10.1 C
Paris
Saturday, April 27, 2024

امانوئل ماکرون از رنسانس هسته ای در فرانسه و ساخت ۱۴ نیروگاه هسته ای جدید خبر داد

در حالیکه تنها دو ماه تا انتخابات ریاست جمهوری در فرانسه باقی مانده است، امانوئل ماکرون رئیس جمهوری این کشور، از طرح خود برای توانمندسازی فناوری انرژی هسته‌ای در فرانسه به منظور کاهش اتکا به سوخت های فسیلی رونمایی کرد و از ساخت ١۴ رآکتور هسته ای جدید خبر داد. او همچنین به چشم انداز خود در زمینۀ انرژی های تجدید پذیر بادی و خورشیدی نیز اشاره کرد.

امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه، روز پنجشنبه ۱۰ فوریه/ ۲۱ بهمن، در جریان بازدید از یک کارخانۀ توربین سازی در بلفور واقع در شرق این کشور، ضمن تأکید بر توانمندسازی انرژی هسته ای در فرانسه، استراتژی خود را در حوزۀ انرژی برای ۳۰ سال آینده در این کشور ارائه داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، امانوئل ماکرون که خود را برای انتخابات آتی ریاست جمهوری نیز آماده می‌کند، اعلام کرد که تصمیم گرفته است انرژی هسته ای با اهداف غیرنظامی را بیش از هر زمان دیگری در کانون سیاست خود قرار دهد. وی تأکید کرد که این تنها راه تضمین دستیابی به استقلال انرژی در فرانسه است.

امانوئل ماکرون با اشاره به طرح خود برای ساخت ۶ تا ۱۴ نیروگاه های هسته ای جدید در فرانسه، تصریح کرد: «این یک رنسانس هسته‌ای در فرانسه است».

بر اساس طرح امانوئل ماکرون، قرار است ۶ راکتور هسته ای نسل جدید در فرانسه ساخته‌ شود و تا پیش از سال ۲۰۵۰ وارد خط تولید شود؛ همزمان قرار است که مطالعه و بررسی برای ساخت ۸ راکتور هسته ای دیگر نیز آغاز شود و در دستور کار قرار بگیرد.

رئیس جمهوری فرانسه از شرکت دولتی «اُ دِ اِف» (EDF) که در زمینۀ تولید و عرضۀ برق در این کشور فعال است، خواسته است که طراحی و ساخت این ۶ نیروگاه هسته ای جدید را بر عهده بگیرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، قرار است نخستین مورد از راکتورهای هسته ای جدید، در نهایت تا سال ۲۰۳۵ آماده بهره‌برداری شوند.

امانوئل ماکرون که برای ارائۀ پروژۀ بلندپروازانه و نقشه‌راهِ خود در حوزۀ انرژی به بلفور سفر کرده است، تصریح کرد: «فرانسه با اتخاذ این استراتژی، پیشرفت و اعتماد به علم و فناوری را انتخاب می کند».

وی افزود: «بدین ترتیب، فرانسه در راستای اهمیت دادن به اقلیم، به ابزاری دست می یابد که به اهداف خود در جهت کاهش گازهای گلخانه ای برسد و به یکی از بزرگترین کشورهایی تبدیل شود که از وابستگی به سوخت های فسیلی خارج می شود. فرانسه صنعت و اشتغال زایی را انتخاب می کند».

امانوئل ماکرون در بخش دیگری از اظهارات خود، تصریح کرد که فرانسه طی یک دهۀ گذشته و تحت تأثیر فاجعۀ هسته ای نیروگاه فوکوشیما در ژاپن که در سال ۲۰۱۱ رخ داد، تا کنون آن‌چنان که باید در حوزه صنعت هسته‌ای سرمایه‌گذاری نکرده است.

رئیس جمهوری فرانسه افزود که برخی کشورها با اتخاذ تصمیمات رادیکال به انرژی هسته‌ای پشت کردند این در حالیست که هر چند فرانسه چنین انتخابی نداشت ولی به‌دلیل تردیدها در این حوزه به میزان کافی سرمایه‌گذاری نکرد.

امانوئل ماکرون همچنین اعلام کرد که فعالیت‌ راکتورهای هسته ای قدیمی این کشور هم تا زمانی‌که ایمن‌ بودنشان محرز باشد، ادامه خواهد یافت.

طرح ماکرون برای پیشبرد راکتورهای هسته ای جدید (EPR2) ، با مجموعه‌ای از راکتورهای کوچک مدولار(SMR) تکمیل می شود که این راکتورها زباله کمتری نسبت به راکتورهای نسل فعلی تولید خواهند کرد.

امانوئل ماکرون همچنین تأکید کرد که فرانسه همزمان قصد دارد در حوزه انرژی‌های تجدید پذیر بادی و خورشیدی هم سرمایه‌گذاری بیشتری کند.

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط