10.2 C
Paris
Friday, April 19, 2024

تظاهرات ده‌ها هزارنفری شهروندان فرانسه، ادای احترام به دبیر به قتل رسیده و نفی افراط گرائی

بسیج شهروندان فرانسه در برابر تعصب، افراط گرائی و تروریسم، دو روز پس از قتل ساموئل پَتی، به دهها گردهمائی در شهرهای مختلف کشور انجامید. در این گردهمائی‌ها که امروز یکشنبه ١٨ اکتبر به دعوت سندیکاهای آموزگاران و دبیران و نیز شماری از انجمن‌های مدنی بر پا شد، نخست وزیر، برخی از وزیران و نیز رهبران نیروهای سیاسی گوناگون شرکت کردند. ساموئل پَتی، دبیر تاریخ در یکی از دبیرستان های حومۀ شمال غربی پاریس روز جمعه گذشته توسط یک جوان چچن سربریده شد. او چند هفته پیش از آن در کلاس تعلیمات مدنی در بارۀ اصل آزادی بیان به ماجرای نشریۀ شارلی اِبدو اشاره کرده و کاریکاتورهای پیامبر اسلام را در این نشریه به شاگردان نشان داده بود.

ده‌ها هزار تن از شهروندان فرانسه، روز یکشنبه ١٨ اکتبر/ ٢٧ مهرماه، برای دفاع از آزادی بیان و نفی تاریک اندیشی در شهرهای مختلف این کشور گردآمدند. در پاریس، هزاران تن با حمل پلاکاردهائی که با کلمات و عبارات گوناگون از آزادی بیان پاس می‌داشت و نسبت به دبیر به قتل رسیده ادای احترام می‌کرد، در میدان جمهوری تجمع کردند. ژان کَستِکس، نخست وزیر، ژان میشل بلانکر، وزیر آموزش و پرورش، مارلِن شیاپا، وزیر مشاور در امور شهروندی، فرانسوا هولاند، رئیس جمهوری پیشین، اَن ایدالگو، شهردار پایتخت، و شمار بسیار دیگری از دولتمردان و سیاستمندان این کشور در این گردهمائی شرکت کردند.

ژان کستِکس، بگفتۀ خود «برای حمایت از آموزگاران، از لائیسیته، از آزادی بیان و علیۀ اسلام گرائی» در این همایش حاضر شده بود. او از میدان جمهوری با ارسال یک توئیت نوشت «شما قادر به ایجاد ترس در ما نیستید، ما نمی‌ترسیم، شما موفق به ایجاد تفرقه در ما نخواهید شد، ما فرانسه‌ایم».

وزیر آموزش و پرورش در کنار او به روزنامه نگاران گفت «اختلافات سیاسی، سندیکائی یا دیگر تفاوت‌های ما هر چه باشد، باید وحدت خود را در برابر دشمنان دموکراسی حفظ کنیم. یکپارچگی شرط موفقیت است».

بر روی بسیاری از پلاکارت‌های در دست تظاهرکنندگان اهمیت دفاع از آزادی بیان بهر بهائی یادآوری شده بود. بسیاری دبیران در همین نوشته‌ها بر عزم قاطع خود در آموزش لائیسیته، آزادی بیان و ارزش‌های اساسی دموکراسی فرانسه تاکید کرده بودند.

اجتماعات مشابه دیگری در سایر شهرها و از جمله در بوردو، تولوز، رَنس، گرونوبل، لیل، لیون، مارسی و حتی شهرهای کوچک در دفاع از آزادی بیان برپا گردید. در بسیاری از این گردهمائی‌ها شاگردان دبیرستان‌ها و خانوادۀ آنها شرکت کرده بودند.

فرانسه روز چهارشنبۀ آینده نسبت به ساموئل پَتی، دبیر به قتل رسیده، مراسم ادای احترام ملی برگزار می‌کند. در همین حال شورای شهرستان «ایولین» تصمیم گرفت دبیرستان «بوآدولن» در «کُنفلان سنت اُنورین» را که ساموئل پَتی در آن تدریس می کرد به نام وی نامگذاری کند.

در همین حال، اجلاس ویژۀ شورای دفاع فرانسه یکشنبه شب به ریاست امانوئل مکرون در کاخ الیزه برگزار شد. در این نشست رئیس جمهوری از وزرا خواست هر چه زودتر پیشنهاداتی برای غنی کردن لایحۀ مبارزه با «جدائی گرائی» ارائه کنند.

در این اجلاس وزیر کشور فهرستی از انجمن‌های وابسته به اسلام گرایان که گفتار کینه جویانه آنها در جامعه می‌تواند به ارتکاب جنایت‌هائی نظیر آنچه جمعه گذشته روی داد، ارائه کرد. امانوئل مکرون دستور داد روش‌های لازم برای چگونگی جلوگیری از اینگونه فعالیت‌های آنها مورد مطالعه قرار گیرد.

از سوی دیگر، ژِرالد دارمَنَن، وزیر کشور فرانسه، که امروز با استانداران دیدار کرد، از آنها خواست در ساعات آینده دستور اخراج ٢٣١ شهروند خارجی را که نام آنان در سیاهۀ افراط گرائی تروریستی ثبت شده است، صادر کنند. از این تعداد ١٨٠ تن به دلیل ارتکاب جرایم مختلف در زندان بسر می‌برند و ۵١ نفر دیگر تحت نظر آزاد هستند. براساس گزارشی که در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته، این افراد نیز دستگیر شده و روند اخراج آنها از فرانسه به سرعت به اجرا گذاشته خواهد شد.

رادیو فرانسه

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط