10.6 C
Paris
Friday, April 19, 2024

ترکیه مدعی شد توطئه ایران برای ترور یک شهروند اسرائیلی را خنثی کرده است

روزنامه صباح در ترکیه از بازداشت هشت شهروند این کشور خبر داده که متهمند به دستور ایران، قصد ترور یک سرمایه‌دار اسرائیلی را در استانبول داشته اند. دولت‌های ایران، ترکیه یا اسرائیل هنوز به این خبر واکنش رسمی نشان نداده‌اند.

این روزنامه از فردی به عنوان مأمور اطلاعاتی ایران نام برده که گروهی هشت نفره را در ترکیه سامان داده تا یاییر گلر، سرمایه‌دار اسرائیلی ساکن استانبول را زیر نظر بگیرند و پس از شناسایی محل سکونت و اطلاعات لازم، برای قتل او وارد عمل شوند اما سازمان امنیت ترکیه (میت) رد این گروه را گرفته و درست هنگامی که قصد اجرای طرح ترور را داشته‌اند، به دامشان انداخته است.

یاییر گلر که شهروندی ترکیه را هم کسب کرده، مالک شرکت فناوری پیشروی سی ان سی در ترکیه است که در زمینه بهینه سازی صنایع هوا – فضا، خودروسازی و پزشکی فعالیت می کند و همکاری نزدیکی با صنایع نظامی ترکیه دارد. گفته می شود او نقش مهمی در پیشرفت چشمگیر اخیر صنایع نظامی ترکیه داشته است.

صباح نوشته که دستگاه اطلاعاتی ایران برای خونخواهی محسن فخری زاده، رئیس سازمان پژوهش‌های نوین دفاعی، قصد ترور یاییر گلر را داشته است. آقای فخری زاده که از مدیران و متخصصان برنامه هسته ای ایران به شمار می‌رفت، چهارده ماه پیش در کنار منزل شخصی اش در حومه تهران کشته شد و مقام‌های اسرائیلی به صورت ضمنی، مسئولیت ترور او را به عهده گرفتند.

انگیزه دیگری که صباح برای این “ترور” بر شمرده، تیره کردن رابطه ترکیه و اسرائیل در شرایطی است که رایزنی‌هایی برای بهبود رابطه میان دو کشور در جریان است.

به نوشته این روزنامه، سازمان امنیت ترکیه (میت) از هنگامی که پی به وجود این “هسته ترور” می‌برد، همه فعالیت‌های اعضای هسته و ارتباطاتشان را ردگیری می کند که بیشتر از طریق واتساپ انجام می گرفته است. به سازمان اطلاعاتی اسرائیل (موساد) نیز خبر می دهد. سپس نشستی در آنکارا میان میت و موساد برگزار می شود و عملیات ردگیری و خنثی سازی ترور از آن پس با همکاری هر دو سازمان پی گرفته می شود.

در گزارش صباح آمده که به یاییر گلر پیشنهاد می شود به اسرائیل برود اما او ترجیح می دهد در ترکیه بماند. سپس به خانه امنی انتقال می یابد اما «هسته ترور» از این انتقال آگاه نمی شود و درست هنگامی که به سکونتگاه آقای گلر می‌رود تا نقشه قتل را اجرا کند، در تور مأموران میت می افتد.

در چهار ماه گذشته، این سومین بار است که رسانه های ترکیه از لو رفتن عملیات دستگاه اطلاعاتی ایران برای آدم ربایی یا ترور در این کشور خبر می دهند.

چهارشنبه شب گذشته شبکه اودا تی وی ترکیه از بازداشت یازده نفر ترکیه ای و ایرانی خبر داد که قصد ربودن یکی از مخالفان حکومت ایران به نام «شاه نم» را داشته اند که در شهر زونگولداق ترکیه زندگی می کند (در مورد این فرد و نام دقیق او اطلاعات بیشتری داده نشد).

اودا تی وی نیز از فردی به نام مأمور اطلاعاتی ایران نام برده که مالک یک شرکت بزرگ امنیتی را به کمک یک ایرانی که در این شرکت کار می کرده، به خدمت گرفته و هسته ای از شماری از افسران و درجه داران بازنشسته ارتش برای جاسوسی از صنایع نظامی ترکیه شکل داده بود. یک افسر بازنشسته چینی نیز در این گروه بوده است. همان «مأمور اطلاعاتی» برای ربودن یکی از مخالفان حکومت ایران، شمار اعضای هسته را گسترش می دهد و یک بازپرس دادگستری استانبول و یک مأمور پلیس را هم به خدمت می گیرد.

به گزارش اودا تی وی، این هسته پس از به خدمت گرفته شدن همان بازپرس دادگستری، لو می رود و در تور اطلاعاتی میت می افتد. تا آنجا که هنگام اجرای عملیات، موفق می شود آنها را به دام اندازد.

چهار ماه پیش نیز خبری حاکی از تلاش ناکام دستگاه اطلاعاتی ایران برای ربودن یکی از مخالفان جمهوری اسلامی منتشر شد که در شهر وان در شرق ترکیه ساکن بود. فردی به نام مهرداد آبدارباشی که خود را سرگرد خلبان پیشین هوانیروز ارتش ایران معرفی کرد، در مصاحبه هایی گفت که هدف این آدم ربایی ناکام بوده است.

همزمان در ترکیه، اخبار حاکی از کشف فعالیت‌های دستگاه‌های اطلاعاتی خارجی و بازداشت مأموران آنان افزایش چشمگیری داشته است. رسانه های ترکیه در ماه‌های اخیر، علاوه بر سه خبر مربوط به ایران، از عملیات موفق میت در به دام انداختن شبکه جاسوسی اسرائیل و همچنین شبکه ای خبر داده که قصد ترور یکی از مخالفان حکومت روسیه را داشته است.

این اخبار معمولا به صورت رسمی منتشر نمی شود و به نقل از منابع امنیتی در رسانه ها بازتاب می یابد. مسئولان نیز این اخبار را تأیید یا تکذیب رسمی نمی کنند اما این اخبار اعتبار خود را از انتشار گسترده شان در رسانه های دولتی یا نزدیک به دولت می گیرند.

منبع، بی بی سی

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط