7.8 C
Paris
Tuesday, March 19, 2024

اعتصاب غذا در وین برای آزادی زندانیان دو تابعیتی

اعتصاب غذا در برابر محل برگزاری مذاکرات هسته‌ای در وین را بری روزن، گروگان سابق سفارت آمریکا در تهران آغاز کرده بود. پس از جمشید برزگر و مینا احدی، اکنون نزار زکا نیز از پیوستن به جمع اعتصاب کنندگان خبر داده است.

مذاکرات وین در ارتباط با مناقشه هسته‌ای با جمهوری اسلامی ادامه دارد. در چنین شرایطی و در اعتراض به “سیاست گروگانگیری و سرکوب مخالفان در ایران”، از سه روز پیش، بری روزن، گروگان سابق سفارت آمریکا در تهران در برابر ساختمان محل برگزاری مذاکرات دست به اعتصاب غذا زده است.

پس از بری روزن، جمشید برزگر، روزنامه‌نگار و تحلیلگر مسائل سیاسی نیز در اعتراض به سرکوب مخالفان و از جمله در اعتراض به “قتل بکتاش آبتین” و در حمایت از زندانیان سیاسی دیگر به بری روزن پیوست.

پس از آن گفته شد که شمار دیگری از فعالان مدنی و همچنین زندانیان سابق در ایران نیز از اقدام اعتراضی بری روزن اعلام حمایت کرده‌اند.

به عنوان نمونه، مینا احدی، کنشگر سیاسی و همچنین نزار زکا، شهروند لبنانی که چهار سال در ایران زندانی بود، نیز به جمع اعتصاب کنندگان در وین پیوسته‌اند.

از سوی دیگر، کایلی مور-گیلبرت، پژوهشگر استرالیایی-بریتانیایی که حدود دو سال در ایران زندانی بود نیز با انتشار یک پست ویدیویی در شبکه توییتر از اقدام اعتراضی بری روزن حمایت کرده است.

اعتراض به گروگانگیری
این اقدام اعتراضی با اعلام اعتصاب غذای بری روزن، دیپلمات سابق آمریکا در تهران آغاز شد. روزن یکی از کسانی بود که پس از اشغال سفارت توسط دانشجویان پیرو خط اما در سال ۱۳۵۸ به گروگان گرفته شد و به مدت ۴۴۴ روز در اسارت جمهوری اسلامی بود.

روزن حکومت ایران را قابل اعتماد نمی‌داند و از سیاست گروگانگیری جمهوری اسلامی انتقاد کرده است. او در یک پست توییتری در روز ۱۷ ژانویه اعلام کرده بود که در اعتراض به سیاست گروگانگیری جمهوری اسلامی به محل برگزاری مذاکرات هسته‌ای در وین سفر کرده و در آنجا اقدام به اعتصاب غذا خواهد نمود.

اعتصاب غذای بری روزن از روز چهارشنبه ۱۹ ژانویه آغاز شد. او پیش از سفر خود به وین، در فرودگاه جان اف کندی با انتشار یک پیام ویدیویی بر روی توییتر گفته بود که نمی‌تواند در حالی که گروگان‌ها در ایران در وحشت به سر می‌برند، سکوت کند.

بری روزن خواستار آزادی همه گروگان‌ها در ایران شده است. اشاره او به زندانیان دوتابعیتی است که همچنان در ایران زندانی هستند. روزن از مخالفان سرسخت توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی است.

از سوی دیگر، نزار زکا، شهروند لبنانی که چند سال در ایران زندانی بوده نیز پس از پیوستن به جمع اعتصاب کنندگان با انتشار یک پست توییتری خواستار آزادی گروگان‌ها شده است.

او در این پست توییتری از جمله چنین نوشته است: «من امروز صبح [جمعه ۲۱ ژانویه] برای پیوستن به همکارم بری روزن و اعتصاب غذای او در حین ادامه مذاکرات هسته‌ای به وین آمده‌ام. ما از همه قدرت‌های جهان درخواست می‌کنیم پیش از امضای هر توافقی با ایران، برای موضوع آزادی گروگان‌ها در این کشور اولویت قائل شوند.»

رادیو آلمان

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط