12.1 C
Paris
Thursday, April 18, 2024

اعدام روح الله زم؛ نشست اقتصادی اروپا با ایران به تعویق افتاد

شورای برگزاری نشست اقتصادی اروپا با ایران در اطلاعیه‌ای اعلام کرده این همایش سه روزه که قرار بود از فردا شروع شود، به تعویق افتاده است. در این اطلاعیه اشاره‌ای به موضوع اعدام روح‌الله زم نشده اما این فروم تحت فشار بود که نشست خود را لغو کند.

دقایقی پیش از صدور این اطلاعیه، فرانسه اعلام کرد که در کنار آلمان، اتریش و ایتالیا در اعتراض به اعدام به گفته آنها “وحشیانه” روح‌الله زم، روزنامه‌نگار، سفیرش را به همایش نخواهد فرستاد.

پیش از آن هم پتریک وینتور، سردبیر دیپلماتیک روزنامه گاردین که قرار بود مجری یکی از نشست‌ها با حضور سفرای فرانسه، آلمان، اتریش و ایتالیا باشد، اعلام کرد در اعتراض به اعدام “نفرت‌انگیز” روح‌الله زم، میزگرد اقتصادی سفرای اروپایی را مدیریت نخواهد کرد.

او از دیپلمات‌های اروپایی خواسته بود که در تبادلات تجاری با ایران موضوع حقوق بشر را در نظر داشته باشند.

کمیته برگزار کننده نشست اقتصادی اروپا-ایران در اطلاعیه‌اش اعلام کرده که تصمیم گرفته در اقدامی غیرمعمول کنفرانس را به تعویق بیندازد. کنفرانس آنلاین قرار بود ۱۴ تا ۱۶ دسامبر برگزار شود.

به گفته این کمیته بیش از ۳۳۰۰ نفر از ۴۰ کشور برای شرکت در این فروم ثبت نام کرده‌اند. این کمیته با تاکید بر ضرورت تقویت روابط سازنده تجاری ایران با اروپا تاکید کرده که این کنفرانس در “آینده نزدیک” برگزار خواهد شد.

علاوه بر سفرای آلمان، ایتالیا، فرانسه و اتریش، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران، پاملا کاک همیلتون مدیر مرکز تجارت بین‌الملل و مایکل باک رئیس اینستکس از سخنرانان این همایش بودند.

امروز ایران سفرای آلمان و فرانسه را در اعتراض به بیانیه آنها علیه اعدام روح‌الله زم احضار کرد.

اتحادیه اروپا در روز اعدام روح‌الله زم، شنبه ۲۲ آذر، با صدور بیانیه‌ای “با شدیدترین عبارات” اعدام روزنامه‌نگار و ناراضی ایرانی را که از اعتراضات ضددولتی حمایت کرده بود، محکوم کرد.

همزمان دولت فرانسه هم در بیانیه جداگانه‌ای با خشم به این اعدام واکنش نشان داد و آن را “وحشیانه” خواند.

دفتر خدمات خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای نوشت: “اتحادیه اروپا این اقدام را با قوی‌ترین عبارات محکوم می‌کند و بار دیگر مخالفت خستگی‌ناپذیر خود با استفاده از مجازات مرگ تحت هر شرایطی را اعلام می‌کند.”

“مقام های ایرانی باید از حقوق متهمان در برخورداری از محاکمه ای عادلانه اطمینان حاصل کنند و به شگرد استفاده از اعترافات تلویزیونی برای اثبات یا اعلام گناهکار بودن آنها پایان دهند.”

روح‌الله زم در فرانسه اقامت داشت و سپاه پاسداران ۲۲ مهر پارسال خبر بازداشت و انتقالش به ایران را اعلام کرد.

سازمان عفو بین‌الملل و گزارشگران بدون مرز هم اعدام او را محکوم کرده‌اند.

آقای زم شش ماه پیش به “افساد فی الارض” که یکی از جدی‌ترین جرایم در قانون مجازات اسلامی است متهم و به مرگ محکوم شده بود.

حدود سه ماه پیش هم اعدام نوید افکاری، کشتی‌گیر ایرانی باعث خشم اتحادیه اروپا از ایران شد. آن زمان یک سخنگوی جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه در بیانیه‌ای گفت: “اتحادیه اروپا تحت هر شرایط و بدون استثنا مخالف مجازات اعدام است.”

BBC

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط