8.8 C
Paris
Tuesday, March 19, 2024

تداوم اعتراضات سراسری مردم ایران علیه حکومت جمهوری اسلامی

تجمع اعتراضی در دانشگاه نجف آباد:
تصاویر منتشر شده از دانشجویان دانشگاه نجف‌ آباد اصفهان، نشان می‌دهد که امروز ۱۷ آبان، دانشجویان در محوطه این دانشگاه تجمع اعتراضی برپا کرده‌اند. آنان شعار «سنندج، زاهدان، چشم و چراغ ایران» ، «زن، زندگی، آزادی»، «مرد، میهن، آبادی» سر می‌دهند.

اعتراض دانش‌آموزان در اهواز:
تصاویری از تظاهرات دانش‌آموزان دختر در اهواز در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که در آن شعار «آزادی آزادی آزادی» و «مرگ بر دیکتاتور» می‌‌دهند.

تجمع دانشجویان دانشگاه شریف؛ «سفر چرا، بمان و پس بگیر»:

دانشجویان دانشگاه شریف امروز در تجمعی به ممنوع‌الورودی دانشجویان اعتراض کردند و از دانشجویان بازداشت شده حمایت کردند.

این دانشجویان ترانه «سفر چرا بمان و پس بگیر» را با هم خواندند.

شعار دانشجویان دانشگاه علم و فرهنگ تهران:
بر اساس ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، امروز جمعی از دانشجویان دانشگاه علم و فرهنگ واقع در تهران، با سردادن شعارهایی اعتراضی، دست به تجمع زده‌اند.
دانشجویان دانشگاه علم و فرهنگ تهران در تجمع اعتراضی امروز خود شعار می‌دهند: «امسال میده کشته سپاه، مرگ بر کل نظام.»

محمدرضا فردوسی؛ جوانی که در آتش سوخت، درگذشت:

محمدرضا فردوسی، جوان ۲۴ ساله‌ای که روبروی مسجد جامع قرچک در آتش سوخته بود، در بیمارستان مطهری تهران درگذشت.

یک منبع آگاه در گفتگو با بی‌بی‌سی گفته بود که او دچار ۷۰ درصد سوختگی شده بود.

بنا به گفته این منبع آقای فردوسی در بیمارستان مطهری بستری و به شدت تحت کنترل نیروهای امنیتی بود.

او به بی‌بی‌سی فارسی گفته است نگران این است که خانواده وی تحت فشار حکومت، مجبور شوند ماجرا را با روایت مورد تایید حکومت به شکل دیگری پیش ببرند. یک شاهد عینی دو روز پیش با فرستادن تصاویری به بی‌بی‌سی گفته بود او در مقابل نیروهای امنیتی پس از شعار دادن علیه حاکمیت خودسوزی کرد.

در تصاویر دیده می‌شود نیروها پس از خاموش کردن آتش او را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند.

انتقاد دوباره مولوی عبدلحمید از جمهوری اسلامی: حمله مسلحانه مردم خاش به فرمانداری دروغ محض است

مولوی عبدالحمید از رهبران منتقد وامام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان اظهارات مقام‌های جمهوری اسلامی درباره «حمله مسلحانه مردم خاش به فرمانداری» را «دروغ محض» خوانده است.

مولوی عبدالحمید در دیدار با دانشجویان زن دانشگاه‌های مختلف زاهدان گفته است «تعجب‌آور است برخی از مسئولان به‌جای اینکه جنایتکارانی را که مردم بی‌گناه را کشته‌اند ملامت کنند، از آنها دفاع می‌کنند و می‌گویند مردم با سلاح به فرمانداری خاش حمله کرده‌اند، درحالی‌که حمله با سلاح نه در خاش انجام گرفته و نه در مصلای زاهدان».

وی گفته «اینها دروغ محض است که گفته می‌شود. کلانتری با سنگ تصرف نمی‌شود. واقعیت این است که به مسئولان گزارش دروغ می‌رسد اما وظیفۀ آنهاست که تحقیق و بررسی کنند. مستندها نشان می‌دهند که بعد از تیراندازیِ مأمورین، جوانان به سمت کلانتری رفته‌اند؛ یعنی درواقع تیراندازی مأمورین آنها را به آنجا کشانده است.»

روز جمعه سیزدهم آبان در حالی که در تهران تجمعات حکومتی در مخالفت با اعتراضات سراسری برپا بود، معترضان در زاهدان و چند شهر دیگر سیستان و بلوچستان از جمله خاش، راسک و سراوان تظاهرات کردند اما بر اساس گزارش‌ها، ماموران به سمت مردم شلیک کردند.

او در تازه ترین اظهارات خود در دیدار با دانشجویان زن دانشگاه‌های مختلف زاهدان گفته است «خیزش‌های اخیر کشور که بیشتر توسط زنان صورت گرفته است، نتیجۀ نارضایتی زنان از تبعیض و نابرابری و عملکرد خشن ماست. اگر زنان سرخورده و تحقیر نبودند و آزادی و حقوق‌شان رعایت می‌شد، نیاز به حجاب اجباری و گشت ارشاد نبود، بلکه خودشان امور اسلامی و فرهنگ محلی را رعایت می‌کردند».

در ارتباط با اظهارات مقام های دولتی که خواسته معترضان و نتیجه اعتراضات را «تجزیه ایران» می خوانند، مولوی عبدالحمید گفته «همۀ ما ایرانی هستیم و ما با همه احساس برادری می‌کنیم. نسبت تجزیه‌طلبی به مردم و انتساب‌شان به جاهای دیگر، دروغ و تهمت است».

بازار مشترک زاهدان در اعتصاب است.

سخنگوی قوه قضائیه: پرونده نیلوفر حامدی و الهه محمدی در شرف تصمیم نهایی است
مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی امروز به خبرنگاران گفته پرونده نیلوفر حامدی و الهه محمدی، خبرنگاران روزنامه‎‌های شرق و هم میهن «در شرف تصمیم نهایی است.»

او گفته: «این دو نفر به اتهام اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت ملی کشور و فعالیت تبلیغی علیه نظام بازداشت شدند و با صدور قرار بازداشت موقت در زندان هستند.»

سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی می‌گوید «در این فاصله در جمع بندی اگر عناوین اتهامی دیگری مطرح شود مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و اگر ثابت شود اقدامات مجرمانه‌ای انجام دادند قطعا رسیدگی خواهد شد.»

نبلوفر حامدی از چگونگی جان باختن مهسا امینی گزارش تهیه کرد و الهه محمدی برای پوشش خبری در مراسم خاکسپاری خانم امینی اعزام شد که هر دو بازداشت شدند.

وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران در اوایل آبان ماه طی بیانیه‌ای مشترکی درباره اعتراضات اخیر، روزنامه‌نگاران ایرانی را که برای تهیه گزارش درباره کشته شدن مهسا امینی و تشییع جنازه او مطالبی منتشر کردند، «وابسته» و «آموزش‌دیده سرویس‌های اطلاعاتی» دانستند. این بیانیه گفته بود که اعتراض‌ها توطئه سرویس‌های خارجی است.

این در حالیست که تهیه گزارش و انتشار آنها با تصمیم سردبیران و مدیران این رسانه‌ها صورت گرفته است.

هنرپیشه معروف فرانسوی از زنان مسلمان خواست در حمایت از زنان ایرانی حجاب از سر بردارند

به گزارش رسانه‌های فرانسوی، ایزابل آجانی، هنرپیشه معروف فرانسوی از زنان مسلمان که پوشش حجاب دارند خواسته در همبستگی با زنان ایرانی که برای کناز گذاشتن حجاب کشته می‌شوند، حجاب از سر بردارند.

خانم آجانی یکی از چندین هنرپیشه زن فرانسوی بود که بیش از یک ماه پیش پس از کشته شدن مهسا امینی، موی خود را بریده بود.

 

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط