امیرکبیر تعلیق شدند
به گزارش خبرنامه امیر‌کبیر، بنا بر اطلاعات واصله به این خبرنامه، وضعیت حدود ۴۰ دانشجو دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک تهران) از سوی شورای انضباطی این دانشگاه به «تعلیق از تحصیل» تغییر یافته است. طبق اعلام مدیریت حراست دانشگاه امیرکبیر، این دانشجویان تا اطلاع ثانوی معلق از تحصیل‌اند و از تمامی امکانات رفاهی از جمله خوابگاه و سلف غذاخوری محروم هستند.

این خبرنامه در روز ۲ دی از حذف ترم تحصیلی عده‌ای از دانشجویان و منع آ‌ن‌ها از ورود به خوابگاه و استفاده از امکانات دانشگاه توسط هیئتٰ‌رئیسه این دانشگاه خبر داده بود.

دانشگاه صنعتی امیرکبیر در طول اعتراضات جاری ایران بارها شاهد تجمع دانشجویان در همبستگی با معترضان ایرانی بوده است.

رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی تهران از وجود ۸۰۰ دستگاه فعال استارلینک در ایران خبر داد
به گزارش خبرگزاری تسنیم، مهدی محبی، رئیس اتحادیه دستگاههای مخابراتی ارتباطی و لوازم جانبی تهران فروش تجهیزات اینترنتی ماهوارهای استارلینک در تهران را تایید کرد و گفت: «ورود این دستگاه‌ها به صورت قاچاق است، دستگاه‌های مربوط باید ورود این تجهیزات را مدیریت کنند.»

وی از قول یک مقام مسئول تعداد دستگاه‌های فعال استارلینک در ایران را تا ۸۰۰ عدد عنوان کرد.

ایلان ماسک، مدیر عامل شرکت اسپیس ایکس، تولید کننده تجهیزات اینترنتی ماهوارهای استارلینک در ۲۶ دسامبر ۲۰۲۲ در توئیتی از وجود ۱۰۰ دستگاه استارلینک فعال در ایران خبر داده بود.

رئیس جمهوری ایتالیا در پیام سال جدید خود از زنان ایرانی یاد کرد
سرجو ماتارلا، رئیس جمهوری ایتالیا در پیام تبریک خود به مناسبت آغاز سال ۲۰۲۳ گفت: «آرامش و قدرت آزادی چیزی است که در قلب زنان و مردان ریشه دارد. در نسل‌های جدید این موضوع قوی‌تر است.»

وی با اشاره به زنان ایران گفت که زنان جوان ایران با شجاعت خود این موضوع را گواهی می‌دهند.

 

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط