10.6 C
Paris
Friday, March 29, 2024

بویایی‌ پریشی، عارضه تازه شناخته‌ شده کرونا

اختلال در حواس بویایی و چشایی از ابتدای شیوع ویروس کرونا به عنوان یکی از علائم احتمالی بیماری «کووید ۱۹» گزارش شده بود اما اکنون جنبه جدیدی از اختلال در حس بویایی پس از ابتلا به این بیماری همه‌گیر مشخص شده است.

به گفته دانشمندان بریتانیایی دستکم ۲۵۰ هزار فرد بزرگسال یا کودک در این کشور پس از ابتلا به ویروس کرونا از بویایی‌پریشی (Parosmia) رنج برده‌اند. مبتلایان به بویایی‌پریشی برای خوردن و نوشیدن با مشکل روبرو می‌شوند زیرا آب آشامیدنی برایشان بوی تخم‌مرغ گندیده می‌دهد و هنگام مصرف مواد خوراکی بوی مدفوع یا گندیدگی حس می‌کنند.

از بویایی‌پریشی به عنوان یکی از علائم تازه شناخته‌شده بیماری «کووید ۱۹» یاد می‌شود.

بررسی‌ها در بریتانیا نشان می‌دهد که کودکان به طور خاص در جریان موج جدید ابتلا به سویه‌های جدید ویروس کرونا به بویایی‌پریشی مبتلا شدند. امری که باعث می‌شود کودکان تمایلی به مصرف مواد خوراکی و غذا خوردن نداشته باشند. این در حالی است که تاکنون تصور می‌شد این کودکان اشتهای خود را از دست داده‌اند یا در برابر غذاها سخت‌گیری می‌کنند.

بنا به گزارش‌ها برخی از کودکان بر اثر بویایی‌پریشی با کاهش وزن روبرو شدند. در موارد حاد بویایی‌پریشی نیز مواردی از بستری شدن کودکان بر اثر کم‌آبی بدن گزارش شده است.

پزشکان برای مقابله با تاثیر مخرب بویایی‌پریشی بر سلامت کودکان به والدین توصیه می‌کنند که به دلایل کودکان برای پرهیز از آشامیدن و غذا خوردن توجه نشان دهند. به گفته آنها کشف آن دسته از مواد خوراکی که کودکان مشکل کمتری در مصرف آن دارند می‌تواند راهگشا باشد. دانشمندان بر این باور هستند که مصرف موادی مثل ماکارونی یا موز که به طور طبیعی مزه کمتری دارند احتمالا برای افراد مبتلا به بویایی‌پریشی دشواری کمتری دارد.

این در حالی است که موادی مانند پیاز، سیر، گوشت پخته و قهوه که به طور طبیعی بو و مزه تندتری دارند می‌توانند برای فرد مبتلا به بویایی‌پریشی تهوع‌آور باشند.

به گفته دانشمندان تمرین حس بویایی با دستکم چهار بوی طبیعی متفاوت (مانند بوی لیمو، گل سرخ، قهوه و دمنوش اکالیپتوس) حداقل دو بار در روز می‌تواند به بهبود تدریجی بویایی‌پریشی کمک کند.

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط