10.1 C
Paris
Saturday, April 27, 2024

امانوئل مکرون تقویم تصمیمات دولت برای رویاروئی با شیوع ویروس کرونا در هفته‌های آینده را اعلام داشت

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسوی، سه شنبه شب ٢٤ نوامبر، به تشریح رویکرد دولت در هفته‌های آینده در رویاروئی با بحران شیوع ویروس کرونا پرداخت و مراحل آینده برای پایان دادن به قرنطینه در این کشور را اعلام داشت. وی بازگشائی کسب و کارها و برگزاری مراسم مذهبی را از روز شنبه ٢٨ نوامبر با تشدید تمهیدات بهداشتی اعلام داشت، اما تاکید کرد که قرنطینه جاری حداقل تا ١۵ دسامبر ادامه خواهد داشت و پایان دادن به آن به شرایط بهداشتی وقت بستگی خواهد داشت. مرحلۀ سوم تقویم پیش رو ٢٠ ژانویه است که اگر در آن تاریخ شمار مبتلایان تازه و افراد بستری در بخش مراقبت‌های ویژۀ بیمارستان‌ها کاهش یافته باشد، رستوران‌ها، کافه‌ها و باشگاه‌های تمرینات بدنی نیز اجازه بازگشائی خواهند یافت.

امانوئل مکرون در گفتار سه شنبه شب خود با اشاره به نتایج مثبت بدست آمده بر اثر برقراری قرنطینه جاری، بر ادامۀ محدودیت‌ها در این زمینه تاکید کرد زیرا شرایط موجود، بگفتۀ او، با توجه به شمار بستری شدن مبتلایان در بیمارستان‌ها و نرخ چرخش ویروس هنوز مناسب برچیدن کامل تمهیدات محدود کنندۀ کنونی نیست.

رئیس جمهوری فرانسه در گفتار امشب خود راه پیش رو در هفته‌های آینده را و شرایط لازم برای به اجرا گذاشتن تصمیمات را روشن کرد، زیرا ابهام در این زمینه، بگفتۀ فرانسویان، به همان اندازۀ محدودیت‌ها برای آنان اضطراب آور و نگران کننده است.

امانوئل مکرون برای چند هفته آینده سه مرحله پیاپی ترسیم کرد. نخست از روز شنبۀ آینده ٢٨ نوامبر مقررات قرنطینۀ جاری در سه زمینه سبک تر می‌شود: کسبه و اصناف با رعایت تمهیدات بهداشتی و اجتماعی شدیدتر از گذشته بازگشائی شده و حداکثر تا ساعت ٢١ گشوده بمانند. اجرای مراسم مذهبی که تا کنون ممنوع بود از این تاریخ با شرکت حداکثر ٣٠ نفر و احترام به تمهیدات بهداشتی مجاز خواهد بود. خروج از خانه نیز که در حال حاضر تنها به یک ساعت در روز و حداکثر در شعاع یک کیلومتری محل سکونت برای انجام خرید و با در داشتن «اظهارنامه» محدود است به سه ساعت و فاصلۀ ٢٠ کیلومتر افزایش می‌یابد. آنچه در این تاریخ تغییر نمی‌یابد، ممنوعیت اجتماعات، مسدود ماندن سینماها و تئاترها و رستوران‌ها و باشگاهای تربیت بدنی است.

مرحلۀ دوم در «نقشۀ راه» دولت در این زمینه ١۵ دسامبر است که به تاکید امانوئل مکرون «اگر در این تاریخ شمار ابتلائات روزانه از ۵٠٠٠ تن کمتر و شمار بیماران بستری در بخش مراقبت‌های ویژۀ بیمارستان‌ها به دلیل ابتلا به کوویدـ١٩ کمتر از ٣٠٠٠ نفر باشد، قرنطینه پایان خواهد یافت، اما مقررات منع رفت و آمد از ساعت ٢١ تا ٧ جایگزین آن خواهد شد. در چنین صورتی، فعالیت‌های پیراآموزشی در خارج از مدارس از سر گرفته می شود و سینماها، تئاترها و موزه‌ها نیز با رعایت تمهیدات بهداشتی تشدید شده، گشایش خواهند یافت. رئیس جمهوری فرانسه گفت مقررات منع رفت و آمد در شب‌های ٢٤ و ٣١ دسامبر به دلیل جشن‌های پایان سال به اجرا گذاشته نخواهد شد، اما از شهروندان خواست که در این روزها به رعایت توصیه‌های بهداشتی و اجتماعی توجه ویژه داشته باشند. رستوران‌ها و کافه‌ها و باشگاه‌های تمرینات و تربیت بدنی باید برای بازگشائی احتمالی تا روز ٢٠ ژانویه انتظار بکشند. تنها در این تاریخ است که نتایج اجتماعات خانوادگی پایان سال در زمینۀ شیوع ویروس شناخته می‌شود و در صورتیکه در این تاریخ نیز شمار بیماران روزانه از ۵٠٠٠ نفر فراتر نرود و شمار بیماران بستری در بخش مراقبت‌های ویژه نیز افزایش نیابد، رستوران‌ها و کافه‌ها و سالن‌های تمرینات ورزشی نیز اجازه از سرگیری فعالیت خواهند یافت.

امانوئل مکرون یادآوری کرد که در روز ٢٨ اکتبر گذشته، هنگامی وی برای دومین بار برقراری قرنطینه در کشئر را اعلام داشت شمار ابتلایان به ۶٠ هزار نفر در روز رسیده و ٤٩٠٠ نفر نیز در بخش مراقبت‌های ویژه بستری بودند. این تعداد اینک به ٢٠ هزار ابتلای جدید در روز و کل افراد بستری به ٤٣٠٠ نفر کاهش یافته است. او تاکید کرد که هدف از کلیۀ تمهیدات دولت کاهش این ارقام و پیشگیری از وقوع موج سوم شیوه بیماری در فرانسه است. او گفت در این زمینه سه ابزار مهم وجود دارد که نخستین آنها مسئولیت فردی هر یک از شهروندان در به اجرا گذاشتن کلیۀ مقررات و تمهیدات بهداشتی و اجتماعی در این زمینه است. ابزار دوم زنجیرۀ راهبردی متشکل از تست کردن، آگاهی دادن، محافظت کردن و معالجه است. امانوئل مکرون وعده کرد که از اول ژانویه در این زمینه امکاناتی بکار گرفته خواهد شد که اعلام پاسخ هیچ تست تشخیصی از ٢٤ ساعت تجاوز نکند و ساختار آگاهی دهی به افرادی که در معرض چرخش ویروس قرار گرفته‌اند تقویت شود و تجهیزات لازم برای محافظت و در انزوا قرار دادن مبتلایانی که نیاز به بستری شدن ندارند گسترش یابد و بالاخره تجهیزات بیمارستانی به این منظور تکمیل گردد. سومین ابزار به منظور مقابله با کووید، بگفتۀ رئیس جمهوری فرانسه، واکسن است که این کشور، چنانکه امانوئل مکرون می‌گوید برای «تضمین داشتن میزان کافی» اقدامات لازم را به عمل آورده است. او گفت به محض اعلام نظر کمیتۀ علمی در تائید امنیت واکسن، این کشور از اواخر دسامبر آمادگی لازم برای واکسیناسیون افراد آسیب پذیر را دارد. رئیس جمهوری فرانسه قاطعانه اعلام کرد که واکسیناسیون در این زمینه اجباری نخواهد بود. در روزهای اخیر مناظرات گسترده‌ای در فرانسه در این باره میان طرفداران اجباری کردن و مخالفان آن براه افتاده بود.

امانوئل مکرون در گفتار خود به مشکلات اقتصادی ناشی از بحران بهداشتی نیز اشاره کرد و تمهیدات تازه‌ای برای کمک به افراد و موسسات اعلام داشت. این کمک‌ها که بگفتۀ او کارکنان فصلی، دانشجویان و نیز جوانانی را که در جستجوی نخستین اشتغال خود هستند و البته شرکت‌ها و موسسات گوناگون را در بر می‌گیرد و دولت در روزهای آینده جزئیات آن را اعلام خواهد کرد.

رادیو فرانسه

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط