15.3 C
Paris
Tuesday, April 30, 2024

امانوئل مکرون از اسرائیل خواست «کشتن زنان و کودکان» را در غزه متوقف کند

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه می‌گوید اسرائیل باید به کشتن کودکان و زنان در غزه پایان دهد.

آقای مکرون، که در کاخ الیزه در مصاحبه‌ با بی‌بی‌سی سخن می‌گفت، تصریح کرد هیچ «دلیل موجهی» برای بمباران‌ها وجود ندارد و از نظر او برقراری آتش‌بس به سود اسرائیل خواهد بود.

رئیس‌جمهوری فرانسه ضمن تاکید بر به رسمیت شناختن حق اسرائیل برای دفاع از خود گفت که: «ما مصرانه خواستار توقف این بمباران‌ها» در غزه هستیم.

آقای مکرون همزمان تاکید کرد که فرانسه «اقدامات تروریستی» حماس را «به‌صراحت محکوم» می‌کند.

فرانسه هم چون آمریکا، بریتانیا و چند کشور دیگر غربی حماس را سازمانی تروریستی می‌داند.

او در پاسخ به این سوال که آیا از رهبران کشورهای متحد فرانسه – چون بریتانیا و آمریکا – هم خواهد خواست که برای برقراری آتش‌بس همراه او شوند گفت: «امیدوارم آنها هم چنین کنند».

آقای مکرون که یک روز پس از برگزاری کنفرانس بین‌المللی راههای کمک به غیرنظامیان در جنگ غزه در این مصاحبه شرکت کرده بود گفت «نتیجه مشخص این اجلاس که دولت‌ها و نهادهای بین‌المللی در آن حضور یافتند چیزی نبود جز این که هیچ راه حل دیگری وجود ندارد مگر ابتدا وقفه انسان‌دوستانه برقرار شود و سپس این وقفه به آتش‌بس بدل شود تا فرصتی فراهم شود که ما بتوانیم از غیرنظامیانی که هیچ ارتباطی با تروریست‌ها ندارند محافظت کنیم».

امانوئل مکرون گفت: «در حقیقت امروز غیرنظامیان هستند که هدف بمباران‌ها قرار می‌گیرند. در حقیقت، این کودکان و زنان و افراد سال‌خورده هستند که زیر بمباران‌ها کشته می‌شوند. بنابراین هیچ منطق و دلیل موجهی وجود ندارد. و بر همین اساس ما مصرانه از اسرائیل می‌خواهیم که (بمباران‌ها را) متوقف کند».

رئیس‌جمهوری فرانسه درباره جنگ اسرائیل-غزه گفت که فرانسه حملات هفتم اکتبر حماس به اسرائیل را، که جرقه این جنگ را زد، «صراحتا محکوم» می‌کند. حمله‌ای که به کشته شدن ۱۴۰۰ نفر انجامید و حماس در جریان آن ۲۴۰ نفر دیگر را هم گروگان گرفت.

«ما (با اسرائیل) هم‌دردی می‌کنیم. و با آنها در نابودی تروریسم هم عقیده‌ایم. ما پیامد تروریسم را در فرانسه چشیده‌ایم… اما هیچ توجیهی» برای ادامه بمباران غیرنظامیان در غزه وجود ندارد.

«این برای همه ما بسیار مهم است، به علت اصولی که داریم، به این علت که ما دموکراسی هستیم. هم در میان‌مدت و هم در بلندمدت برای امنیت اسرائیل هم مهم است که به این اصل که همه جان‌ها ارزش دارد، التزام نشان دهد».

رئیس‌جمهور فرانسه در پاسخ به این پرسش که آیا معتقد است اسرائیل در جریان حملات خود در غزه معاهدات بین‌المللی را نقض کرده گفت: «من قاضی نیستم. من رئیس دولت هستم» و بر همین اساس درست نخواهد بود که اسرائیل را «که دوست و متحد ماست» آن هم تنها بعد از یک ماه از حمله خونین هفتم اکتبر، چنین مورد انتقاد قرار داد.

با این حال او گفت مخالف این نظر است که بهترین راه اسرائیل برای حفاظت از خود «بمباران گسترده غزه» است چرا که از نظر آقای مکرون چنین اقدامی «احساسات منفی و حس مقاومت» در منطقه ایجاد می‌کند که خود می‌تواند زمینه گسترش درگیری و وسعت گرفتن جنگ تلقی شود.

نتانیاهو در واکنش به اظهارات مکرون: مسئولیت کشته‌شدن غیرنظامیان با حماس است
ساعتی بعد از انتشار اظهارات رئیس‌جمهور فرانسه، دفتر نخست وزیری اسرائیل در شبکه ایکس، توییتر سابق، بیانیه‌ای از سوی بنیامین نتانیاهو منتشر کرده و نوشته: «مسئولیت آسیب‌رسیدن به غیرنظامیان با حماس – داعش است و نه اسرائیل».

نخست‌وزیر اسرائیل همچنین گفته جامعه بین‌المللی باید حماس را به جای اسرائیل محکوم کند و همچنین مدعی شده که نیروهای ارتش اسرائیل برای بیرون بردن غیرنظامیان از مناطق جنگی تلاش می‌کنند در حالی که حماس از آنها به عنوان سپرانسانی استفاده می‌کند.

ارتش اسرائیل هم بارها اعلام کرده حماس با قرار دادن مقرهای فرماندهی و عملیاتی خود در نزدیکی مناطق مسکونی و بیمارستان‌ها، عملا این مناطق را در معرض حملات نظامی قرار می‌دهد و از غیرنظامیان به عنوان «سپر انسانی» استفاده می‌کند.

آقای نتانیاهو در بیانیه جمعه شب خود گفته: «جنایاتی که حماس-داعش در غزه مرتکب شده ممکن است فردا در پاریس،‌ نیویورک و تمام جهان تکرار شود».

افزایش فعالیت‌های دیپلماتیک سران کشورهای خاورمیانه
همزمان با شدت گرفتن جنگ در غزه، تلاش‌های دیپلماتیک سران کشورهای خاورمیانه نیز به شکلی جدی افزایش یافته است.

در روز جمعه، تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر به قاهره پرواز کرد تا با عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر مذاکره کند.

همچنین در روز شنبه، ابراهیم رئیسی نیز به ریاض سفر خواهد کرد تا در نشست اضطراری سازمان همکاری‌های اسلامی شرکت کند.

گزارش شده که در این نشست که ابعادی بسیار کم‌سابقه پیدا کرده است، بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه نیز در کنار دیگر سران کشورهای اسلامی حضور خواهد داشت.

عربستان در حال حاضر ریاست دوره‌ای سازمان همکاری‌های اسلامی را بر عهده دارد و به همین دلیل نیز این نشست اضطراری در شهر ریاض برگزار می‌شود.

در همین حال، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان هم خواستار پایان جنگ در غزه شده است.

وی که در نشست آفریقا-سعودی در ریاض سخن می‌گفت «حملات نظامی به غزه، هدف قرار دادن غیرنظامیان و نقض قوانین بین‌المللی» را محکوم کرد و گفت: «ما خواستار پایان این جنگ و جابه‌جایی اجباری فلسطینیان هستیم».

یکی از مقام‌های عالی‌رتبه سازمان ملل خواستار توقف «قتل عام» در غزه شد

در حالی که هنوز خبری از توقف درگیری در غزه نیست، فشارها بر اسرائیل به ویژه از سوی نهادهای زیرمجموعه سازمان ملل متحد در حال افزایش است.

در یکی از آخرین واکنش‌ها، فیلیپ لازارینی، رئیس آژانس امدادرسانی سازمان ملل به آوارگان فلسطینی یا «اونروا» خواستار توقف فوری «قتل عام» در غزه شد.

او با انتشار مقاله‌ای در روز جمعه، نوشت: «مسیری که هم‌‌اکنون مقام‌های اسرائیل انتخاب کرده‌اند، صلح و امنیتی را که هم اسرائیلی‌ها و هم فلسطینی‌ها سزاوار آن هستند، ارمغان نمی‌آورد.»

 

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط