10.6 C
Paris
Friday, March 29, 2024

انتقاد رئیس جمهور فرانسه از فشار حداکثری آمریکا علیه ایران

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، دیروز سه‌شنبه اول مهر (۲۲ سپتامبر) در جریان سخنرانی خود در برابر مجمع عمومی سازمان ملل متحد، از اقدام آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران انتقاد کرد.

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، در سخنرانی مجازی خود در برابر مجمع عمومی سازمان ملل متحد، به تشریح نگرش خویش در بارۀ ساختار نظام جهانی و مناسبات بین‌المللی پرداخت و از اروپا خواست بر حاکمیت خود در برابر آمریکا و چین تاکید نماید. امانوئل مکرون یادآوری کرد که آمریکا در «موقعیتی» نیست که بتواند «بازگشت خودکار» مجازات‌های سازمان ملل را علیۀ ایران فعال نماید و بازگرداند. او از کشورها خواست به «چندجانبه گرائی لفظی» اکتفا نکنند.

سازمان ملل متحد شامگاه دوشنبه گذشته با برگزاری مراسمی ویژه، هفتاد و پنجمین سالگرد بنیان‌گذاری خود را جشن گرفت. با توجه به محدودیت‌های ناشی از کرونا، از هر کشور تنها یک نماینده در تالار سازمان ملل حضور یافت. سران و رهبران کشورها پیشاپیش نطق و پیام ویدیویی خود را فرستاده بودند.

در نخستین روز اجلاس مجمع عمومی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و همتای ایرانی او حسن روحانی سخنرانی کردند. موضوع ایران یکی از محورهای اصلی سخنرانی‌ها بوده است.

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه نیز روز گذشته در سخنرانی خود اعلام کرد که کشورش با اقدام آمریکا برای فعال کردن ساز و کار موسوم به “مکانیسم ماشه” در راستای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران موافق نیست.

مکرون یادآور شد که آمریکا در سیاست فشار حداکثری تحریمی علیه ایران موفق نبوده و واشنگتن در موقعیتی نیست که بتواند مکانیسم ماشه را علیه ایران فعال کند.

رئیس جمهوری فرانسه در ادامه سخنرانی خود تاکید کرد که فعال کردن مکانیسم ماشه وحدت و یکپارچگی شورای امنیت را تهدید می‌کند، به تصمیمات آن لطمه می‌زند و تنش را در منطقه افزایش می‌دهد.

ساعاتی پیش از سخنرانی مکرون، همتای آمریکایی او دونالد ترامپ در نطق خود از سیاست “فشار حداکثری” کشورش علیه ایران دفاع کرده و خروج از برجام و کشتن قاسم سلیمانی را از اقدامات قابل اعتنای دولت خود عنوان کرد. او گفت که دولتش “از توافق هسته‌ای بسیار بد با ایران” خارج شده و تحریم‌های فلج‌کننده را علیه “دولت شماره یک حامی تروریسم” اعمال کرده است.

اختلاف آمریکا و فرانسه بر سر ایران و حزب‌الله لبنان

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، چند روز پیش از سیاست‌های فرانسه در منطقه، به ویژه در قبال حزب‌الله لبنان، به شدت انتقاد کرده بود.

وزیر خارجه آمریکا همچنین ضمن انتقاد از سیاست مکرون در قبال جمهوری اسلامی گفته بود: «فرانسه باید در کنار آزادی بایستد، نه در کنار رژیم تهران.»

فرانسه بر خلاف آمریکا، آلمان، بریتانیا و بسیاری دیگر از کشورهای اروپایی، حزب‌الله لبنان را به عنوان یک سازمان تروریستی ارزیابی نمی‌کند.

مقام‌های آمریکایی اخیرا حزب‌الله لبنان را متهم کردند که در اروپا مواد شیمیایی ذخیره کرده است. اما آگنس واندرمول، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه، این اظهارات را رد کرد و گفت که این کشور شواهدی مبنی بر ذخیره مواد شیمیایی توسط حزب‌الله لبنان در اروپا نیافته است.

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه همچنین حزب‌الله را گروه مسلح و قدرتمندی توصیف کرده بود که دارای یک “نقش سیاسی مشروع و قانونی” در لبنان است.

 

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط