14.8 C
Paris
Saturday, April 27, 2024

تظاهرات در پاریس برای آزادی لوئی آرنو و دیگر زندانیان فرانسوی در ایران

حدود دویست نفر روز شنبه با تجمع مقابل شهرداری پاریس خواهان اقدام مسئولان دولت فرانسه برای آزادی یک شهروند این کشور شدند که در ایران زندانی است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، تظاهرکنندگان که در میان آنها اولیویه واندکاستیل، امدادگر بلژیکی تازه رها شده از زندان‌های ایران نیز حضور داشت خواستار آزادی لویی آرنو شدند که از یکسال پیش تاکنون در اقدامی «خودسرانه» توسط مقامات ایران بازداشت و زندانی شده است.

پدر لویی آرنو
پدر لویی آرنو

به گفته مسئولان کارزاری که تحت نام «کمیته حمایت و پشتیبانی از لویی آرنو» برای آزادی وی تلاش می‌کند، این شهروند ۳۶ ساله فرانسوی که علاقه زیادی به سفر دارد، ماه ژوئیه ۲۰۲۲ سفری را برای تحقق «رویای خود برای پیمودن مسیر جاده ابریشم از طریق زمین و دریا» آغاز کرد.

او اما ۲۸ سپتامبر ۲۰۲۲ در حالی که با دوستانش برای بازی «اسکیپ گیم» قرار گذاشته بود در تهران دستگیر و بازداشت شد؛ دوستان لویی آرنو نیز در این میان دستگیر اما سپس آزاد شدند.

سیلوی آرنو، مادر این شهروند فرانسوی که در تجمع روز شنبه حضور داشت با اشاره به موارد متعدد بازداشت شهروندان غربی‌ در ایران، از آنها به عنوان قربانیان «دیپلماسی گروگان‌‌گیری» یاد می‌‌کند و می‌گوید: «این یک گردهمایی غیرسیاسی است که هدف آن حمایت از لویی و همه کسانی است که در موقعیت او هستند.»

به گزارش فرانس‌پرس، جمهوری اسلامی ایران بیش از ده‌ها شهروند غربی را بازداشت کرده و به اتهام‌های مختلف به زندان انداخته است.

در این گزارش آمده است که حامیان افراد زندانی و سازمان‌های غیردولتی، تهران را به استفاده از این افراد به عنوان ابزاری برای چانه زنی در مذاکرات با دولت‌های غربی متهم می‌کنند.

اولیویه واندکاستیل، امدادگر بلژیکی نیز که یکی دیگر از حاضران در تجمع روز شنبه مقابل شهرداری پاریس بود، اواخر ماه مه گذشته، پس از ۱۵ ماه بازداشت در ایران سرانجام با دیپلماتی به نام اسدالله اسدی که سال ۲۰۲۱ در بلژیک به اتهام «تلاش برای اقدام تروریستی» دستگیر و بازداشت شده بود، معاوضه شد.

این شهروند بلژیکی فعال در امور بشردوستانه که‌ پیش‌تر در زندان اوین تهران با لویی آرنو ملاقات کرده بود در تجمع روز شنبه از خانواده آقای آرنو و کمیته همبستگی تشکیل شده برای آزادی او خواست تا دولت فرانسه را ترغیب کنند که اقدامات بیشتری در این خصوص انجام دهد.

سه فرانسوی دیگر جدا از لویی آرنو همچنان در ایران زندانی هستند: سِسیل کوهلر و ژاک پاریس که ۷ مه ۲۲ به گفته بستگانشان «حین یک اقامت توریستی» دستگیر شدند و یک شهروند دیگر فرانسوی که هویت او هرگز علنی نشده است.

فریبا عادلخواه، محقق ایرانی-فرانسوی که سال ۲۰۱۹ دستگیر و سپس به جرم «تبلیغ علیه نظام» و «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» به پنج سال زندان محکوم شده بود، روز ۱۰ فوریه سال جاری میلادی فوریه آزاد شد اما در حال حاضر اجازه ترک ایران را ندارد.

یورو نیوز

 

 

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط