16.7 C
Paris
Monday, April 29, 2024

امانوئل مکرون، مقامات جمهوری اسلامی را به «دروغ‌گویی» درباره بازداشت‌شدگان فرانسوی متهم کرد

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، مقامات جمهوری اسلامی ایران را به «دروغگویی» در قبال زندانی کردن «غیرقابل قبول»اتباع فرانسوی در ایران متهم کرد.

امانوئل مکرون، پس از دیدار با جو بایدن همتای آمریکایی خود، در گفتگو با نشریه فرانسوی لوپاریزیَن،‌ با بیان اینکه روابط میان ایران و فرانسه رو به وخامت است، مقامات جمهوری اسلامی را به «دروغ‌گویی» در ارتباط با بازداشت هفت تن از اتباع فرانسوی در ایران متهم کرد و گفت: «دروغ‌های زیادی گفته شده است، اینها هموطنانی هستند که گاهی به دلایل علمی به ایران سفر کرده‌اند».

در حالیکه مقامات جمهوری اسلامی ایران شهروندان بازداشت‌شده در ایران را به «جاسوسی» متهم کرده‌اند، امانوئل مکرون تاکید کرد: «هیچ موضوعی که بازداشت این افراد را توجیه کند وجود ندارد و از نظر ما (این اقدام) غیرقابل قبول است».

رئیس‌جمهوری فرانسه، که در این مصاحبه از وخامت روابط میان تهران و پاریس یاد کرده است، در عین حال اطمینان داد: دستگاه سیاست خارجی فرانسه به تلاش برای «آزادی» شهروندان فرانسوی بازداشت شده در ایران ادامه خواهد داد.

امانوئل مکرون، در بخش دیگری از این گفتگو، با تاکید بر «اهمیت آزادی هر چه سریعتر» شهروندان فرانسوی، تصریح کرد: من در این ارتباط رئیس‌جمهوری ایران را زیر «فشار سختی» قرار داده‌ام و بر این فشارها بر رئیس‌جمهوری ایران ادامه می‌دهم تا حقوق این افراد رعایت شود و امکان دیدارهای کنسولی با بازداشت‌شدگان فراهم شود. در ماه سپتامبر، در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، امانوئل مکرون با ابراهیم رئیسی دیدار کرد که با انتقادات فراوانی مواجه شد.

تنش‌های سیاسی میان ایران و فرانسه در هفته‌های اخیر افزایش یافته است. وزارت امور خارجه ایران، در واکنش به مواضع فرانسه، روز پنج‌شنبه اول دسامبر، سفیر فرانسه در تهران را، در واکنش به تصویب قطعنامه‌ای در مجلس ملی فرانسه در «حمایت از جنبش آزادی در ایران» در روز ۲۸ نوامبر، احضار کرد.

فرانسه، در پی اعتراضات انقلابی سراسری در ایران، بارها حمایت خود از معترضان ایران را اعلام کرده است و «سرکوب مداوم»، همچنین «حمله‌های متعدد به آزادی‌های اساسی» شهروندان ایرانی را محکوم کرده است.

رئیس‌جمهوری فرانسه، نخستین رهبر جهان است که بارها با نام بردن از «انقلاب»، اعتراضات مردم ایران علیه جمهوری اسلامی را به رسمیت شناخته است.

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط