9.6 C
Paris
Tuesday, March 19, 2024

تداوم حمله با گاز سمی به دانش‌آموزان و دانشجویان سراسر ایران

هم‌زمان با گسترش حملات با گاز سمی به شمار بیشتری از مدارس دخترانه در نقاط مختلف ایران، ۴۲۰ فعال سیاسی و مدنی ضمن محکوم کردن آنچه «جنایت‌های زنجیره‌ای»ِ تازه و «تبه‌کاری سازمان‌یافته» خواندند، از حکومت جمهوری اسلامی به دلیل «بی‌اعتنایی در قبال این‌گونه رفتارهای غیرانسانی» انتقاد کردند.

در بخشی از این بیانیه که روز یکشنبه منتشر شد آمده است که عدم پاسخ‌گویی مسئولان در مورد مسمومیت دختران دانش‌آموز «این نگرانی را به همراه دارد که آیا توان برخورد با این مسئله وجود ندارد و یا برنامه‌ریزان و مسببان این واقعه اسفناک جایگاه ویژه‌ای دارند و به همین دلیل تا کنون شناسایی و یا معرفی نشده‌اند».

امضاکنندگان این بیانیه با انتقاد از «رفتارهای خصمانه با مردم» از جمله «تهاجم خشونت‌بار به مادران دل‌نگران» با خانواده‌های دانش‌آموزان و معلمان معترض ابراز همبستگی کردند.

حمله با گاز سمی به دانش‌آموزان و دانشجویان سراسر کشور همچنان ادامه دارد و وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد که موضوع «راهبرد تداوم فعالیت مدارس» در دست بررسی است.

مقام‌های بیمارستانی و آموزش و پرورش و همچنین شهروندان در شبکه‌های اجتماعی روز یکشنبه ۱۴ اسفند از تداوم حملات با گاز سمی به مدارس چندین شهر خبر دادند و اعلام کردند که بسیاری از دانش‌آموزان این مدارس به بیمارستان‌ها منتقل شدند.

در برخی مدارس نیز خبرهایی از درگیری بر سر خروج دانش‌آموزان از مدرسه در پی حملات گازی گزارش شده است.

بندر عباس، اهواز، مشهد، نیشابور، شیراز، تهران، اصفهان، تبریز، زنجان، ابهر، فولادشهر، گیلانغرب، خلخال، کرج، هفتگل، شهریار و گنبد کاووس ازجمله شهرهایی هستند که حملات به مدارس در آن‌ها در روز یکشنبه گزارش شده است.

در بیشتر شهرها، تعداد مدارس هدف گرفته شده، بیش از یک مدرسه بوده است. برای نمونه، محسن داوری، فرماندار مشهد، اعلام کرد که در روز یکشنبه دست‌کم پنج مدرسه مورد حمله قرار گرفتند.

همچنین اغلب مدارس هدفِ حمله در روز یکشنبه نیز همچون قبل مدارس دخترانه هستند اما گزارش‌هایی از حمله با گاز سمی به برخی مدارس پسرانه نیز منتشر شده است.

در همین حال خبرگزاری دولتی ایرنا نیز گزارش داد که دانشجویان در خوابگاه دانشگاه فنی و حرفه‌ای قاضی طباطبایی ارومیه بامداد روز یکشنبه دو بار هدف این حملات قرار گرفته و شماری از آن‌ها به دلیل مسمومیت راهی بیمارستان شده‌اند.

ایرنا که خبرگزاری رسمی حکومت است، در گزارش خود نوشته است که این دانشجویان «مدعی مسموم‌شدن» شده‌اند.

هم‌زمان با ادامه مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان دختر در مدارس شهرهای مختلف ایران، گزارش‌هایی درباره ممانعت مسئولان مدارس از خروج دانش‌آموزان پس از حمله گازی حتی با وجود حضور والدین آن‌ها در بیرون از مدرسه منتشر شده است.

در همین حال گزارش‌ها و تصاویر منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی طی روزهای گذشته حکایت از ضرب و شتم والدینِ معترض دانش‌آموزان از سوی نیروهای حکومتی و کارکنان برخی مدارس دارد.
شنبه سیزدهم اسفند، نیز دست‌کم ۳۳ شهر در ۱۷ استان ایران هدف حمله‌ها با گاز سمی به دانش‌آموزان بود.

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط