12.1 C
Paris
Thursday, March 28, 2024

ترانه علیدوستی، بازیگر ایرانی، بعد از ۱۸ روز بازداشت، به قید وثیقه آزاد شد

خانم ترانه علیدوستی روز ۲۶ آذر در یورش ماموران امنیتی به خانه‌اش بازداشت شده بود. منابع حکومتی ایران گفته‌اند دلیل بازداشت او «برخی اظهارنظرهای بدون استناد در مورد وقایع اخیر» و انتشار «مطالب تحریک‌آمیز در جهت حمایت از اغتشاشات خیابانی» بوده است.

در عکس‌هایی که بعد از آزادی ترانه علیدوستی از زندان اوین منتشر شده، او حجاب اجباری به سر ندارد.

بازداشت او سه ماه بعد از شروع طولانی‌ترین اعتراضات سراسری علیه حکومت جمهوری اسلامی، واکنش گسترده‌ای در داخل و خارج از ایران به دنبال داشت.

علاوه بر حمایت هنرمندان داخل ایران، بسیاری از بازیگران و هنرمندان مشهور خارجی هم به بازداشت او اعتراض کردند.

خانم علیدوستی روز ۱۹ آبان عکسی در اینستاگرام منتشر کرد که در آن حجاب اجباری به سر نداشت و کاغذی در دست داشت که روی آن نوشته بود «ژن، ژیان، ئازادی» – معادل «زن، زندگی، آزادی» به زبان کردی که شعار و خواسته اصلی اعتراضات ایران است.

این پست که در حمایت از اعتراضات ایران منتشر شد، با استقبال گسترده‌ای روبرو شد و واکنش‌های زیادی به همراه داشت.

ترانه علیدوستی بعد از اعدام محسن شکاری هم نوشت «حالا بنشینید و منتظر عواقب این خونخواری باشید.» محسن شکاری اولین کسی بود که به دلیل شرکت در اعتراضات اخیر اعدام شد.

خانم علیدوستی از مشهورترین چهره‌هایی بود که در جریان اعتراض‌ها علیه حکومت -که با کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد آغاز شد- بازداشت شدند.

بسیاری از چهره‌های معروف هنری، فرهنگی و ورزشی که با اعتراضات همراهی کرده‌اند، تحت فشار نیروهای امنیتی قرار گرفته‌اند.

علی دایی، ستاره سابق فوتبال ایران از جمله این افراد بود که با حملات گسترده‌ای از سوی حکومت و حامیانش روبرو است. ماموران امنیتی در اقدامی بی‌سابقه هواپیمای حامل همسر و دختر آقای دایی را که به مقصد دبی در حرکت بود، مجبور به فرود در جزیره کیش کردند تا مانع از خروج آنها از کشور شوند.

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط