12.1 C
Paris
Thursday, March 28, 2024

بازداشت حبیب اسیود رهبر گروه جدایی طلب الاحواز

از حبیب فرج‌الله چعب ملقب به حبیب اسیود به عنوان یکی از رهبران “جنبش نضال” نام برده می‌شود که از گروه‌های وابسته به “مقاومت ملی احواز” و مخالف حکومت جمهوری اسلامی ایران است.

در رسانه‌ها از او به نام حبیب‌ کعبی هم یاد شده است.

امروز مجتبی ذوالنوری، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت حبیب أسیود هم‌اکنون تحت بازجویی نیروهای اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی است.

به گزارش خبرگزاری فارس، ذوالنوری گفت که الاحوازیه یک گروه “پان‌عربیست و تجزیه‌طلب بوده که از زمان آغاز جنگ ایران و عراق فعال بودند و از دنباله‌های خلق عرب به سرپرستی شبیر خاقانی محسوب می‌شود”.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس افزود، این گروه “با قربانی کردن شتر و گاو جلوی پای بعثی‌ها از آنها استقبال می‌کردند و حکم ستون پنجم دشمن را داشتند”.

او گفت، الاحوازیه ادامه گروه خلق عرب است و “اکنون نیروهای تازه‌نفس و جوان جایگزین افراد سابق در جریانات گذشته خلق عرب شده‌اند”.

ذوالنور گفت که رهبر گروه الاحوازیه نیز همانند روح‌الله زم “با هوشیاری شاخه‌های امنیتی و اطلاعاتی کشورمان در خارج از کشور دستگیر و به ایران منتقل شد”.

هدی هواشمی، همسر آقای اسیود، به بی‌بی‌سی فارسی گفته است که او “از ۱۵ اکتبر در استانبول ناپدید شده است.”

دولت ترکیه یا ایران به طور رسمی این گزارش را تایید نکرده‌اند، اما خانم هواشمی می‌گوید که “وزارت خارجه سوئد اطمینان دارد ماموران اطلاعاتی ایران با همکاری ترکیه و از طریق مرز آذربایجان غربی همسرش را به ایران برده‌اند.”

حساب‌های کاربران نزدیک به حکومت ایران در شبکه‌های اجتماعی در چند روز گذشته گزارش کرده بودند که او به ایران منتقل شده است.

خانم هواشمی می‌گوید از طریق پلیس ترکیه مطلع شده که آقای اسیود ۹ اکتبر وارد فرودگاه استانبول شده و قرار بوده ۱۵ همان ماه ترکیه را به مقصد سوئد ترک کند، اما این اتفاق نیفتاده و او از آن تاریخ “ناپدید شده است.”

ایران “جنبش نضال” را مسئول حمله به رژه نظامی مهر سال ۹۷ در اهواز در استان خوزستان می‌داند و آن را یک “گروه تروریستی” می‌خواند.

۳۱ شهریور ماه سال ۹۷ رژه نیروهای مسلح در اهواز که در سالگرد شروع جنگ و ایران عراق برگزار می‌شد هدف حملات مسلحانه قرار گرفت و دست‌کم ۲۴ نفر از جمله یک کودک کشته شدند.

مسئولیت حمله اهواز را گروه “مقاومت ملی احواز” و هم داعش به عهده گرفته بودند.

فوریه ۲۰۲۰ دانمارک چهار عضو این گروه را به اتهام جاسوسی برای عربستان بازداشت کرد. در همان حال یک مرد ۴۰ ساله نروژی ایرانی‌تبار هم در دادگاه دانمارک مجرم شناخته شد. او متهم بود که برای ایران جاسوسی کرده و در برنامه‌ریزی برای قتل سران جدایی‌طلب عرب این گروه نقش داشته است.

دولت دانمارک از اینکه خاک این کشور به گفته مقام‌ها محل نزاع و رقابت سرویس‌های اطلاعاتی ایران و عربستان بوده، انتقاد کرد. روابط دانمارک و ایران در سال ۲۰۱۸ به خاطر “طرح ترور” مخالفان جدایی‌طلب عرب تیره شد. و چند ماه بعد هم وزیر خارجه دانمارک سفیر عربستان را در اعتراض به “جاسوسی علیه ایران” احضار کرد.

چرا حبیب أسیود به ترکیه رفت؟
به گفته خانم هواشمی آقای اسیود می‌دانسته که “ترکیه مکانی خطرناک” است و برایش “این علامت سوال وجود دارد که چگونه با وجود خطرناک بودن او تصمیم گرفته به ترکیه برود.”

خانم هواشمی معتقد است که آقای اسیود به نوعی “مورد تهدید قرار گرفته و مجبور شده” به ترکیه برود.

هدا هواشمی در مصاحبه تلفنی با برنامه شصت دقیقه گفت وزارت خارجه سوئد پیگیر وضعیت این شهروند تبعه سوئد است و از ایران اطلاعات خواسته ولی “مقام‌های ایران همکاری نمی‌کنند.”

خانم هواشمی گفته با همسرش زندگی نمی‌کرده اما آنها سه فرزند مشترک دارند و هر روز با هم در تماس بوده‌اند.

او می‌گوید آخرین بار در پنجم اکتبر با همسرش شام خورده و او را دیده است.

حبیب أسیود کیست؟
حبیب فرج‌الله چعب یا حبیب کعبی معروف به حبیب اسیود رهبر سابق و از موسسین گروه “حرکه النضال العربی لتحریر الاحواز” است. وب سایت “احوزنا” وابسته به این گروه از آقای السیود به عنوان رئیس سابق نام برده است. این سایت نوشته او در یک و نیم سال اخیر رهبری این گروه را در اختیار داشته و از دو هفته گذشته “سعید حمیدان” رهبری این گروه را برعهده گرفته است.

آقای اسیود در یکی از روستاهای اطراف شعیبیه شوشتر در استان خوزستان به دنیا آمده که همه کشاورز بوده‌اند. او دوران ابتدایی را در همان روستا زادگاهش خواند و برای ادامه تحصیل به شوشتر رفت. او در زمینه علوم اجتماعی تحصیل کرده است. حبیب اسیود در جریان اعتراض های ۱۵ سال پیش که معروف به “انتفاضه نیسان” بود، نقش فعالی در اعتراض ها داشت.

این گروه مسلح، خواهان جدایی استان خوزستان از ایران است.


گروه مقاومت ملی احواز چه کسانی هستند؟
“مقاومت ملی احواز” که خود را مدافع حقوق اعراب ساکن خوزستان می‌داند از مجموعه‌ای از گروه های مسلح و غیرمسلح تشکیل شده است.

این گروه حدودا پانزده سال پیش در پی ناآرامی‌ها در خوزستان اعلام موجودیت کرد.

“مقاومت ملی احواز” دربرگیرنده گروه های مختلفی است که مهم ترینش “جنبش نضال” یا “جنبش عربی مبارزه برای آزاد سازی” خوزستان است.

این جنبش مرکزیت خود را در هلند اعلام کرده و تلویزیونی هم به نام “احوازنا” دارد.

“جنبش نضال” و گروههای همفکر با آن فعالیت‌هایی دیپلماتیک هم دارند از جمله حضور در شورای حقوق بشر سازمان ملل و یا برگزاری همایش هایی در کشورهای مختلف.

دستگیری مخالفان در کشورهای دیگر و انتقال به ایران
اگر این گزارش تایید شود حبیب کعبی اولین کسی نیست که خارج از ایران دستگیر و به ایران منتقل می‌شود.

پیش تر روح الله زم، موسس کانال تلگرامی آمد نیوز که در فرانسه پناهنده بود در پاییز ۱۳۹۸ در سفری به عراق توسط دستگاه اطلاعاتی ایران دستگیر و به ایران منتقل شد.

آقای زم در سال‌های اخیر با انتشار خبرهایی درباره مقامات حکومت ایران، به چهره‌ای بحث برانگیز تبدیل شده بود.

جمشید شارمهد، رئیس رادیو تندر متعلق به انجمن پادشاهی ایران در آمریکا هم یکی دیگر از کسانی است که در مرداد ماه سال جاری اعلام شد که در جریان سفری به امارات متحده عربی در دبی توسط ماموران حکومت ایران ربوده و به ایران منتقل شده است.

خط مشی انجمن پادشاهی ایران مبارزه با جمهوری اسلامی تا براندازی است.

بی بی سی

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط