15.6 C
Paris
Friday, March 29, 2024

تأسیس نهادی در فرانسه برای رهایی اسلام از افراطی‌گری

دولت فرانسه و بسیاری از شهروندان این کشور در رویکردهای کنونی دین اسلام و مسلمانان یک تهدید برای کشور و ارزش‌های سکولار می‌بینند.

حال به ابتکار دولت فرانسه روز شنبه ۵ فوریه (۱۶ بهمن) اجلاس تأسیس نهاد جدیدی به نام “همایش (فوروم) اسلام در فرانسه” با حضور وزیر کشور برگزار شده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، حمایت‌کنندگان از این ابتکار می‌گویند که این “فوروم” از کشور فرانسه و پنج میلیون مسلمان ساکن آن در برابر تأثیرگذاری‌های خارجی حفاظت می‌کند تا مسلمانان بتوانند رها از افراطی‌گری آیین دینی خود را به جا آورند و ارزش‌های بنیادین نظام سکولار در فضای عمومی حفظ و رعایت شود.

بر اساس نتایج نظرسنجی “مرکز پژوهش‌های علمی حیات سیاسی فرانسه”، حدود ۶۱ درصد شهروندان فرانسه، دین اسلام را تهدیدی برای جمهوریت نظام می‌بینند. ۶۳ درصد نیز معتقدند که شمار مهاجران در فرانسه بیش از حد است.

منتقدان به این ابتکار دولت که بسیاری از آن‌ها مسلمان هستند، می‌گویند که دین اسلام بخشی از هویت فرانسه است. این منتقدان معتقدند که ابتکار دولت فرانسه گام دیگری است برای نهادینه کردن روند تبعیض که می‌خواهد کل جامعه اسلامی فرانسه را مسئول حملات مرگبار گروه قلیلی قلمداد کند و این به معنای ایجاد موانع جدید در فضای اجتماعی برای مسلمانان این کشور است.

این نهاد جدید دربرگیرنده امام‌های جماعت، شخصیت‌های پرنفوذ جامعه مدنی، روشنفکران سرشناس و شماری فعالان حوزه اقتصاد است که از سوی دولت گزین شده‌اند. قرار است بر شمار اعضای زن این نهاد افزوده شود و به گفته رسانه‌های فرانسه، یک چهارم اعضای این نهاد از زنان تشکیل خواهد شد.

این نهاد جایگزین “شورای مسلمانان” می‌شود که در سال ۲۰۰۳ از سوی نیکلا سارکوزی، رئیس‌جمهوری پیشین فرانسه و وزیر کشور وقت پایه‌گذاری شده بود. این تشکل تاکنون حلقه واسط گفت‌وگو میان دولت و رهبران دینی مسلمان بوده است.

گفته می‌شود که این تشکل در ماه جاری از سوی امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه منحل اعلام خواهد شد، زیرا به گفته ژرالد درمنن، وزیر کشور فرانسه، نتوانسته است نقش خود را در جامعه مسلمانان این کشور ایفا کند، چنان که سوءقصدهای مرگبار سال‌های اخیر علیه شهروندان فرانسه شاهد آن بوده است.

وزیر کشور فرانسه در مصاحبه اخیرش با روزنامه “لو پاریزین” در این باره گفته است: «ما خواستار یک اقدام انقلابی هستیم تا به تأثیرگذاری‌های خارجی بر اسلام پایان دهیم.»

ژرالد درمنن افزود: «اسلام دین بیگانگان در فرانسه نیست، بلکه یکی از ادیان فرانسه است که نباید وابسته به پول بیگانگان و یا هر نهادی در خارج از این کشور باشد.»

رئیس‌جمهوری فرانسه می‌خواهد با پروژه “فوروم اسلام در فرانسه” امام‌های جماعت را در خود فرانسه آموزش دهد، نه این‌که آن‌ها را از ترکیه، مراکش یا الجزایر وارد کند. این طرحی است که بسیاری از مسلمانان جامعه اسلامی این کشور با آن موافق هستند.

مسلمانان فرانسه سال‌هاست شاکی از آن هستند که در زندگی روزمره به حاشیه رانده شده‌اند، در کنترل‌های پلیس مدام هویت آن‌ها چک می‌شود و در یافتن کار مورد تبعیض قرار می‌گیرند.

شهروندان مسلمان فرانسه می‌گویند که خشونت‌های مرگبار و خونین از سوی مهاجم‌هایی صورت گرفته که زاده فرانسه نبوده‌اند، اما تمامی مسلمانان فرانسه مظنون و تحت فشار قرار گرفته‌اند.

اسلام دومین دین بزرگ فرانسه است که رهبری واحدی ندارد و گرایش‌های مختلف، از مسلمانان معتدل گرفته تا سلفی‌های افراطی و یک جناح خشونت‌گرا در آن حضور دارند.

پارلمان فرانسه سال گذشته قانونی برای نظارت شدیدتر بر مساجد، مدارس و باشگاه‌های ورزشی را به تصویب رساند؛ با این هدف که از فرانسه در برابر اسلام رادیکال حفاظت و رعایت ارزش‌های نظام سکولار و حقوق زنان را تضمین کند. در پی اجرای این قانون، بسیاری از مساجد و جماعت‌های اسلامی برچیده شدند.

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط