4.3 C
Paris
Tuesday, April 23, 2024

ترانه علیدوستی بازداشت شد

نزدیکان ترانه علیدوستی، ستاره سینمای ایران، روز شنبه ۲۶ آذر از بازداشت او توسط نیروهای امنیتی خبر دادند.

بر اساس گزارش‌ها، نیروهای امنیتی عصر شنبه پس از تنفتیش خانه خانم علیدوستی، او را بازداشت کردند، اما هنوز مشخص نیست کدام نهاد امنیتی و به چه اتهامی او را بازداشت کرده‌ است.

ترانه علیدوستی به دنبال اعتراضات مردمی اخیر در کشور با انتشار عکسی از خود بدون حجاب اجباری در حالی که نوشته‌ای با شعار «زن، زندگی، آزادی» (ژن، ژیان، ئازادی) در دست داشت از این جنبش اعتراضی حمایت کرد.

***

ترانه علیدوستی در پی «یورش ماموران به خانه‌اش» دستگیر شد

ترانه علیدوستی، از ستاره‌های سینمای ایران روز شنبه بازداشت شد. یک منبع آگاه به بی‌بی‌سی فارسی گفت که ماموران بعدازظهر شنبه «با یورش به خانه خانم علیدوستی» او را بازداشت کردند.

خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضائیه نیز در این‌باره نوشت: «ترانه علیدوستی که در مورد برخی ادعاهای مطرح‌شده‌اش مستندی و سندی را ارائه نکرد، ساعتی پیش به دستور مقام قضایی بازداشت شد.»

محل نگهداری خانم علیدوستی روشن نیست.

خبرگزاری میزان «برخی چهره‌ها و تعدادی از سلبریتی‌ها» را متهم کرد که در هفته‌های اخیر «مطالب تحریک‌آمیز در جهت حمایت از اغتشاشات خیابانی» منتشر کرد و نوشته که برخی از این افراد احضار و برخی نیز دستگیر شده‌اند.

پگاه آهنگرانی بازیگر سینما در گفت و گو با بی بی سی فارسی درباره دستگیری ترانه علیدوستی گفت: «گویا ماموران حدود ساعت سه بعد از ظهر امروز ماموران امنیتی وارد خانه ترانه شده اند، آنجا را تفتیش کرده‌اند و چیزهایی را با خود برده اند.»

به گفته این بازیگر سینمای ایران «همسر ترانه و باقی خانواده هیچ اطلاعی از محل نگهداری او ندارند.»

دو روز پیش حمید فرخ نژاد دیگر بازیگر سینمای ایران در پستی اینستاگرامی با دیکتاتور نامیدن علی خامنه‌ای نوشت: «علی خامنه ای، تو برای ما دیکتاتور خوبی نبودی. لااقل به‌خاطر خودت دیکتاتور باشخصیتی باش».

هنگامه قاضیانی و کتایون ریاحی دو بازیگر سینمای ایران هم پیش از این بازداشت و پس از چند روز آزاد شده بودند.

ترانه علیدوستی، همراه با اعتراضات در ایران، عکس بدون پوشش سر خود را در اینستاگرام منتشر کرده بود. او دراین عکس دست نوشته ای به زبان کردی در دست دارد که شعار «زن، زندگی، آزادی» بر روی آن نوشته شده است.

عکسی هم از او منتشر شد که بدون حجاب در حال تردد و خرید در تهران است.

این بازیگر سینمای ایران همچنین در واکنش به اعدام محسن شکاری نوشته بود: «حالا بنشینید و منتظر عواقب این خونخواری باشید.»

محسن شکاری از زندانیان سیاسی بود که در جریان اعتراض‌های اخیر دستگیر شده بود و اخیرا اعدام شد.

ترانه علیدوستی همچنین از بانیان بیانیه سینماگران زن ایرانی درباره «آزار و خشونت جنسی» و جمع‌آوری امضا برای آن بود و سرشناس‌ترین چهره‌ای است که به شکل علنی درباره اعمال خشونت و آزار به زنان در پشت صحنه سینما و دلایل انتشار این بیانیه و بازتاب‌های آن صحبت کرده است.

«قافیه از دست رفته است»
ترانه علیدوستی در واکنش به اعلام ممنوع الکاری تعدادی از بازیگران سینما هم نوشت: «می خواهید پنج شش نفرمان را بی‌محاکمه و بدون جرم، ممنوع‌الکار کنید. اما ممنوع از چه کاری؟ چه رقت بار که این امر بناست قیمتش عمر و سرمایه افراد باشد. عملی تا این حد عبث.»

او خطاب به تهدیدکنندکان و مدیران هنری اضافه کرد: «چیزی که مرتکبش هستید قانون مداری نیست. قانون به شما حق گرفتن شغل از کسی که مجرم نباشد نداده است. آن چه مرتکبش هستید اعمال زور است. با بادی به غبغب قصد دارید اسم بدها را اعلام کنید. تا با تهدید معاش آنها عبرتی برای بقیه بسازید، بلکه قافیه از دست نرود که از دست رفته است.»

این هنرپیشه سینمای ایران دو سال پیش با شکایت نیروی انتظامی، به پنج ماه حبس تعزیری محکوم شده بود که این حکم به مدت دو سال تعلیق شد.

پیش از این گزارش شده بود که معاونت حقوقی نیروی انتظامی به دلیل توییت‌های این بازیگر درباره حجاب، گشت ارشاد، رفع حصر سران مخالفان و وضعیت زندانیان از او شکایت کرده بود.

در یکی از توییت‌ها خانم علیدوستی با انتشار ویدئویی از اعتراض زنان به حجاب اجباری که به حرکت «دختران انقلاب» مشهور شد، حمایت کرده بود.

یکی از انتقادهایی که در این سال ها به ترانه علیدوستی شده، بازی در سریال شهرزاد با دستمزد بسیار بالا بود.

او در جشنواره کن امسال درباره دفاع چند سال قبل خود از محمد امامی، تهیه‌کننده سریال شهرزاد که اخیرا به جرم سوءاستفاده از منابع بانک سرمایه به ۲۰ سال حبس محکوم شده است، تایید کرد که گاهی مواضع او و دیگر بازیگران ممکن است «اشتباه» باشد و اتفاقی که درباره سریال شهرزاد رخ داد، «تلنگری به همه ما» بود.

ترانه علیدوستی در فیلم اورکا ساخته سحر مصیبی در نقش یک شناگر ایرانی بازی کرد. او همزمان با نمایش این فیلم در جشنواره سینمایی سانتا باربارا، در مصاحبه‌ای از محدودیت‌های داخل ایران برای شناگران زن انتقاد کرد.

پخش ویدیوی این مصاحبه خبرساز شد و فدراسیون شنای ایران به او پاسخ داد. به علاوه، رسانه‌های نزدیک به جریان اصولگرا هم بار دیگر از او انتقاد کردند.

 

 

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط