9.5 C
Paris
Friday, April 26, 2024

ایران و فرانسه دو زندانی خود را آزاد کردند

بنابه گزارش رسانه های ایران و فرانسه در روز جمعه اول فروردین ۱۳۹۹، رولاند گابریل مارشال پژوهشگر فرانسوی که به اتهام «جاسوسی و تشویق اذهان عمومی» در ایران دستگیر شده بود، آزاد شد.
همزمان جلال روح‌الله نژاد، مهندس ایرانی که به اتهام نقض تحریم‌های آمریکا در فرانسه بازداشت شده بود خبر دادند.


به گزارش تلویزیون دولتی ایران، آقای مارشال که به پنج سال حبس به خاطر اقدام علیه امنیت ملی متهم شده بود به سفارت فرانسه در تهران تحویل داده شده است.
رولان مارشال همراه فریبا عادلخواه پژوهشگر دوتابعیتی ایرانی-فرانسوی بازداشت شده بود.
خبرگزاری میزان گزارش داد که آزادی جلال روح‌الله نژاد با تلاش قوه قضائیه و “همکاری متقابل” دولت فرانسه، محقق شده است.
جلال روح‌الله‌نژاد، مهندس ایرانی نزدیک به یکسال است که در فرانسه در زندان بوده و دادگاهی در فرانسه حکم داده بود که او به آمریکا مسترد شود.
آقای روح‌الله‌نژاد از طرف مقام‌های آمریکایی متهم شده بود که برای دور زدن تحریم‌های ایران تلاش کرده و همچنین می‌خواسته فناوری‌های پیشرفته با قابلیت نظامی به ایران منتقل کند.
در فرانسه حکم دادگاه برای مسترد کردن متهم به کشور دیگر کافی نیست و نخست‌وزیر هم باید حکم استرداد را تایید کند.
جلال روح الله نژاد، مهندس ۴۱ ساله‌ای است که ۱۲ بهمن سال گذشته (۲ فوریه) هنگام ورود به فرانسه، در فرودگاه نیس بازداشت شد.
مقام‌های قضایی آمریکا می‌گویند او می‌خواسته یک سری از سیستم‌های مایکروویو صنعتی را از آمریکا به ایران منتقل کند که قابلیت استفاده‌های نظامی داشته‌اند.
در صورت تایید اتهام‌های وارد شده در دادگاه های آمریکا، آقای روح الله نژاد می توانست تا ۶۰ سال به زندان محکوم شود.
بنابه گزارش خبرگزاری فرانسه آزادی متقابل دو پژوهشگر فرانسوی که در زندان اوین در تهران بسر می‌بردند و یک مهندس ایرانی که در جنوب فرانسه در حبس بود، از چندی پیش میان تهران و پاریس مورد گفتگو قرار داشت. کمیتۀ حمایت از دو پژوهشگر فرانسوی، رولان مارشال و فریبا عادلخواه، روز ٢٧ اسفند ابراز امیدواری کرده بود که «مذاکرات میان دولت‌های ایران و فرانسه به نتیجه برسد و اقدامی انسانی به مناسبت فرارسیدن نوروز صورت گیرد». آزادی تنها یکی از آنها بدون تردید ناخرسندی کمیتۀ یادشده را به دنبال خواهد داشت. با این حال یک منبع خبری در ایران می‌گوید که فریبا عادلخواه نیز در چارچوب دیگری آزادی خود را باز خواهد یافت.

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط