10 C
Paris
Monday, April 29, 2024

اعتراض شدید ایران به گردهمایی سازمان مجاهدین خلق و پیام نخست‌وزیر اسلوونی به آن

تماس تلفنی محمدجواد ظریف با جوسپ بورل نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در تماس تلفنی با جوسپ بورل نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا اقدام غیر قابل قبول نخست وزیر اسلوونی در گردهمایی مجازی گروهک تروریستی نفاق را محکوم کرد.

به گزارش برنا از وزارت امور خارجه، در پی حضور و گزافه گویی های روز گذشته (شنبه) نخست وزیر اسلوونی در گردهمایی مجازی گروهک تروریستی نفاق، با عنایت به اینکه این کشور در حال حاضر عهده دار ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا است، وزیر امور خارجه ایران عصر امروز (یکشنبه) در تماس تلفنی با نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا، ضمن محکوم کردن اقدام غیر قابل قبول نخست وزیر اسلوونی، خواستار روشن شدن موضع اتحادیه اروپا در این خصوص شد.

نماینده سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پاسخ ضمن ابراز تاسف، تاکید کرد سخنان نخست وزیر اسلوونی و آنچه در گردهمایی عنوان شده به هیچ وجه موضع اتحادیه اروپا در قبال روابط با جمهوری اسلامی ایران نیست.

وی افزود مواضع اتحادیه اروپا در سطح سران تنها توسط رئیس شورا و در سطح وزرا تنها توسط نماینده عالی بیان می شود و سخنان نخست وزیر اسلوونی به هیچ روی در ظرفیت اتحادیه اروپا عنوان نشده است.

اعتراض شدید ایران به گردهمایی سازمان مجاهدین خلق
پس از حضور مجازی شماری از سیاستمداران آمریکایی و اروپایی در گردهمایی‌ و راهپیمایی‌های سازمان مجاهدین خلق در چند کشور اروپایی، ایران روز یکشنبه ۲۰ تیرماه شدیدا از این افراد انتقاد کرد و آن‌ها را کسانی نامید که «خود را به یک سازمان تروریستی ارزان فروخته‌اند».

خبرگزاری رسمی ایران، ایرنا، گزارش داد که به‌دلیل ارسال پیام نخست‌وزیر اسلوونی به گردهمایی مجاهدین خلق، کریستینا رادی، سفیر این کشور در تهران، روز یکشنبه به وزارت خارجه تهران احضار شد.

یانز یانشا، نخست‌وزیر اسلووانی، برای گردهمایی روز شنبه اعضای مجاهدین با حضور مریم رجوی، در تیرانا، پایتخت آلبانی، یک پیام ویدئویی ارسال کرده بود که در این نشست پخش شد.

آقای یانشا، که کشورش ریاست دوره‌ای شورای اروپا را در دست دارد، در این پیام گفته بود که از انجام تحقیق مستقل در خصوص نقش ابراهیم رئیسی در اعدام‌های سال ۶۷ در ایران حمایت می‌کند.

نخست‌وزیر اسلوونی افزوده بود که باید رژیم ایران را در مورد نقض حقوق بشر «پاسخگو» کرد و «جامعه جهانی نیز باید در این زمینه به شیوه‌ای قاطع‌تر عمل کند».

به گزارش خبرگزاری ایسنا، دستیار وزیر امور خارجه ایران و مدیر کل بخش مدیترانه و شرق اروپای وزارت خارجه، در دیدار با سفیر اسلوونی در تهران به او گفته که اقدام نخست‌وزیر و اظهارات او «غیرقابل قبول، بر خلاف هنجارهای دیپلماتیک و روح حاکم مناسبات دو جانبه» میان دو کشور است.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، نیز روز یکشنبه در توئیتی در واکنش به حضور شماری از سیاستمداران آمریکایی و اروپایی در گردهمایی سه روزه سازمان مجاهدین خلق در اروپا نوشت: «سیاستمداران خودفروخته غربی خود را ارزان فروخته و در سیرکی به میزبانی اروپا شرکت کرده‌اند که توسط یک فرقه تروریستی برگزار شده که زمانی مورد حمایت صدام (حسین) بود و دستش به خون ایرانی‌ها آغشته است».

آقای خطیب‌زاده بیش از دیگران به مایک پومپئو، وزیر خارجه پیشین آمریکا، حمله کرد و مدعی شد که او «مفتخر به تقلب، دروغگویی و سرقت» است.

آقای پومپئو با حضور مجازی که تصویر آن همزمان برای نشست مجاهدین در تیرانا و نیز در راهپیمایی هواداران مجاهدین خلق در دروازه تاریخی براندنبورگ برلین پخش شد، ابراز نظر کرد که جمهوری اسلامی ایران اکنون در «ضعیف‌ترین» و «بحرانی‌ترین» شرایط خود از آغاز موجودیت این نظام قرار گرفته است.

او همچنین ابراهیم رئیسی را مسئول قتل‌عام دسته‌جمعی زندانیان سیاسی در تابستان ۶۷ دانست و گفت «دولت کنونی آمریکا در صورت تعامل با وی، باید به متحدان خود در اروپا و آسیا پاسخگو باشد».

وزیر خارجه دولت دونالد ترامپ این را نیز گفت که مردم ایران در انتخابات خردادماه ریاست‌جمهوری به رژیم پشت کرده و آشکارا نشان دادند که از این حکومت روی برگردانده‌اند.

در گردهمایی سازمان مجاهدین خلق، سناتورهای دمکرات باب منندز و کوری بوکر و سناتورهای جمهوریخواه روی بلانت و تد کروز سخنرانی کردند.

حدود ۳۰ تن از اعضای مجلس نمایندگان و سناتورهای آمریکایی با حضور مجازی در این نشست، با اهداف سازمان مجاهدین خلق عملا ابراز همبستگی کردند.

استفان هارپر، نخست‌وزیر پیشین کانادا، و فرانکو فراتینی، وزیر خارجه پیشین ایتالیا، نیز در میان سخنرانان مجازی برای نشست مجاهدین خلق بودند.

به گزارش رسانه‌های کانادا، آقای هارپر که در زمان نخست‌وزیری او روابط کانادا و ایران در سال ۲۰۱۲ کاملا قطع شد، در سخنرانی مجازی برای مجاهدین و هواداران آن‌ها، از جامعه جهانی خواست از هر نوع همکاری با دولت جدید ایران به ریاست ابراهیم رئیسی که حدود سه هفته دیگر به سر کار می‌آید، خودداری کنند.

مریم رجوی در سخنرانی روز شنبه خود ابراهیم رئیسی را «جلادی» خواند که مرتکب «جنایت علیه بشریت» شده و به نقش او در اعدام هزاران تن از زندانیان سیاسی ایران در تابستان ۶۷ اشاره کرد.

مریم رجوی، که «شورای ملی مقاومت» او را «رئیس‌جمهوری منتخب» معرفی می‌کند، همانند سایر رویدادهای مشابه این سازمان در حدود ۲۰ سال گذشته به تنهایی در نشست تیرانا حضور داشت و همچنان خبری از مسعود رجوی نبود. اما تصاویر آقای رجوی بر سر دست هواداران آن سازمان به وفور دیده می‌شد.

امیر ترکی الفیصل، رئیس پیشین سازمان اطلاعات عربستان، پنج سال پیش در نشست مشابه سازمان مجاهدین در فرانسه، مسعود رجوی را دو بار «مرحوم» نامید؛ امری که این سازمان هنوز آن را تایید نکرده است.

معلوم نیست که سازمان مجاهدین خلق ایران این‌گونه رویدادهای پرهزینه را چگونه تامین مالی می‌کند. برخی از سیاستمداران آمریکایی پیشتر تایید کرده‌اند که برای سخنرانی در میان اعضای این سازمان پول دریافت می‌کنند.

این سازمان در نشست تیرانا ابراز «اطمینان» کرده که هنوز در ایران هوادارانی دارد.

اروپا تا سال ۲۰۰۹ سازمان مجاهدین خلق را در فهرست تروریستی خود قرار داده بود. آمریکا نیز در سال ۲۰۱۲ نام این سازمان را از سیاهه ترور خود خارج کرد.

گردهمایی مجاهدین خلق در تیرانا همزمان با راهپیمایی‌های هواداران آن در چند شهر جهان، و به ویژه در اروپا، با عنوان کارزار «ایران آزاد ۲۰۲۱»، نام این سازمان را در روزهای گذشته در کنار رویدادهای امنیتی و هسته‌ای مرتبط با ایران، به گستردگی در رسانه‌های آمریکایی، اروپایی و اسرائیلی به عنوان گروه مهم اپوزیسیون جمهوری اسلامی ایران مطرح کرده است.

رادیو فردا

 

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط