9.7 C
Paris
Saturday, April 20, 2024

امانوئل مکرون در گفتگو با پوتین: مذاکرات دشوار وین می‌تواند نتیجه بخش باشد

هیئت‌های نمایندگی کشورهای شرکت کننده در گفتگوهای وین برای احیای برجام، جمعه ٢٨ ژانویه برای مشورت و دریافت دستورات لازم به پایتخت‌های خود بازگشتند.
اگر کلیۀ طرفین تاکید می‌کنند که اینک دیگر زمان اخذ تصمیمات سیاسی رسیده است، دفتر ریاست جمهوری فرانسه یادآوری می کند که مذاکرات در این باره «دشوار» است، اما می‌تواند «به نتیجه برسد».

کاخ ریاست جمهوری فرانسه جمعه شب اعلام کرد که امانوئل مکرون و ولادیمیر پوتین در گفتگوی خود که بویژه به بحران اوکراین اختصاص داشت، در بارۀ برنامه اتمی ایران و مذاکرات جاری در وین نیز با یکدیگر تبادل نظر کرده‌اند.

بگفتۀ کاخ الیزه «مذاکرات دشوار است زیرا باید موضوع تضمین‌ها [از سوی آمریکا برای برداشتن تحریم‌ها] و چگونگی زیر کنترل قرار دادن برنامۀ اتمی ایران روشن شود». با یان حال، همین منبع تاکید کرد که «نشانه‌هائی وجود دارد که از امکان به نتیجه رسیدن گفتگوها حکایت می‌کند». به این منظور، بگفتۀ دفتر ریاست جمهوری فرانسه باید مواضع «روشن تر شود و تعهدات هر یک از طرفین بدست آید». کاخ ریاست جمهوری فرانسه اعلام کرد که به منظور بررسی بیشتر این موضوع، امانوئل مکرون ممکن است در روزهای آینده با همتای ایرانی خود، ابراهیم رئیسی، تلفنی گفتگو نماید.

مقامات جمهوری اسلامی ایران نیز در هفتۀ جاری با اشاره به «پبیشرفت‌هائی در جهت مثبت» تاکید کرده بودند که «پرسش‌های مهمی هنوز پاسخ نیافته و نیازمند اخذ تصمیم‌های سیاسی از سوی واشینگتن» است.

مقامات آمریکائی و اروپائی نیز در برابر اعلام کرده‌اند که «توپ اینک در زمین ایران است» و تصمیمات سیاسی در این زمینه باید در تهران اتخاذ شود.

برخی منابع دیپلماتیک می‌گویند روسیه به منظور نزدیک کردن مواضع متقابل به یکدیگر پیشنهاد کرده است که در برابر محدود کردن اورانیومِ ٢٠ درصدغنی شدۀ ایران و ممنوعیت غنی سازیِ بیش از آن و نیز خارج ساختن اورانیوم غنی شده در این سطح از کشور، ده میلیارد دلار از دارائی‌های مسدود شدۀ تهران آزاد گردد. از نظر مسکو چنین توافقی به مدت شش ماه می‌تواند به برقراری اعتماد متقابل و اثبات آمادگی طرفین برای حل کلی اختلافات منجر شود. مقامات ایران تا کنون همواره تاکید کرده اند که خواستار یک توافق موقت نیستند و برداشتن کلی و یک جای مجازات‌ها تنها راه باگشت ایران به تعهدات خویش است.

مذاکرات میان هیئت‌های نمایندگی در وین، روز جمعه ٢٨ ژانویه، بگفتۀ انریکه مورا، هماهنگ کنندۀ اروپائی گفتگوها، متوقف شد تا مذاکره کنندگان برای «مشورت و دریافت دستورات لازم» به کشورهای خود بازگردند. او نیز در توئیت خود تاکید کرد که «اینک دیگر اخذ تصمیمات سیاسی اجتناب ناپذیر است». بگفتۀ او مذاکرات هفتۀ آینده از سر گرفته خواهد شد.

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط