7.8 C
Paris
Tuesday, March 19, 2024

اعتراضات ضدحکومتی خونبار در خاش، زاهدان و سایر شهرهای ایران

کمپین فعالین بلوچ نام ۹ تن از جان‌باختگان تظاهرات روز گذشته در خاش را منتشر کرده و گفته که یکی از این قربانیان کودکی ۱۴ ساله به نام محمد شه‌بخش بوده است.

مولوی عبدالحمید، امام جمعه سرشناس اهل سنت زاهدان با انتشار بیانیه‌ای درباره رویدادهای خونین روز جمعه ۱۳ آبان در استان سیستان و بلوچستان، از کشته شدن دست کم ۱۶ نفر و زخمی شدن ده‌ها نفر دیگر در جریان اعتراض‌های ضدحکومتی در شهرستان خاش خبر داد.

روز گذشته در شبکه‌های اجتماعی ویدیوهای بسیاری از وقوع درگیری و شلیک مستقیم مأموران امنیتی به شهروندان معترض در شهرهای مختلف استان سیستان و بلوچستان به ویژه خاش، سراوان، راسک و زاهدان همرسان شد.

امام جمعه زاهدان در بیانیه‌ای که در کانال تلگرامی او منتشر شد، نوشته است:

در این حادثه که بنا بر اخبار محلی تاکنون ۱۶ شهید و ده‌ها زخمی برجای گذاشته است، تعدادی از نوجوانان و جوانان در مقابل فرمانداری شهرستان خاش تجمع کرده و شعارهایی داده و اقدام به پرتاب سنگ نموده‌اند که مورد هدف مستقیم گلوله جنگی قرار گرفته‌اند.

نویسنده این بیانیه با طرح این پرسش که «چرا برخورد با معترضین در سیستان و بلوچستان با دیگر مناطق کشور متفاوت است» و با یادآوری کشتار خونین امروز خاش و ۵ هفته پیش زاهدان، از «ظلم‌ها و تبعیض‌هایی» که نسبت به مردم این منطقه روا داشته شده، هشدار داده است.

کمپین فعالین بلوچ نام ۹ تن از جان‌باختگان تظاهرات روز گذشته در خاش را منتشر کرده و گفته که یکی از این قربانیان کودکی ۱۴ ساله به نام محمد شه‌بخش بوده است.

بعد از نماز جمعه دیروز اهل سنت زاهدان نیز گروهی از نمازگزاران دست به راهپیمایی زده و شعارهای ضدحکومتی سر دادند اما با برخورد خشن و تیراندازی شدید مأموران مواجه شدند. کمپین فعالین بلوچ می‌نویسد که در جریان این تیراندازی‌ها، ده‌ها تن از شهروندان معترض زخمی شده‌اند.

مولوی عبدالحمید در سخنرانی نماز جمعه دیروز زاهدان نیز با انتقاد شدید از رفتار حکومت، خواستار برگزاری همه‌پرسی در کشور شد.

ادامه اعتراض‌های شبانه
تجمعات و اعتراض‌های روز جمعه شهرهای مختلف ایران مطابق معمول هفته‌های اخیر به اعتراضات و شعاردادن‌های شبانه کشید.

شامگاه گذشته گروه پرشماری از مردم در شهرهای بوشهر، کرمان و اهواز در خیابان راهپیمایی کردند. معترضان در سنندج نیز در چند نقطه از شهر تجمع کرده و خیابان‌ها را بستند. در ویدیوهای همرسان شده از این شهر صدای تیراندازی شبانه مأموران به گوش می‌رسد.

در لاهیجان نیز گروهی از مردم در محل کشته شدن عرفان زمانی، از جان‌باختگان اعتراضات این شهر تجمع کرده و در نقطه کشته شدن این جوان در خیابان گل گذاشتند.

گزارش‌ها از برگزاری اعتراض خیابانی و شعار دادن مردم در محله جوادیه تهران و نیز شعار دادن‌های شبانه از پنجره آپارتمان‌ها به ویژه در شهرک اکباتان واقع در غرب پایتخت حکایت دارد.

روز گذشته همچنین مأموران به شرکت‌کنندگان به مراسم چهلم برخی کشته‌شدگان اعتراضات اخیر به ویژه در اصفهان، آمل و شاهین‌شهر یورش برده و با تفنگ ساچمه‌ای به آنها شلیک کردند.

تصاویری نیز از کشته شدن یک نوجوان در خیابانی در خرمدشت همرسان شده است.

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط