10.6 C
Paris
Thursday, March 28, 2024

ترامپ: بن سلمان احتمالا در جریان قتل خاشقجی بوده است

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، روز سه‌شنبه به اظهار نظر درباره روابط این کشور با عربستان سعودی پس از قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار سعودی پرداخت.

رئیس‌جمهور ایالات متحده در بیانیه‌ای که کاخ سفید آن را منتشر کرد درباره نقش دستگاه حاکمه عربستان در «جنایت وحشتناک» قتل جمال خاشقجی گفته است: «ولیعهد عربستان می‌توانسته خیلی خوب در جریان این رخداد تراژیک بوده باشد. شاید بوده باشد، شاید هم نبوده باشد.»

آقای ترامپ روز سه‌شنبه در تازه‌ترین اظهارات خود پس از انتشار بیانیه کاخ سفید گفت که گزارش سیا در مورد دست داشتن محمد بن سلمان در آمریت قتل خاشقجی «قطعیت ۱۰۰ درصدی» را نشان نمی‌دهد. روزنامه واشنگتن‌پست پیشتر گزارش کرده بود آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا سیا بر این باور است که دستور قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد حکومت سعودی از سوی محمد بن سلمان ولیعهد عربستان صادر شده است.

آقای ترامپ درباره احتمال لغو قراردادهای عمدتا نظامی با عربستان سعودی در پی قتل این روزنامه‌نگار گفت: « بعد از مذاکرات سنگین در طول سفر سال گذشته به عربستان سعودی، این کشور موافقت کرد ۴۵۰ میلیارد دلار در ایالات متحده سرمایه‌گذاری کند… امری که صدها هزار شغل و رشد اقتصادی شگفت‌آور ایجاد کرد… اگر به طور احمقانه‌ای این قراردادها را لغو کنیم، روسیه و چین به طور عظیمی بهره خواهند برد و خیلی خوشحال خواهند شد از بابت دستیابی به این تجارت تازه. این هدیه‌ای مستقیما از سوی آمریکا به آن‌ها خواهد بود!»

رئیس‌جمهور ایالات متحده در ابتدای این بیانیه با اشاره به درگیری‌ها در خاورمیانه، ایران را مسئول وقایع منطقه دانسته و آورده است: «ایران با جنگ‌ خونین نیابتی علیه عربستان در یمن، با متزلزل کردن تلاش شکننده عراق برای رسیدن به دموکراسی، با حمایت از گروه تروریست حزب‌الله در لبنان، با افزایش حمایت از دیکتاتور بشار اسد در سوریه (کسی که میلیون‌ها تن از مردم خودش را کشته است)، و بسیاری چیزهای دیگر مسئول است. از طرف دیگر ایرانی‌ها بسیاری از آمریکایی‌ها و دیگر مردم بی‌گناه را در سراسر خاورمیانه کشته‌اند. ایران آشکارا و با قدرت زیاد مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل را فریاد می‌کشد. ایران بزرگترین دولت حامی ترور در جهان است.»

واکنش وزارت خارجه ایران به اظهارات دونالد ترامپ
محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در واکنش به بیانیه دونالد ترامپ به زبان انگلیسی در توییتر خود نوشت: «آقای ترامپ به شکل عجیب و غریبی بیانیه شرم‌آور خود در مورد جنایات سعودی‌ها را با متهم کردن ایران به انواع شرارت ها آغاز می‌کند.»

وی در این توییت که ترجمه فارسی آن در صفحه توییتر وزارت خارجه ایران آمده، با اشاره به آتش‌سوزی اخیر کالیفرنیا، به طعنه نوشت است: «شاید ما مسئول آتش‌سوزی کالیفرنیا هم باشیم، چرا که ما در شن‌کش کردن جنگل‌ها کمک نکردیم؛ دقیقا همان کاری که فنلاندی‌ها می‌کنند؟»

اشاره وزیر خارجه ایران احتمالا به اختلاف نقل قولی از روسای جمهور آمریکا و فنلاند بر سر آتش‌سوزی جنگل‌های کالیفرنیا در هفته گذشته است.

آقای ترامپ چنین گفته بود که رئیس‌جمهور فنلاند به وی گفته است این کشور دچار آتش‌سوزی‌هایی شبیه کالیفرنیا نمی‌شود چرا که «فنلاند جنگل‌ها را مرتب شن‌کشی می‌کند.»

سائولی نینیسته، رئیس‌جمهور فنلاند، در واکنش به این نقل قول گفته بود به خاطر ندارد چنین جمله‌ای را به آقای ترامپ گفته باشد و صرفا بیان داشته است که فنلاند از جنگل‌هایش مراقبت می‌کند.

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط