11.2 C
Paris
Thursday, April 25, 2024

ایران در دامی که پوتین پهن کرده گرفتار نشود!

دیروز و امروز میلیون ها نفر در سراسر جهان علیه تجاوز و جنگی که پوتین در اوکراین براه انداخته تظاهرات کردند.

با همه هشدار ها و تحریم هایی که آمریکا و دیگر کشورهای غربی اعلام نمودند، در پوتین موثر واقع نشد و ارتش روسیه برای تسخیر کامل اوکراین خیز برداشته است.
در این میان بسیاری از کشورهای جهان، تجاوز آشکار پوتین به قوانین بین المللی و خاک اوکراین را محکوم کردند.

اما متاسفانه دولتمردانی که بر حاکمیت ایران تسلط دارند، به استقبال ازتجاوز پوتین رفته و عملا در جبهه حامیان او قرار گرفتند.

این موضوع می تواند در آینده تبعات بسیار سهمگینی برای ایران و ایرانیان داشته باشد و اگر تغییری در موضع گیری رسمی و غیر رسمی حکومت مشاهده نشود، دود کشورگشایی پوتین و حمایت برخی از آن، بزودی بر چشم ایرانیان خواهد نشست.

از تاریخ همین گذشته های نزدیک درس بگیریم. چند سال پیش محسن رضایی فرمانده سابق سپاه گفته بود، زمانیکه ایران در جنگ با عراق نیازمند تجهیزات نظامی بود، روسیه جنگنده سوخو و موشک دوربرد به صدام حسین می داد، اما حتی سیم خاردار هم به ایران نداد.

نوار صوتی مربوط به مصاحبه محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در شبکه‌های اجتماعی را نیز باید جدی گرفت که گفته بود؛ روسیه تمام تلاش خود را به خرج داد تا برجام – توافق‌ نامه هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی به نتیجه نرسد.

تاریخ تجاوز و خیانت های روسیه به ایران همیشه زنده است و هیچوقت فراموش نمی شود.

وقایع کشورگشایی های تزار روس در ۲۰۰ تا ۲۲۰ سال پیش هنوز بر سردر تاریخ ایران سنگینی می کند:

در تاریخ ۳ آبان ۱۱۹۲ خورشیدی با عهد نامه‌ گلستان که در زمان فتحعلي شاه قاجار ميان ايران و روسيه تزاری امضا شد و به موجب آن مناطق دربند، باکو، شيروان، قره‌باغ و قسمتی از تالش به روسيه منظم شد و دولت ايران از کليه دعاوی خود بر گرجستان و داغستان و ابخازی صرفنظر کرد.
سرزمین‌های جدا شده از ایران در این قرارداد، امروز بخشی از ارمنستان، جمهوری آذربایجان، گرجستان و روسیه هستند.

در تاریخ اول اسفند ۱۲۰۶ خورشیدی در پی جنگ‌ های ایران و روسیه در دوره قاجار با عهدنامه ترکمانچای در مجموع حدود ۳۰ هزار کیلومتر مربع از خاک ایران؛ شامل حدود ۲۰ هزار کیلومتر مربع از ارمنستان امروزی، حدود ۵ هزار کیلومتر مربع از ترکیه امروزی شامل کوه های آرارات و شهر ایغدیر که در آن زمان بخشی از خانات ایروان بود و حدود ۵ هزار کیلومتر مربع از جمهوری آذربایجان امروزی شامل تالش شمالی یعنی شهرستان لریک و نخجوان جدا شدند.

حمایت امامان جمعه و مقام‌های جمهوری اسلامی از مسکو در تجاوز آشکار پوتین به خاک یک کشور همسایه، می تواند قابل الگوبرداری در آینده علیه ایران باشد.

بنابر این، ایرانی ها باید هوشیار باشند، مواضع روسیه علیه ایران در درس های تاریخ، وقایع جنگ هشت ساله ایران و عراق، محکومیت های ایران در شورای امنیت سازمان ملل و تاثیر گذاری منفی در مذاکرات هسته ای فراموش نشود. بعبارتی ایران نباید در دامی که پوتین پهن کرده گرفتارشود.

ایران حملۀ وحشیانه روسیه به اوکراین را محکوم کند!

جواد فیروزمند – جمعه ۶ اسفند ۱۴۰۰ – ۲۵ فوریه ۲۰۲۲

 

 

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط