12.2 C
Paris
Tuesday, March 19, 2024

تجمع هزاران تن از ایرانیان مقیم اروپا در استراسبورگ فرانسه با درخواست تروریستی نامیدن سپاه پاسداران

رئیس پارلمان اروپا میان ایرانیان تظاهرکننده در استراسبورگ فرانسه حضور یافت و گفت که اتحادیه اروپا آن‌ها را تنها نخواهد گذاشت. تظاهرکنندگان خواهان قرار دادن سپاه پاسداران در لیست “سازمان‌های تروریستی” اتحادیه اروپا هستند.

هزاران ایرانی از ده‌ها شهر اروپایی پس از گرد هم آمدن در شهر استراسبورگ در شرق فرانسه، از ساعت یک بعد از ظهر روز دوشنبه به وقت محلی، راهپیمایی خود به سمت پارلمان اروپا در این شهر را آغاز کردند. این تظاهرکنندگان از این اتحادیه می‌خواهند که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به‌عنوان یک سازمان‌ تروریستی معرفی کند.

معترضان در مورد دلایل تروریستی بودن سپاه پاسداران به موارد مختلفی از جمله نقش داشتن سپاه در سرکوب اعتراضات و کشتار معترضان در ایران اشاره می‌کنند.

همچنین منهدم کردن عمدی هواپیمای اوکراینی با ۱۷۶ سرنشین و ربودن یا ترور مخالفان جمهوری اسلامی در خارج از ایران، و همکاری با دیگر گروه‌هایی که از قبل تروریستی شناخته شده‌اند نیز از دیگر دلایل مطرح شده برای تروریستی نامیدن سپاه است.
فرماندهان سپاه در سال‌های اخیر بارها علناً مقام‌های پیشین آمریکا را به ترور در خاک آن کشور تهدید کرده‌اند.

مردم معترض در ایران طی چهار ماه اخیر با سر دادن شعارهایی چون «بسیجی، سپاهی، داعش ما شمایی» اعتراضات گسترده‌ای علیه نهاد سپاه پاسداران داشته‌اند.

پارلمان اروپا قرار است امروز دوشنبه ۱۶ ژانویه جلسه ویژه برای ایران و در رابطه با بررسی طرح تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران تشکیل دهد. تجمع‌کنندگان خواهان آن هستند تا پارلمان اروپا سپاه پاسداران را در لیست سیاه اتحادیه اروپا قرار دهد.

روبرتا متسولا، رئیس پارلمان اروپا در جمع ایرانیان حاضر شد و در مورد خواست تروریستی اعلام شدن سپاه پاسداران گفت: «مقامات ایران موفق نخواهند شد مردم را تا ابد در زنجیر نگه دارند و باید پاسخگوی اعمال خود باشند.»

خانم متسولا خطاب به تظاهرکنندگان افزود: «شما در سمت درست تاریخ ایستاده‌اید و تاریخ‌ساز خواهید شد و ما شما را تنها نخواهیم گذارد.»

علی کریمی، فوتبالیست معروف ایرانی در پیامی از تجمع‌کنندگان تشکر کرده و گفته است، گویی در میان ایرانیان حاضر در استراسبورگ است.

دریا صفایی، نماینده پارلمان بلژیک گفت که تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران در امن‌تر کردن جهان کمک می‌کند.

دانیال ایلخانی‌پور، نماینده پارلمان ایالتی هامبورگ در آلمان در رابطه با تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران گفت: «وقت تعلل به پایان رسیده است. اروپا باید تصمیم بگیرد که آیا در سمت جمهوری اسلامی ایستاده یا در کنار مردم ایران.» او افزود که “در این مسئله دیگر بی‌طرفی وجود ندارد”.

برگزارکنندگان گفتند که تنها در عرض سه هفته این تجمع موفق را سازماندهی کرده‌اند و تجمع بعدی در ۲۵ فوریه در پاریس برگزار خواهد شد.

این تجمع حدود ساعت ۱۶ به وقت استراسبورگ پایان یافت.

پلیس فرانسه تعداد تظاهرکنندگان علیه حکومت ایران در استراسبورگ را حدود «۱۲ هزار» نفر اعلام کرد

پلیس فرانسه روز دوشنبه اعلام کرد که حدود «۱۲ هزار» نفر در شهر استراسبورگ در برابر پارلمان اروپا علیه حکومت ایران تظاهرات کردند.

شرکت‌کنندگان در این تظاهرات خواستار در نظر گرفته شدن سپاه پاسداران به عنوان سازمانی «تروریستی» شدند.

روبرتا متسولا، رئیس پارلمان اروپا در جمع شرکت‌کنندگان در این گردهمایی به آنها اطمینان داد که اعضای این نهاد قانونگذاری «با آنها» هستند.

وی اظهار داشت: «ما به جامعه جهانی فشار وارد خواهیم کرد تا با قوت به تروری که حکومت علیه مردم در خیابان‌های ایران آغاز کرده است پاسخ دهد.»

شرکت‌کنندگان در تجمع روز دوشنبه در استراسبورگ از سراسر اروپا خود را به این شهر رسانده بودند.

تجمع حمایت از اتباع فرانسوی محبوس در ایران روز ۲۸ ژانویه در پاریس برگزار می‌شود

چند کمیته حمایت از اتباع فرانسوی یا دوتابعیتی بازداشت‌شده در ایران روز ۲۸ ژانویه در پاریس در حمایت از آنها تجمعی برگزار خواهند کرد.

این تجمع قرار است در میدان تروکادرو در پاریس صورت گیرد. کمیته‌های حمایت از اتباع فرانسوی بازداشت‌شده در ایران هدف از برپایی این تجمع را «هشدار درباره شرایط غیرانسانی بازداشت تحمیل شده» به آنها اعلام کرده‌اند.

فریبا عادلخواه، شهروند ایرانی-فرانسوی، بنژامن بریه‌یر و سسیل کوهلر، اتباع فرانسوی از جمله شهروندان بازداشتی فرانسه در ایران هستند.

 

 

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط