12.1 C
Paris
Thursday, March 28, 2024

افشاگری روزنامه حریت ترکیه و چگونگی قتل جمال خاشقجی

در پی صدور ادعانامه دادستان عربستان علیه چند تن به عنوان متهمین اصلی قتل “جمال خاشقجی” روزنامه نگار سعودی، یک روزنامه ترک نوشت ادعای دادستانی عربستان در مورد چگونگی ماجرای قتل با اسناد موجود منطبق نیست.

“عبدالقادر سلوی” سرمقاله نویس روزنامه “حریت”، نزدیک به حکومت ترکیه، در مقاله ای که در آخرین شماره این روزنامه انتشار داده، تصریح کرده است که مقامات ترک نوار صوتی فاش نشده‌ای در اختیار دارند که با سخنان دادستانی عربستان در مورد نحوه قتل همخوانی ندارد.

سخنگوی دادستانی عربستان روز پنجشنبه در ادعانامه خود از جمله در شرح ماجرای چگونگی برخورد اولیه با روزنامه نگار مقتول در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول گفته بود که مامورین اعزامی به کنسولگری عربستان در ترکیه روز دوم اکتبر کوشش کرده‌اند با بحث حضوری “جمال خاشقجی” را متقاعد سازند که به کشورش عربستان بازگردد.

این در حالی که سرمقاله نویس “حریت” مدعی است که در نوار صوتی‌ای که دولت آنکارا از گفت وگوهای جمال خاشوقجی و مامورین کنسولگری در اختیار دارد هیچ‌گونه بحثی برای متقاعد کردن روزنامه نگار در جهت بازگشت به عربستان صورت نگرفته است.

“عبدالقادر سلوی” در سرمقاله خود تصریح می‌کند که براساس اسناد صوتی موجود جمال خاشقجی تحت تاثیر مواد مخدر قرار نداشته، بلکه، مستقیماً با استفاده از یک “طناب” یا “کیسه پلاستیکی” خفته شده است.

روزنامه‌نگار ترک همچنین به نوار صوتی “۱۵ دقیقه”ای دیگری اشاره می‌کند که براساس آن از محاورات صورت گرفته نشان می‌دهد که جنایت آگاهان و به‌طور عمد و با برنامه ریزی انجام گرفته است.

به نوشته عبدالقادر سلوی در این نوار ۱۵ دقیقه مکالمات ضبط شده نشان می‌دهد که چگونه مامورین سعودی در مورد مراحل اجرای طرح قتل و وظایف مشخص هر یک از مامورین گفت وگو می‌کنند. سرمقاله نویس حریت در پایان می‌افزاید: مجموعه مکالمات تلفنی خارج از کشور مامورین پس از انجام ماموریت با محتوای نوارهای جنایت منطبق است.

مقامات ترک بر این باورند که براساس اسناد محمد بن سلمان ولیعهد و رئیس دولت عربستان از پیش در جریان قتل بوده است، اما دادستانی عربستان در بیانیه‌ی خود تاکید می‌کند که بر اساس تحقیقات ولیعهد عربستان هیچ نقشی در این پرونده نداشته است.

 

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط