7.8 C
Paris
Tuesday, March 19, 2024

امانوئل مکرون بار دیگر با شکست دادن مارین لوپن رئیس‌جمهور فرانسه شد

در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه امانوئل ماکرون با ۵٨٫٨ درصد آراء در برابر مارین لوپن، نامزد جناح راست افراطی، برنده شد. این سومین شکست مارین لوپن در انتخابات ریاست جمهوری است. نتایج قطعی و دقیق‌تر رای‌گیری احتمالا تا فردا شب مشخص خواهد شد.

چنان که پیش‌بینی می‌شد، امانوئل ماکرون برای دومین بار به ریاست جمهوری فرانسه دست یافت. بدین ترتیب اگر اتفاق فوق‌العاده‌ای روی ندهد، وی تا بهار سال ۲٠۲۷ در این مقام باقی خواهد ماند.

قبل از او، فرانسوا هولاند و نیکلا سارکوزی فقط برای یک دورۀ پنج ساله رئیس جمهوری بودند. آخرین رئیس جمهوری فرانسه که دو دوره پی در پی در این مقام باقی ماند، ژاک شیراک بود. پیش از او فرانسوا میتران نیز دو دوره را به طور کامل سپری کرده بود.

بر اساس نتایج اولیه، ماکرون بیش از ۵٨ درصد آراء را از آن خود کرده است. این رقم با آخرین نظرسنجی‌هایی که تا دو روز قبل از رأی‌گیری انجام شده بود، تطبیق می‌کند. برخی مؤسسات نیز میزان رأی او را حدود ۵۷٫۵ ارزیابی می‌کنند. ارقام دقیق تا فردا معلوم خواهد شد.

مارین لوپن، نامزد جناح راست افراطی حدود ۴۲درصد آراء را از آن خود کرده است. با اینکه او در طول کارزار انتخاباتی تلاش کرد تا سوابق منفی حزب خود را به حاشیه براند و شهرت قدیمی “نژادپرستی” یا “ضدیهود” یا “خارجی‌ستیزی” را از پیشینۀ حزب خود پاک کند، اما این انتخابات نشان داد که همچنان اکثر رأی‌دهندگان فرانسوی نسبت به وی بی‌اعتمادند.

بلافاصله بعد از اعلام نتایج، مارین لوپن پیروزی رقیبش را پذیرفت و در عین حال، برخلاف گفته‌های قبلی‌اش، تأکید کرد که مبارزۀ سیاسی را همچنان ادامه خواهد داد. او گفت نگران است که ماکرون در پنج سال آینده باز هم وضعیت مملکت را بدتر کند.

اینک، فضای سیاسی فرانسه منتظر انتخابات پارلمانی است که باید در ماه ژوئن برگزار شود. خانم لوپن گفت که باید از هم اکنون خود را آماده ساخت و یک جناح متحد و گسترده در مخالفت با جریان حاکم تشکیل داد. او همچنین میزان آراء امشب خود را یک پیروزی تاریخی برای حزبش دانست.

رادیو فرانسه

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط