8.8 C
Paris
Tuesday, March 19, 2024

ادامه اعتراض‌ها و بازداشت‌های گسترده در ایران و هشدار وزیر کشور به معترضان

گروه‌های حقوق بشر از بازداشت گسترده دانشجویان و فعالان حقوق مدنی، پس از آغاز اعتراضات سراسری در ایران در پی جان باختن مهسا امینی خبر داده‌اند.

مهسا (ژینا) امینی، دختر کرد ۲۲ ساله ایرانی چند ساعت پس از بازداشت از سوی گشت ارشاد به کما رفت و روز ۲۷ شهریور در بیمارستان کسری جان باخت. مرگ او با اعتراضاتی گسترده‌ای مواجه شده که تا کنون ادامه دارد.

تلویزیون ایران می‌گوید بر اساس آمار «غیر رسمی» تا کنون ۳۵ نفر در ناآرامی‌ها کشته شده‌اند اما بر اساس گزارش‌ها، تعداد افراد جان باخته در این اعتراض‌ها بسیار فراتر از رقمی است که مقام‌های ایرانی می‌گویند.

در همین حال با ادامه اعتراضات برای هفتمین شب متوالی، لحن و زبان مقام‌های حکومتی تندتر شده و ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری و احمد وحیدی، وزیر کشور به معترضان هشدار داده‌اند.

آقای رئیسی که به نیویورک سفر کرده بود، در بازگشت به کشور گفت «دشمنان می‌خواهند سوار موجی شده و ایجاد بلوا و اغتشاش کنند.»

احمد وحیدی، وزیر کشور هم با حضور در تلویزیون ایران گفت «اگر آنها «دشمن» گمان می‌کنند با این اغتشاشات می‌توانند این نظام را براندازی کنند، این تفکر بچه‌گانه‌ای است.»

دشمن از مهم‌ترین کلماتی است که مقام‌های جمهوری اسلامی از آن استفاده می‌کنند. در طول بیش از ۴۰ سال حکومت جمهوری اسلامی، مقام‌های بلندپایه نظام، بارها اعتراضات و تقصیرها را به «دشمن» نسبت داده‌اند.

آقای وحیدی، وزیر کشور ایران بار دیگر تاکید کرده مهسا امینی در هنگام بازداشت توسط پلیس گشت ارشاد با «ضرب و شتم» مواجه نبوده و به معترضان در شهرهای مختلف ایران هشدار داده است.

آقای وحیدی، هشدار داده است که «اغتشاشگران» شناسایی می شوند و با آنها برخورد خواهد شد.

مقام‌های حکومتی و نیروهای امنیتی همواره پس از بروز اعتراض‌ها و تظاهرات، معترضان را «اغتشاشگر» نامیده و تهدید به برخورد با آنها کرده‌اند.

آقای وحیدی در باره قطع اینترنت در کشور، با تائید وضع محدودیت گفته است «این محدودیت‌ها به جهت کنترل امنیت است و برای کنترل اغتشاشگران است.»

این بار اول نیست که مقام‌های جمهوری اسلامی با بروز اعتراض‌ها و گسترش آن در کشور، دسترسی به اینترنت را محدود می‌کنند. هدف آنها از این کار، کنترل اعتراض‌ها و جلوگیری از خبررسانی در این باره است.

با وجود وضع محدودیت‌های شدید اینترنتی، اخبار و تصاویر منتشر شده حاکی از ادامه اعتراضات در شهرهای مختلف بوده است.

طبق گزارش‌ها، به رغم برخورد شدید نیروهای امنیتی، معترضان در شهرهای مختلف از جمله تهران، اصفهان، مشهد، تبریز، کرج و سنندج در خیابان‌ها حضور داشتند.

گزارش‌ها از شهر اشنویه در آذربایجان غربی هم حاکی از آن است که بخش بزرگی از شهر در دست شهروندان آن قرار گرفته اما به دلیل محدودیت اینترنت و نبود منابع مستقل خبری، تایید این گزارش‌ها ممکن نیست.

 

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط