11.2 C
Paris
Friday, April 19, 2024

تاسف اروپا از اقدام آمریکا در لغو معافیت همکاری هسته‌ای با ایران

بریتانیا، فرانسه، آلمان و اتحادیه اروپا از اقدام آمریکا در تشدید اجرای تحریم‌های یک جانبه علیه ایران و تمدید نکردن معافیت‌ها ابراز تاسف و نگرانی کرده‌اند.

در بیانیه‌ای که فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، همراه با وزرای خارجه آلمان، بریتانیا و فرانسه صادر کرده است، آمده که اروپا سهم خود از تامین مالی ساز و کار مالی ویژه با ایران (اینستکس/ساحات) را “به طور چشمگیری” افزایش خواهند داد.

این سازوکار مالی برای آن به راه افتاده که با وجود تحریم‌های آمریکا امکان مبادلات بانکی با ایران فراهم شود.

قدرت‌های اروپایی تاکید کرده‌اند که ایران به تعهدات خود در توافق هسته‌ای پایبند بوده و آنان هم خود را به حفظ برجام متعهد می‌دانند.

آمریکا پیشتر اعلام کرد که محدودیت های بیشتری برای برنامه هسته ای ایران اعمال می‌کند. ممنوعیت های تازه شامل فعالیت‌هایی شده که در چارچوب برجام مجاز هستند.

دولت آمریکا معافیت‌های مربوط به همکاری‌ هسته‌ای اتحادیه اروپا، چین و روسیه با ایران را تمدید کرده اما دو معافیت انتقال آب سنگین مازاد به عمان و مبادله اورانیوم غنی شده با کیک زرد را تمدید نکرده است.

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا سخت‌تر شدن محدودیت‌های این کشور علیه ایران را بخشی از “فشار حداکثری” واشنگتن بر تهران توصیف کرده.

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط