6.9 C
Paris
Friday, April 26, 2024

اولین جلسه دادگاه جمشید شارمهد در ایران آغاز شد

رسانه‌های ایران گزارش کرده‌اند که اولین جلسه دادگاه جمشید شارمهد در تهران آغاز شده است.

به گفته این رسانه ریاست دادگاه را قاضی صلواتی برعهده دارد.

خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضائیه نیز اقدام به انتشار عکس‌هایی کرد که می‌گوید اعضای خانواده کسانی هستند که توسط گروه تندر کشته شده‌اند.

جمشید شارمهد در مرداد سال ۱۳۹۹ در جریان سفری به امارات متحده عربی در دبی توسط ماموران حکومت ایران ربوده و به ایران منتقل شد.

حکومت ایران با انتشار خبر بازداشت آقای شارمهد، رئیس “گروه تندر” که رسانه انجمن پادشاهی ایران در آمریکاست، اقدام به پخش بخشی از “اعترافات” او را با چشمان بسته از تلویزیون دولتی کرد.

تندر نام رسانه گروه “انجمن پادشاهی ایران” در لس‌آنجلس است اما وزارت اطلاعات ایران آن را “گروه تروریستی” و مسئول عملیات خشونت آمیز در داخل ایران معرفی می کند.

پس از حدود ۱۸ ماه از بازداشت این شهروند دوتابعیتی قرار است پرونده او در دو دادگاه جداگانه حقوقی و کیفری رسیدگی شود.

دادگاه حقوقی در یکی از شعب دادگاه انقلاب با حضور خبرنگاران برگزار می‌شود و یک ماه بعد، بخش دیگر پرونده در دادگاه کیفری مورد بررسی قرار می‌گیرد.

پیشتر، رسانه‌های رسمی جمهوری اسلامی به نقل از یک مقام امنیتی از بازداشت نفر دوم گروه «تندر» توسط وزارت اطلاعات خبر داده بودند. از این فرد با نام «ماسماتوس» یاد شده است.

بگفتۀ غزاله شارمهد، به پدر او اجازه برگزیدن وکیل مورد نظر و اعتماد او را نداده‌اند و مسعود شاه محمدی، نمایندۀ دادستان، خود رضا دُردی زاده را به عنوان وکیل تسخیری برای وی برگزیده است.

اتهامات وارد شده به جمشید شارمهد، بر اساس نوشتۀ رسانۀ‌های ایران، اقدامات و عملیاتی است که از سوی دستگاه‌های امنیتی ایران به نام گروه تندر ثبت شده است.

بر این پایه، عملیات بمب گذاری در حسینیۀ شهدای شیراز در ٢٤ فروردین ١٣٨٧ به این گروه نسبت داده شده است. این انفجار به درگذشت ١٤ تن و زخمی شدن ٢٠٠ نفر منجر شد. انفجار در مقابل کفشداری مقبرۀ روح‌الله خمینی در ٣٠ خرداد ١٣٨٨ را دومین عملیات این گروه می‌دانند. در این حادثه ٨ تن زخمی شدند. قصد انفجار سد سیوند شیراز نیز از جمله دیگر اتهاماتی است که بر این گروه وارد شده است.

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط