15.8 C
Paris
Friday, April 26, 2024

بیش از ۵۸ کشته و ۲۷۰۰ زخمی در تظاهرات غزه

بنابه گزارش خبرگزاری ها، همزمان با مراسم افتتاح سفارت آمریکا در شهر بیت‌المقدس، تظاهرات ده‌ها هزار فلسطینی در مرز غزه به خشونت کشیده شده و به گفته مقام‌های هلال احمر در نوار غزه تا کنون دست کم ۵۸ کشته و بیش از ۲۷۰۰ نفر تا کنون زخمی شده‌اند.

یکی از شرکت کنندگان در این اعتراضات می‌گوید: امروز روز بزگی برای ماست. ما از حصارها خواهیم گذشت تا به اسرائیل و جهان بگوییم که حاضر نیستیم برای همیشه در سرزمین‌هایی تحت اشغال زندگی کنیم.

اعتراض‌ها در مرز غزه با درخواست بازگشت به سرزمین‌ها پدری، از چند هفته پیش آغاز شده و امروز با افزایش چشمگیر شرکت‌کنندگان در تجمع‌های اعتراضی به اوج خود رسیده است.

به گفته مسئولان درمانی در غزه در تظاهرات امروز یک نوجوان ۱۴ ساله هم با شلیک نیروهای اسرائیلی جان خود را از دست داده است. شمار کشته‌های فلسطینی از آغاز اعتراضات مرز غزه در حدود یک ماه و نیم پیش تا امروز به حدود ۵۵ نفر رسیده است.

تصاویری که از این تظاهرات منتشر شده نشان‌دهنده استفاده گسترده از گاز اشک‌آور علیه معترضان فلسطینی است. مرز باریکه غزه و اسرائیل منطقه‌ای تحت تدابیر سخت امنیتی است و واکنش ارتش اسرائیل به ناآرامی‌ها در این منطقه تندتر از مناطق دیگر است.

ارتش اسرائیل در ارتباط با تظاهرات غزه گفته است که در برابر هر گونه فعالیت ترورویستی به زور متوسل می‌شود و برای جلوگیری از حملات علیه اسرائیل وارد عمل خواهد شد.

انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس که به معنی به رسمیت شناختن این شهر به عنوان پایتخت اسرائیل و نادیده گرفتن حق فلسطینیان برای برپایی پایتخت دولت آینده خود در این شهر و حاکمیت بر شرق آن است، خشم مسلمانان جهان را برانگیخته است.

بنابر قوانین بین‌المللی و پنج دهه موضع رسمی دولت‌های آمریکا، شرق بیت‌المقدس بخشی از سرزمین‌های اشغالی بوده است. فلسطینیان شرق بیت‌المقدس را برای پایتخت کشور مستقل آینده خود در نظر دارند.

در همین رابطه دولت بریتانیا اعلام کرد که قصد انتقال سفارت خود به بیت‌المقدس را ندارد.
سخنگوی ترزا می، نخست وزیر بریتانیا با تاکید بر این سیاست لندن، بار دیگر تاکید کرد که بریتانیا همچنان با تصمیم آمریکا در این باره مخالف است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه روز دوشنبه اعلام کرد که ایالات متحده آمریکا با انتقال سفارت خود به بیت‌المقدس، نقش خود را به عنوان یک میانجی در خاورمیانه از دست داده است.

او در جریان سفر خود به بریتانیا گفت: «آمریکا با این کارش تصمیم گرفت که بخشی از یک مشکل باشد تا بخشی از راه حل. او نقش خود را به عنوان میانجی در روند صلح از دست داد.»

تظاهرات گستردۀ هزاران فلسطینی روز دوشنبه در کرانه باختری رود اردن و نوار غزه، در مخالفت با افتتاح سفارت آمریکا در بیت‌المقدس و برای نشان دادن خشم فلسطینی‌ها برگزار شد.

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط