8.8 C
Paris
Tuesday, March 19, 2024

تظاهرات اعتراضی همزمان با سومین سالگرد کشته‌ شدگان هواپیمای اوکراین با موشک‌های سپاه در سراسر جهان

خلاصه رویدادها
امروز سومین سالگرد جان‌باختگان پرواز پی‌اس ۷۵۲ است که با موشکهای سپاه پاسداران سرنگون شد؛ از دیروز مراسم مختلفی در ایران و سراسر جهان برگزار شد از جمله «گلباران مزار کشته شدگان به دست جمهوری اسلامی»
تجمع بزرگی در مرکز شهر لندن برگزار شده است؛ تجمع کنندگان از دولت بریتانیا می‌خواهند از حکومت جمهوری اسلامی حمایت نکنند
کمپین حقوق بشر ایران خواستار واکنش فوری و قاطع جامعه جهانی به اعدام‌ها شد
دادگاه انقلاب استان هرمزگان حکم ۱۰ سال زندان برای دعوت کامیون‌داران به اعتصاب صادر کرد
محکومیت بین‌المللی جمهوری اسلامی؛ اتحادیه اروپا، بریتانیا و آمریکا از ایران خواستند اعدام معترضان را متوقف کند
گلباران مزار قربانیان خشونت حکومتی در شهرهای ایران و کشورهای دیگر
تظاهرات هزاران نفر در پاریس یک دهه بعد از قتل سه فعال کرد

راهپیمایی اعتراضی در کانادا

همزمان با فرارسیدن سومین سالگرد کشته شدن ۱۷۶ سرنشین هواپیمای مسافربری اوکراینی در پی اصابت دو موشک سپاه پاسداران، ایرانیانِ معترض به عملکرد جمهوری اسلامی همگام با خانواده‌های قربانیان پرواز ۷۵۲ در شهرهای مختلف جهان به خیابان‌ها آمدند تا ضمن تاکید دوباره بر لزوم اجرای عدالت در مورد عاملان حمله به این هواپیما، به اعتراض‌های چهارماه جاری علیه سرکوب، اعدام و عدم رعایت حقوق بشر در ایران ادامه دهند.

راهپیمایی‌های اعتراضی روز یکشنبه در شهرهای مختلف جهان با صدور فراخوانی از سوی حامد اسماعیلیون، سخنگوی انجمن خانواده‌های جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی شکل گرفت.

آقای اسماعیلیون کمتر از یک هفته پیش با انتشار پیامی توییتری نوشت: «در سومین سالگرد جنایت سرنگون کردن پرواز PS752 و در همراهی با انقلاب ایران، روز هشتم ژانویه به تجمعات در سراسر دنیا بپیوندید.»

پرواز ۷۵۲ هواپیمایی اوکراین روز ۱۸ دی ۱۳۹۸ از تهران عازم کی‌یف بود که با برخورد دو موشک شلیک شده از سوی پدافند هوایی سپاه پاسداران سرنگون شد و تمامی ۱۷۶ سرنشین آن جان باختند.

شهر لیون «پایتخت اعترضات ایران در فرانسه»
ایرانیانِ مقیم فرانسه نیز روز یکشنبه در شهر لیون جمع خواهند شد تا افزون بر تاکید بر اجرای عدالت در مورد عاملان ساقط کردن پرواز ۷۵۲ و اعلام همبستگی با دیگر هموطنان معترض خود، یاد محمد مرادی دانشجوی ایرانی مقیم لیون را که کمتر از دو هفته پیش خودکشی کرد، گرامی‌ دارند.

آقای مرادی در ویدیویی که پیش از خودکشی خود در صفحه اینستاگرامش منتشر کرد، خواستار توجه کشورهای غربی به مساله ایران شده بود.

افزون بر گروهی از ایرانیان مقیم فرانسه، معترضان از برخی شهرهای سایر کشورهای اروپایی نیز خود را به لیون رسانده‌اند تا در راهپیمایی اعتراضی روز یکشنبه از ساعت ۱۴ تا ۱۷ (به وقت محلی) شرکت کنند.

روزنامه لوپروگره، چاپ لیون نیز عنوان نخست خود را این گونه برگزید: «پس از خودکشی محمد مرادی؛ ایران: لیون پایتخت اعتراض»

سایر رسانه‌های فرانسوی نیز خبر برگزاری راهپیمایی اعتراضی روز یکشنبه ایرانیان معترض را در شهر لیون منتشر کرده‌اند.

برگزاری تجمع‌های اعتراضی ایرانیان در استرالیا
تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی همچنین نشان می‌دهد که گروهی از ایرانیان مقیم استرالیا در سالگرد جانباختگان حمله موشکی سپاه به پرواز مسافربری اوکراینی، در شهرهای سیدنی، ملبورن و پرث، دست به تجمع و راهپیمایی اعتراضی زده‌اند.

گزارش‌ها منتشر شده از دیگر شهرهای اروپایی و آمریکایی نیز از آغاز کار سازماندهی برگزاری تجمع‌های اعتراضی روز یکشنبه حکایت دارد.

 

 

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط