7.2 C
Paris
Thursday, March 28, 2024

ایران، بنژمن بیریر تبعه فرانسوی را به اتهام جاسوسی به هشت سال زندان محکوم کرد

دادگاهی در ایران بنژمن بیریر تبعه فرانسوی را به اتهام جاسوسی به “هشت سال و ۸ ماه” زندان محکوم کرد.

بنژمن بیریر ۳۶ ساله که در بهار سال ۱۳۹۹ به ایران سفر کرده بود، در ششم خرداد نزدیک مرز ترکمنستان بازداشت شد. مقامات قضایی ایران او را به عکاسی با پهپاد از مناطق ممنوعه مرزی متهم کرده‌اند. بنجامین بری‌یر برای ثبت تصاویر از “هلی‌کم” استفاده می‌کرد که یک مینی بالگرد کنترل از راه دور است و برای تهیه تصاویر هوایی استفاده می‌شود.

فیلیپ والنت، وکیل مستقر در پاریس، در بیانیه‌ای که خبرگزاری فرانسه آن را منتشر کرده، نوشته است موکلش همچنان در اعتصاب غذا به سر می‌برد. او از حدود یکماه پیش “در اعتراض به شرایط زندان و عدم رسیدگی به پرونده اتهاماتش” دست به اعتصاب غذا زده بود”.

فیلیپ والنت نوشته آقای بری‌یر به تبلیغ علیه نظام هم محکوم شده است.

این وکیل فرانسوی افزود که “این حکم نتیجه یک روند کاملا سیاسی” و “عاری از هر مبنایی” است.

فیلیپ والنت با انتقاد از دادگاهی که روز پنجشنبه در ایران آغاز شده بود، آن را یک “بالماسکه” نامید.

وکیل بنژمن بیریر اضافه کرد موکلش از “دادرسی عادلانه‌” محروم بوده و “اجازه دسترسی به کیفرخواست کامل علیه خود” را نداشته است.

وی در بیانیه خود آورده “قابل تحمل نیست که بنجامن بری‌یر توسط رژیم ایران برای مذاکرات گروگان گرفته شده باشد”.

در این بیانیه آمده که ایران از بنژمن بیریر همچون “ارز در مبادله” استفاده می‌کند.

Blandine Brière, la soeur de Benjamin Brière
Blandine Brière, la soeur de Benjamin Brière

خانواده این زندانی بارها اتهامات آقای بری‌یر را “واهی، بی‌بنیاد و بی‌معنی” دانسته و رد کرده‌‌اند. خواهر آقای بری‌یر که در تابستان گذشته هم در نامه‌ سرگشاده‌ای به رئيس‌جمهوری فرانسه از عملکرد مقامات کشورش انتقاد کرده بود، می‌گوید: “ما می‌دانیم که آن‌ها هر چه در توان دارند، به‌کار گرفته‌اند اما این تلاش‌ها برای نجات برادرم کافی نیست. ما از دولت می‌خواهیم که بیشتر فعالیت کند. او دیگر هیچ امیدی ندارد. کاری کنید که از این مخمصه رها شود.”
خانوادۀ جوان فرانسوی از مقامات پاریس خواسته اند که برای آزادی و انتقال بنژمن بیریر به فرانسه تدابیر فوری اتخاذ کنند. خواهر متهم، بلاندین بیریر ،گفته است که برادر وی یک “گروگان سیاسی” در یک بازی “دیپلماتیک” است.

سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه، اخیرا و در واکنش به خبر اعتصاب غذای بنژمن بیریر، گفته است که مقامات کنسولگری فرانسه “مرتب” با او در تماس هستند و پرونده‌اش را “با جدیت دنبال می‌کنند”. فرانسه پیش‌تر اتهامات وارده به آقای بری‌یر را “غیرقابل درک” خوانده و خواهان آزادی بی‌قید ‌و شرط او شده بود.

در سال‌های اخیر، مقامات ایران چندین بار شهروندان خارجی یا دو تابعیتی زندانی در ایران را با ایرانی‌هایی که در کشورهای دیگر زندانی هستند، مبادله کرده است.

اتباع هر سه قدرت اروپایی درگیر در مذاکرات هسته‌ای ایران از جمله بریتانیا، فرانسه و آلمان از جمله خارجی‌هایی هستند که در ایران بازداشتند.

با این حال خبر محکومیت این شهروند فرانسوی در حالی منتشر می‌شود که اخیرا همزمان با پیشرفت مذاکرات هسته‌ای که با هدف احیای برجام در جریان است، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران، در یک نشست خبری در تهران گفت کشورش به دلیل “انسان دوستانه” حاضر است در زمینه زندانیان نرمش نشان دهد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت “اگر ایالات متحده به توافقاتی که از قبل هم انجام داده بود، پایبند باشد این موضوع انسانی در کمترین زمان قابل حل است.”

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط