9.5 C
Paris
Friday, April 26, 2024

تصویب کلیات طرح محدودسازی اینترنت در ایران و نظارت نهادهای نظامی

کلیات طرح موسوم به «حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی» در کمیسیون مشترک مجلس شورای اسلامی ایران، روز سه‌شنبه ۳ اسفند، با ۱۸ رای مثبت و یک رای منفی، به تصویب رسید. کلیات این طرح که پیش از این با عنوان «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی» مطرح شده بود، در حالی به تصویب رسید که در روزهای اخیر اعتراض‌ها نسبت به وضعیت نابسامان اینترنت در ایران افزایش یافته بود.
روزنامه اعتماد در شماره روز دوشنبه ۲ اسفند، در مقاله‌ای این پرسش را مطرح کرده بود که «آیا نوع جدیدی از مسدودسازی در حال پیاده‌سازی است؟». یک عضو کمیسیون مشترک مجلس هم گفته است: برای طرح به این مهمی موسوم به صیانت در یک جلسه ده دقیقه‌ای تصمیم می‌گیرید.

طرح موسوم به «حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی»، روز سه‌شنبه ۳ اسفند، با ۱۸ رای موافق کمیسیون مشترک مجلس به تصویب رسید. هنوز جزئیات طرح موسوم به حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی که قرار است در جلسات بعدی کمیسیون مشترک بررسی شود، منتشر نشده است.

طرح موسوم به «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی» که به «حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی» تغییر نام داده است، در راستای محدودسازی اینترنت در ایران و افزایش نظارت نهادهای نظامی بر پنهه‌ی اینترنت در کشور تهیه و کلیات آن به تصویب رسید.

کلیات «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی» در حالی در کمیسیون مشترک به تصویب رسید که مجلس شورای اسلامی ایران در حال بررسی بودجه سال ۱۴۰۱ است.

طرح محدودسازی فضای مجازی در مجلس شورای اسلامی ایران که با انتقاد شدید کاربران مواجه شده بود، برای بررسی بیشتر به مرکز پژوهش‌های مجلس ارسال شد و پس از بررسی، در روزهای پایانی بهمن ماه به مجلس شورای اسلامی بازگردانده شد.

پیش از این، احمدحسین فلاحی، عضو کمیسیون آموزش مجلس یازدهم، با بیان اینکه این طرح در اسفند ماه به تصویب خواهد رسید، ضمن حمایت از طرح محدودسازی اینترنت از سوی مجلس شورای اسلامی ایران، گفته بود: نام طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی به «حمایت» از حقوق کاربران در فضای مجازی تغییر کرده است اما هیچ اصلی به این طرح اضافه یا کم نشده است.

اما غلامرضا نوری قزلجه، عضو کمیسیون مشترک مجلس، گفته بود: «تصویب این طرح به سال ۱۴٠۱ موکول خواهد شد».

در پی تصویب کلیات طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی، غلامرضا نوری قزلجه، عضو کمیسیون مشترک طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی، در واکنش به اظهارات رییس این کمیسیون، گفت: من را به دیکتاتوری مدرن متهم کردید شما روش دیکتاتوری را دنبال می‌کنید که برای طرح به این مهمی موسوم به صیانت در یک جلسه ده دقیقه‌ای تصمیم می‌گیرید و آن را به تصویب رساندید.

محمدتقی نقدعلی، عضو دیگر مجلس شورای اسلامی ایران، در جلسه علنی نوبت عصر روز سه شنبه ۳ اسفند، با اشاره تصویب کلیات طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی در کمیسیون مشترک گفت: کمیسیون مشترک بعد از برگزاری ۴۸ جلسه و همچنین ده جلسه دیگر با حضور رییس مجلس کلیات طرح حمایت از کاربران فضای مجازی را تصویب کرده است.

اما این نماینده مجلس ایران افزود: این طرح به تصویب رسیده است اما «هنوز نه به بار است و نه به دار است».

در پی مطرح شدن طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی، ایرادات و انتقادات فراوانی به مواد خلاف قانون اساسی در این طرح مطرح شده بود. اما مخالفان این طرح بر این باور بودند که با تصویب طرح مورد نظر موافقان، محدودسازی اینترنت، در کشور کلید می‌خورد. یکی از ایرادات وارد شده به این طرح، عدم تمکین موافقان طرح محدودسازی اینترنت به نظرات کارشناسی مرکز پژوهش‌های مجلس است.

کارشناسان می‌گویند: در این طرح، نظرات کارشناسی مرکز پژوهش‌ها، دغدغه افکار عمومی و صاحبان کسب و کارهای مجازی و صاحب‌نظران این حوزه نادیده گرفته شده است.

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط