6.9 C
Paris
Friday, April 26, 2024

انتقاد گزارشگر ویژه سازمان ملل از بخشش قاتلان خاشقچی از سوی فرزندانش

گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد که روی موضوع قتل جمال خاشقچی، روزنامه نگار سعودی کار می کند، اقدام پسران خاشقچی در عفو قاتلان پدرشان را تکان‌دهنده ارزیابی کرد.

آگنس کالامار، گزارشگر ویژه سازمان ملل، تاکید کرده است که درباره این موضوع نظرش را بعنوان یک کارشناس مستقل بیان می کند و نه به نام سازمان ملل متحد.

او این ماجرا را اقدام دیگری از «عدالت نمایشی» دولت عربستان سعودی ارزیابی کرده است.

آگنس کالامار، در بیانیه‌ای که در فیسبوک منتشر کرده است تاکید می‌کند که این بخشش، اقدام نهایی برای تحقق عدالت در ارتباط با قتل جمال خاشقچی نیست و قاتلان و آمران باید مورد پیگرد قانونی قرار گیرند و مجازات شوند. او افزده است که تحقق عدالت برای پرونده قتل این روزنامه نگار منتقد ریاض در دادگاه‌های سعودی امکانپذیر نیست و راه‌های دیگر برای تحقق عدالت وجود دارد که باید مورد پیگیری قرار گیرند.

گزارشگر ویژه سازمان ملل در حوزه اعدام های غیرقانونی گفته است: «اگرچه تکان دهنده است اما اعلامیه خانواده جمال خاشقچی، روزنامه نگار به قتل رسیده، چیزی بود که انتظارش را داشتیم.»

فرزندان جمال خاشقچی، روز پنجشنبه اعلام کردند که قاتلان پدر خود را مورد عفو قرار داده اند.

در همین رابطه خدیجه چنگیز، نامزد جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار مقتول سعودی در واکنش به خبر عفو عاملان مرگ نامزدش گفت که هیچکس حق ندارد قاتلان خاشقجی را ببخشد.

جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد حکومت عربستان در سال ۲۰۱۸ در داخل کنسولگری عربستان در استانبول در ترکیه به قتل رسید. خدیجه چنگیز در صفحه توییتر خود نوشت که جمال خاشقجی به نماد «تحسین برانگیز و دوست داشتنی» تبدیل شده است. وی تاکید کرد که «تا زمان اجرای عدالت» از پای نخواهد نشست.

خانم چنگیز افزود: «جمال در حین دریافت اسناد و مدارک برای تکمیل ازدواج ما در داخل کنسولگری کشورش کشته شد. قاتلان با طرز تفکر خطرناکی سعادت ما را از بین بردند و او را به قتل رساندند.»

فرزندان جمال خاشقجی روز جمعه قاتلان پدر خود را مورد عفو قرار دادند. صلاح خاشقجی، پسر روزنامه نگار عربستانی روز پنجشنبه با انتشار پستی در شبکه اجتماعی توییتر به نمایندگی از فرزندان جمال خاشقجی اعلام کرد که آنها در «شب پرفضیلت از این ماه پرفضیلت» قاتلان پدرشان را می بخشند. صلاح، تنها فرزند جمال خاشقجی است که در عربستان زندگی می‌کند. برخی منابع آگاه پیشتر گفته بودند که وی با تطمیع و تهدید از خروج از عربستان منع شده است.

تصویر صلاح خاشقجی پیش‌تر در رسانه‌ها هنگام ملاقات با پادشاه و ولیعهد عربستان منتشر شده و شایعاتی نیز در خصوص دریافت هدایا و غرامت‌های سنگین از سوی اعضای خانواده جمال خاشقجی مطرح شده بود.

 

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط