10.4 C
Paris
Thursday, March 28, 2024

انتقاد تند امانوئل ماکرون از رفتار زورگویانه آمریکا در قبال ایران

امانوئل ماکرون رئيس جمهوری فرانسه روز سه شنبه در هفتاد و سومین جلسه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ضمن انتقاد از رفتار زورگویانه آمریکا در قبال ایران خواستار آن شد که بحران ایران از راه گفتگو و چندجانبه‌گرایی حل شود.

ماکرون در حالی این سخنان را مطرح کرد که دونالد ترامپ همتای آمریکایی اش در سخنرانی مجمع عمومی سازمان ملل متحد خواستار منزوی کردن رژیم ایران از سوی تمام کشورهای جهان شد.

رئیس جمهوری فرانسه با هشدار تلویحی نسبت به مسیری که ایالات متحده آمریکا در حل مسائل جهانی از جمله بحران ایران می پیماید گفت که مسیر یکجانبه‌گرایی ما را بطور مستقیم به سوی درگیری و مخاصمه می برد. یکجانبه‌گرایی ما را به سمت درگیری همه‌جانبه همه علیه همه می برد که منجر به نابودی همه از جمله کسانی که فکر می کنند قدرتمندترین هستند، می برد.

ماکرون همچنین بار دیگر به موضوع ایران پرداخت و گفت: «چه چیزی می تواند باعث حل واقعی مسئله ایران شود؟ و چه چیزی پیشتر باعث ثبات شرایط شده بود؟ قانون هر کسی قدرتمندتر است؟ فشار یک جانبه؟ نه»

رئیس جمهوری فرانسه همچنین گفت ما می دانیم که ایران در جست وجوی سلاح هسته ای بود اما برجام آن را متوقف کرد. باید بر سر تمام موضوعات با ایران مذاکره کرد از جمله موضوع موشک های بالستیک اما با تکیه بر چندجانبه گرایی.

امانوئل ماکرون همچنین از سیاست دونالد ترامپ در ارتباط با اسرائیل انتقاد کرد و با حمایت از تشکیل دو کشور گفت اسرائل باید کلیه فعالیت هایی که مانعی در برابر صلح هستند را متوقف کند. قانون قویترین، اوضاع را خراب تر می کند. قانون قویترین اعتبار و مشروعیت خود را از دست داده است.

رئیس جمهوری فرانسه همچنین نسبت به وضعیت سوریه واکنش نشان داد و گفت در سوریه حمایت های نظامی بعضی کشورها باعث شده تا رژیم سوریه خود را از نو بازسازی کند. سوریه ویران برنده ای ندارد. صلح در سوریه نه تنها با شرکت کشورهای کنفرانس آستانه بلکه با مشارکت تمام کشورهای جامعه جهانی باید صورت گیرد.

ماکرون همچنین در ارتباط با خروج ایالات متحده آمریکا از توافق اقلیمی پاریس خطاب به اعضای سازمان ملل متحد گفت که بیاید دیگر توافق تجاری با کشورهای قدرتمندی که توافق اقلیمی پاریس را محترم نشمردند، امضا نکنیم.

رئیس جمهوری فرانسه همچنین ریشه بسیاری از مشکلات جهان امروز را در تبعیض و اختلاف طبقاتی و گرایش هایی چون ملی گرایی افراطی دانست.

 

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط