8.5 C
Paris
Saturday, April 20, 2024

ایران به سفیر استرالیا اجازه ملاقات با کایلی مور-گیلبرت داد

دوستان و همکاران کایلی مور-گیلبرت، شهروند بریتانیایی-استرالیایی که در ایران نزدیک به دو سال است به اتهام جاسوسی زندانی شده، کارزاری را با هدف تلاش برای آزادی او آغاز کرده‌اند.

این افراد به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند که به زعم‌شان سیاست دولت استرالیا در خصوص وضعیت خانم مور-گیلبرت “دیپلماسی پشت پرده” بوده و شکست خورده و این انگیزه آنان برای راه‌اندازی این کارزار است.

فعالین این کمپین خواستار تلاش بیشتر دولت استرالیا برای آزادی این شهروند بریتانیایی-استرالیایی هستند.

این کارزار که “آزادی کایلی” نام دارد اعلام کرده به فعالیت‌های وزارت خارجه استرالیا که به صورت “پشت پرده” در تلاش برای حل این مسئله است احترام می‌گذارد اما “ما معتقدیم که این استراتژی شکست خورده است”.

به گفته این گروه فعالیت وزارت خارجه استرالیا تا امروز موجب شده تا “کمی شرایط بهتر شود و وضعیت روزانه زندگی خانم مور-گیلبرت تغییر کند”.

در همین حال با انتشار خبرهایی مبنی بر وخامت حال خانم مور-گیلبرت در زندان امروز، مهدی کشت‌دار، مدیر عامل خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضائیه ایران امروز در توییتر خود نوشت که قرار است خانم مور-گیلبرت روز یکشنبه با سفیر استرالیا در تهران دیدار کند.

آقای کشت‌دار البته توضیح نداد که این دیدار قرار است در کجا انجام شود.

روز دوشنبه، ۲۷ ژوئیه، به نقل از صفحه فیسبوک نسرین ستوده، وکیل برجسته ایرانی که خود در زندان اوین است گفته شد “کایلی مور گیلبرت شهروند استرالیایی که در بازداشتگاه امنیتی زندان اوین به سر می‌برد از دو روز پیش به عنوان تنبیه به قرنطینه زندان قرچک منتقل شده است”.

خانم ستوده خبر داد که خانم گیلبرت در آخرین تماس تلفنی خود با خانواده‌اش از افسردگی و وضعیت نامناسب روحی خود گفته است.

گفته شده آخرین تماس خانم گیلبرت با خانواده اش به یک ماه پیش باز می‌گردد.

پس از آن وزارت خارجه استرالیا در ۲۸ ژوئیه در بیانیه‌ای ایران را مسئول سلامتی و حفظ جان خانم گیلبرت دانست و خواهان دسترسی فوری کنسولی به خانم گیبلرت در زندان شد.

در بیانیه وزارت خارجه استرالیا آمده: “پرونده دکتر مور گیلبرت یکی از اولویت‌های اصلی دولت استرالیا و به ویژه مقامات سفارت استرالیا در تهران است.”

در این بیانیه همچنین آمده که مقامات ایران گزارشهای فعالان حقوق بشر درباره انتقال خانم مور گیلبرت به زندان قرچک را تایید کرده‌اند.

خانم مورگیلبرت، پژوهشگر سیاست خاورمیانه و تحصیل‌کرده دانشگاه کمبریج، بعد از بازداشت در ایران به اتهام جاسوسی محاکمه و به ده سال زندان محکوم شد.

زمستان گذشته رسانه‌های بریتانیایی گزارش دادند که خانم مورگیلبرت در نامه‌هایی از داخل زندان اوین نوشته مبنی بر اینکه “به او پیشنهاد آزادی از زندان به ازای جاسوسی برای سپاه پاسداران داده‌اند.”

گفته می‌شود این استاد دانشگاه تابستان سال ۲۰۱۸ به دعوت دانشگاه الزهرا و دانشگاه ادیان و مذاهب قم برای شرکت در هفتمین کنفرانس بین‌المللی شیعه‌شناسی به ایران سفر کرده بود اما در اکتبر همین سال در فرودگاه توسط “نیروهای سپاه پاسداران” دستگیر شد.

آخرین مطالبی که از خانم گیلبرت، پیش از دستگیری در ایران، منتشر شد، به جنبش‌های دموکراسی خواه در خاورمیانه، و مخالفان دولت در بحرین اختصاص داشت.

به گزارش روزنامه گاردین او هنگام بازداشت، از دانشگاه ملبورن برای بررسی رابطه ایران با شیعیان بحرین بعد از “بهار عربی”، بورسیه داشته است.

 

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط