15.3 C
Paris
Tuesday, April 30, 2024

تحقیقات پلیس اسپانیا درباره نقش احتمالی جمهوری اسلامی در سوءقصد به سیاستمدار سابق اسپانیایی

پلیس اسپانیا می‌گوید نمی‌تواند فرضیه‌های مربوط به سوءقصد به آلخاندرو ویدال کوادراس، سیاستمدار باسابقه اسپانیایی، از جمله دست داشتن جمهوری اسلامی در این حمله، را رد کند.

به گزارش آسوشیتدپرس، این عضو پیشین پارلمان اروپا که در فهرست تحریم‌شدگان حکومت ایران قرار دارد، پنجشنبه ۱۸ آبان در مادرید هدف گلوله یک مهاجم موتورسوار قرار گرفت و فک او آسیب‌ دید.

بنا بر این گزارش کوادراس در بیمارستان بستری است و دوران نقاهت را سپری می‌کند.

کوادراس، که بنیان‌گذار حزب راستگرای وُکس است، به‌تازگی با حضور در نشست سازمان مجاهدین خلق در بروکسل، پایتخت بلژیک، از رهبران و مقام‌های اروپایی به دلیل عدم حمایت از این گروه مخالف جمهوری اسلامی ایران و همچنین عدم موضع‌گیری محکم آنها علیه حکومت ایران انتقاد کرده بود.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در ابتدای سال جاری میلادی شماری از اشخاص نزدیک به سازمان مجاهدین خلق از جمله آلخاندرو ویدال-کوادروس را تحت تحریم قرار داده و آنها را به «حمایت از تروریسم و گروه‌های تروریستی» متهم کرد.

پیشتر هم رسانه‌های حکومتی ایران به نقل از روزنامه اسپانیایی اِل پائیس، حزب راستگرای وُکس، به رهبری وقت آلخاندرو ویدال -کوادراس، را به دریافت «پول تروریستی» از سازمان مجاهدین خلق متهم کرده بودند.

مریم رجوی، رهبر شورای ملی مقاومت ایران، در واکنش به تیراندازی به سوی این چهره سیاسی اسپانیایی، در صفحه ایکس (توئیتر سابق) مظنون اول این «جنایت تروریستی» را «فاشیسم دینی حاکم بر ایران» دانسته و خواستار «پیگرد و مجازات عاملان و آمران» آن شده است.

پلیس اسپانیا اعلام کرده که در تحقیقات خود تمامی ابعاد این پرونده از جمله ارتباط این سیاستمدار پیشین با سازمان مجاهدین خلق، گروه مخالف جمهوری اسلامی ایران، را مورد بررسی قرار خواهد داد.

در پی گسترش تحقیقات در این باره، واحد مسئول پرونده‌های تروریسم و افراط‌گرایی اسپانیا هم به تیم کارآگاهان پلیس ملحق شده‌اند.

در حال حاضر هیچ مظنونی دراین‌باره بازداشت نشده و پلیس برای شناسایی فرد مهاجم سرگرم بازبینی دوربین‌های مدار بسته و ثبت اظهارات شاهدان است.

بنا بر این گزارش، فرد مهاجم که کاسکتی سیاه رنگ بر سر داشته پس از شلیک یک تیر به صورت آلخاندرو ویدال-کوادراس سوار بر موتورسیکلتی که به وسیله همدستش هدایت می‌شده، از صحنه گریخته است.

مسئولان بیمارستانی با اعلام وضعیت پایدار این سیاستمدار ۷۸ ساله گفتند که استخوان فک او دچار آسیب شده و باید تحت عمل جراحی قرار بگیرد.

آلخاندرو ویدال-کوادراس، از بنیانگذاران حزب راستگرای وُکس، که پس از ناکامی در کسب کرسی پارلمان اروپایی در سال ۲۰۱۴ میلادی، ۹ سال قبل، این حزب را ترک کرد همچنان به عنوان چهره‌ای سیاسی در رسانه‌های این کشور به تحلیل امور می‌پردازد.

 

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط